کشورهای در حال توسعه تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت پرسرعت دارند

گروه کامپیوتر‌- این روزها با گسترش روز به روز ارتباطات و نفوذ تکنولوژی در صنایع و امور مختلف،‌ نیاز به همراه شدن با رشد سریع انتقال داده‌ها بیشتر از گذشته احساس می‌شود. به همین دلیل هر روز اخبار جدیدی مبنی بر افزایش تعداد کاربران شبکه جهانی منتشر می‌شود، تا جایی که در سال‌های اخیر تمایل کاربران به استفاده از اینترنت پرسرعت تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. آخرین آمار منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد میزان استفاده از خطوط اینترنت پرسرعت DSL در طول ۱۲ماه منتهی به ماه ژوئن گذشته در سرتاسر جهان تا ۳۸درصد افزایش داشته و تعداد کاربران آن به ۱۶۴میلیون نفر رسیده است.

براساس تحقیقات انجام شده توسط گروه تحقیقاتی «Industry Trade»، این رشد درواقع درنتیجه افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت پرسرعت در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است.

طبق این تحقیقات، به دنبال افزایش ۴۵درصدی میزان نفوذ اینترنت DSL در کشورهای اروپایی و اضافه‌شدن ۱۸میلیون کاربر جدید، تعداد نهایی کاربران این تکنولوژی در این کشورها به ۵۶میلیون نفر رسیده است که در حقیقت یک‌سوم از تعداد کاربران خطوط DSL دنیا را در اختیار دارند.

در این میان اما چین با داشتن ۳/۳۳میلیون کاربر، بیشترین تعداد کاربران اینترنت DSL دنیا را به خودش اختصاص داده و به دنبال آن ایالات متحده با در اختیار داشتن ۲/۲۳میلیون کاربر در جایگاه دوم قرار دارد.

به عقیده کارشناسان استفاده از خطوط پرسرعت DSL در سال‌های اخیر با توجه به کاهش هزینه‌های کاربری آن و البته ارائه خدمات بهتر و جدیدتر از طریق خطوط تلفن معمولی، افزایش قابل توجهی داشته است.

براساس گزارش‌های گروه تحقیقاتی Industry Trade، تعداد کاربران اینترنت DSL در کشورهای آسیایی پاسیفیک با رشد ۵/۹درصدی به ۸/۲۹میلیون نفر رسیده، در حالی که این رقم برای کشورهای جنوب و جنوب‌شرقی آسیا به دنبال افزایش ۵۷درصدی ۲/۳۶میلیون کاربر است.

اما گویا این آمار برای کشورهای توسعه‌یافته قاره آمریکا چندان هم امیدوارکننده نیستند. در آمریکای شمالی با وجود رشد سریع میزان استفاده از اینترنت پرسرعت در مقابل سرویس Dial-up، تعداد کاربران خطوط DSL با رشد ۳۱درصدی به ۷/۲۶میلیون نفر رسیده است. در آمریکای لاتین هم این رقم با افزایش ۳میلیون کاربر در طول این مدت، به ۱/۸میلیون نفر رسید.

با این همه افزایش ۷۵/۱میلیون نفر کاربران اینترنت DSL کشورهای آفریقایی و خاورمیانه، امید آینده خوبی را برای این کشورها می‌دهد.

«میشائیل بروسکا» مدیر شرکت «DSL Forum» در این مورد می‌گوید: «در حقیقت زنده نگهداشتن این روند رو به رشد در گروه فراهم بودن زیرساخت‌ها و سیستم‌های اولیه لازم و میزان تاثیرگذاری تکنولوژی‌های جدید در این زمینه است.»

اینترنت پرسرعت در ایران

در کشور ما از حدود دو سال پیش تاکنون ۱۱ شرکت خصوصی PAP می‌بایست هر کدام ۲۰هزار پورت اینترنت پرسرعت راه‌اندازی می‌کردند. این در حالی است که هم‌اکنون تنها ۲۰۰هزار پورت اینترنت پرسرعت ایجاد شده که از این میزان فقط ۱۰درصد آن فعال است.

با این حال قرار است تا پایان برنامه چهارم توسعه، تعداد کاربران اینترنت معمولی به ۲۰میلیون و ۵۰۰هزار نفر برسد.

همچنین طبق پیش‌بینی انجام شده در برنامه پنج ساله چهارم ۲۵درصد کاربران (۵میلیون و ۵۸۴هزار و ۳۹۰ نفر) از طریق شرکت‌های PAP به شبکه اینترنت دسترسی خواهند داشت.

بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های PAP در حال حاضر عدم استقبال مردم از این سرویس عنوان شده و از طرف دیگر هم عدم همکاری به موقع مخابرات با این شرکت‌ها باعث تاخیر در نصب و راه‌اندازی سرویس‌های آنها و در نتیجه‌ ایجاد مشکل برای شرکت‌های PAP بوده است.