7 سال زمان برای پاکسازی آلودگی‌ها

نسیم محمدی - آلودگی‌هایی که به دلیل نشت نفت در آب‌های آشامیدنی دو روستای اسماعیل‌آباد و عظیم‌آباد ایجاد شده شناسایی و پاک‌سازی آن هفت سال زمان نیاز دارد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد: این بحران شناسایی و برای رفع آن بودجه مشخصی تخصیص داده شده که در طول این مدت آب آشامیدنی دو روستا از طریق چاه‌های معوضی که حفر شده تامین خواهد شد.

به گفته وی بحران آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی این منطقه از سال ۱۳۵۶ آغاز شده و برنامه عملیاتی کنترل آلودگی‌ها در سه فاز آغاز شده است. کاظمی افزود: ۳۳۵ منطقه در سطح ۱۰۰ هکتار در فاز یک، ۹۰۷ منطقه در مساحتی به وسعت ۳۲۰ هکتار در فاز دو این عملیات حفاری شد و تاکنون چهار پهنه آلوده به وسعت ۳۲۰ هکتار شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران خاطر نشان کرد: در فاز سوم که هم اکنون در دست اجرا است منطقه در ابعاد سه‌هزار و ۶۰۰ هکتار حفاری می‌شود که هزینه پیش‌بینی شده برای آن ۱۴میلیارد ریال است وتا نیمه دوم سال ۸۶ به اتمام خواهد رسید.

کاظمی تاکید کرد: برای شناسایی و رفع این آلودگی منابع مالی کافی وجود دارد و این طرح با جدیت دنبال می‌شود تا آلودگی‌های منطقه که از سال‌ها قبل توسعه یافته و به طور مستقیم هم ناشی از فعالیت پالایشگاه نبوده، کنترل و رفع شود.وی در ادامه به تولید روزانه ۵۰هزار بشکه‌ای بنزین در پالایشگاه تهران اشاره و افزود: این میزان معادل هشت‌میلیون لیتر بنزین است که ۱۲درصد بنزین مصرفی کشور را شامل می‌شود.عباس کاظمی عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه را ۸۲ عنوان کرد که برای بالا بردن اکتان آن، روزانه شش‌هزار و ۳۰۰ بشکه بنزین از پالایشگاه اراک به آن افزوده می‌شود تا عدد اکتان نهایی به استاندارد شرکت ملی نفت یعنی ۸۷ برسد.به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران، هفته آینده پیمانکار اجرای پروژه احداث واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون انتخاب می‌شود تا پس از اجرای آن اکتان بنزین از ۸۲ به ۹۰ و ظرفیت تولید به ۲۲درصد افزایش یابد.وی میزان سرمایه‌گذاری این پروژه را ۸۰ میلیون دلار برآورد کرد که در مدت ۲۹ ماه به پایان خواهد رسید.

عباس کاظمی هزینه پروژه‌های در حال اجرای این پالایشگاه را یک‌تریلیون و ۳۷۳میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پروژه احداث دیگ بخار در مدت ۱۸ ماه با سرمایه‌گذاری ۷۰میلیارد ریال، پروژه احداث برج خنک‌کننده سیمانی در مدت دو سال و با ۵۷میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، بهینه و نوسازی واحد تصفیه گاز شماره یک در مدت دو سال و با سرمایه‌ای معادل ۶۰میلیارد ریال از جمله پروژه‌های در حال احداث است.

