پاکستان خواستارتسریع در مذاکره خط لوله صلح شد

نخست وزیر پاکستان با اعلام افزایش روزافزون مصرف انرژی در هند و پاکستان خواستار تسریع در مراحل نهایی شدن قرارداد خط لوله گاز ایران شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، شوکت عزیز، بر آغاز مجدد گفت‌وگوهای تنش‌زدایی میان هند و پاکستان تاکید و خواستار حل مسائل میان دو کشور شد.وی در دیدار با کمیسر عالی هند با تاکید بر ضرورت تسریع در احداث خط لوله گاز و نهایی شدن مذاکرات میان سه کشور ایران، هند و پاکستان گفت: با توجه به رشد روزافزون تقاضای انرژی منطقه، احداث فوری این خط لوله ضروری است.

وی افزود: این خط لوله موجب تقویت صلح و ثبات منطقه خواهد شد و با ایجاد وابستگی‌های متقابل میان کشورهای منطقه به همه آنها منفعت خواهد رساند.در همین حال، قرار است ماه آینده منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران با سفر به هند با مقامات این کشور درباره مسائل همکاری‌های انرژی مذاکره کند. متکی قرار بود ۱۹ ماه جولای گذشته به هند سفر کند که به علت بروز بحران در لبنان این سفر به تعویق افتاد.این در حالی است که چندی پیش مورلی دئورا، وزیر نفت هند نیز رسما از تعهد هندوستان نسبت به ساخت خط لوله گاز سخن گفت و خاطر نشان کرد: برای احداث خط لوله صلح موانع بسیاری وجود دارد، اما هندوستان خود را نسبت به ساخت این خط لوله متعهد می‌داند.

وی همچنین به مذاکرات وزرای نفت سه کشور اشاره و تصریح کرد: تصمیم نهایی در مورد این پروژه در نهایت توسط رییس‌جمهور ایران و مجلس این کشور گرفته می‌شود.از سوی دیگر در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها احمدی‌نژاد از پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان دعوت کرد تا جهت مذاکره در خصوص خط لوله صلح به تهران سفر کند.

خبرها حاکی از آن است که محور اصلی گفت‌وگوی روسای دو کشور، مساله قیمت‌گذاری گاز صادراتی ایران خواهد بود.

هر چند که پرویز مشرف اعلام کرد که بهتر است این سفر پس از ارائه گزارش شرکت مشاور درباره قیمت گاز صادراتی صورت گیرد.

رشد تقاضای گاز در منطقه خلیج‌فارس

این در شرایطی است که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در ده سال گذشته، تقاضا برای گاز طبیعی در منطقه خلیج فارس در قیاس با نفت رشد بیشتری داشته و به معادل ۳میلیون و ۳۴۰هزار بشکه نفت در روز رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از یونایتدپرس، در پژوهشی که «سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت» (آاوپک) انجام داده، آمده است: پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای گاز طبیعی در سال ۲۰۱۰ به معادل ۴میلیون و ۸۰هزار بشکه در روز، در سال ۲۰۱۵ به معادل ۵میلیون و ۱۰۰هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به معادل ۶میلیون و ۴۰۰هزار بشکه در روز افزایش یابد که نشان‌دهنده ۴/۴درصد رشد در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ است. براساس این پژوهش، انتظار می‌رود سهم گاز در بازار انرژی کشورهای عربی منطقه از ۵/۴۱درصد در سال ۲۰۰۵ به ۵/۴۶درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد که این خود کاهش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی را به دنبال خواهد داشت و سهم آن را در مدت یاد شده از ۸/۵۵درصد به ۵۱درصد کاهش خواهد داد. این گزارش موجب خوشحالی تولیدکنندگان عمده گاز منطقه شده است، هرچند که در این میان نامی از کشوری مانند عربستان سعودی، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی، به میان نیامده است. عربستان که می‌کوشد ذخایر گاز خود را به منظور استفاده داخلی استحصال کند، در حال حاضر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی منطقه است. قطر به عنوان یکی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، پس از روسیه و ایران، سومین دارنده منابع گاز جهان به شمار می‌رود. سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت، «آاوپک»، ۱۰عضو دارد و مقر آن در کویت است.