مدیرعامل پالایشگاه تهران ظرفیت پالایشی این پالایشگاه را ۲۴۵هزار بشکه نفت‌خام در روز اعلام و تشریح کرد: در حال حاضر روزانه ۱۴۰۰مترمکعب گاز مایع، ۱۳هزار و ۴۰۰ مترمکعب نفت گاز، ۳۳۰۰ مترمکعب نفت سفید، ۷۲۰۰ مترمکعب نفت کوره، ۸۵ مترمکعب سوخت جت سبک، ۱۶۵۰ مترمکعب سوخت جت سنگین و ۲۹۰۰ مترمکعب پایه قیر تولید می‌شود. به گفته او پالایشگاه تهران براساس پالایش نفت‌خام اهواز طراحی شده بود که با اصلاح ساختار مستقیم واحد تقطیر، توانایی پالایش نفت آسیای میانه نیز به وجود آمد، همچنین برای جلوگیری از اتلاف آب در برج‌های چوبی، در طول ۱۸ ماه و با هزینه‌ای حدود ۲۴میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال، برج‌های خنک‌کننده بتنی در پالایشگاه شمالی تاسیس شد. کاظمی ‌در ادامه به افزایش تولید سوخت جت از ۳۵۰۰ به ۱۵هزار بشکه در روز اشاره و یادآور شد: با افزایش تولید این محصول چهار دستگاه برای ذخیره‌سازی آن خریداری و نصب شد که میزان سرمایه‌گذاری در این بخش ۱۳میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال بوده که مراحل اجرای آن در مدت ۱۲ ماه کامل شده است. در این راستا در پالایشگاه تهران با تولید محصول گاز مایع از واحدهای غلظت‌شکن، سالانه سه‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود. مدیر شرکت پالایش نفت تهران در ادامه خاطرنشان کرد: روزآمد کردن سامانه کنترل پالایشگاه در مدت ۲۲ ماه با هزینه ۳۶۲میلیارد ریال، احداث واحد جداسازی هیدروژن به روش PSA برای افزایش تولید هیدروژن و رفع نیاز واحد جدید ایزومریزاسیون در مدت یک سال و سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد ریال، احداث واحد تصفیه آب به روش اسمز معکوس در مدت دو سال و با هزینه ۹۰میلیارد ریال، نصب ژنراتور هفتم در مدت ۱۰ ماه و با سرمایه شش‌میلیارد و ۵۷۰میلیون ریال و طراحی و مقاوم‌سازی پالایشگاه در برابر زلزله در مدت دو سال با سرمایه‌گذاری معادل ۶۱میلیارد و ۴۸۶میلیون ریال سایر طرح‌های در دست اقدام این پالایشگاه هستند.

وی درباره پروژه‌های آتی پالایشگاه تهران نیز تصریح کرد: احداث واحدهای جدید پالایشی در خصوص کیفیت فرآورده‌های تولیدی و کاهش تولید نفت کوره، تقطیر گازهای خروجی از کوره آشغال‌سوز واحد گوگرد، نوسازی واحد ایزوماکس شماره ۲ و مقاوم‌سازی دستگاه‌های تاسیسات پالایشی با هزینه‌های معادل ۲۵۰میلیارد ریال در آینده انجام خواهد شد. کاظمی ‌با بیان اینکه سالانه ۹۰میلیون بشکه نفت در پالایشگاه تهران تصفیه می‌شود، درباره درآمد این پالایشگاه تاکید کرد: بسته به قیمت نفت‌خام درآمد این شرکت متغیر است به گونه‌ای که با افزایش قیمت نفت‌خام، سود پالایشگاه کاهش می‌یابد. زمانی که نفت حدود ۷۰دلار است، پالایش هر بشکه نفت‌خام، حدود یک دلار ضرر اقتصادی به همراه دارد که در مجموع در یک سال حدود ۹۰میلیون دلار ضرر مالی متوجه پالایشگاه شده است که بخشی از آن به دلیل قوانین و نحوه قیمت‌گذاری در بازار است که قیمت‌ها شناور نیست.

وی الگوی پالایشگاه‌های کشور را برای تولید ۴۵درصد نفت گاز و نفت سفید و ۲۰درصد بنزین خواند و عنوان کرد: اگر الان الگوی بنزین‌سازی ایجاد شود، مقدار بنزین به ۳۵درصد می‌رسد، همچنین ۸۵-۸۰درصد خوراک پالایشگاه تهران از جنوب و ۲۰ـ۱۵درصد آن از نفت حوزه دریای خزر از طریق خط لوله تامین می‌شود. وی ادامه داد: در ۱۰ سال آینده مجموع بنزین و محصولات میان تقطیر این پالایشگاه به ۷۵درصد می‌رسد، یعنی با افزایش تولید بنزین به ۳۰درصد و محصولات میان تقطیر به ۴۵درصد به این عدد می‌رسیم.

در ادامه محمود قنبرعلی، رییس اداره HSE درباره فعالیت‌های زیست محیطی پالایشگاه تهران، توضیح داد: کنترل آلودگی هوا و بهبود آن، ایجاد و توسعه فضای سبز، کنترل آلودگی خاک و آب‌های تحت‌الارضی، کنترل آلودگی آب‌های سطحی و خشک کردن ۶۰هکتار حوضچه تبخیر از جمله این فعالیت‌ها بوده است. وی افزود: براساس آن علاوه بر تولید سوخت دیزل با گوگرد کم در پنج سال آینده مقدار منواکسیدکربن نیز به ۵۴ PPM رسیده که یک سوم استانداردها است، به گونه‌ای که تا پایان سال ۸۴ در مجموع ۱۶۰میلیارد ریال هزینه پروژه مالی زیست‌محیطی شده است.

قنبرعلی با تاکید بر این که تا دو سال آینده هیچ لایه آزاد نفتی در منطقه نخواهیم داشت، گفت: همچنین تا پنج سال آینده آب نیز کاملا از نفت عاری می‌شود. شرکت پالایش نفت تهران در دو بخش شمالی و جنوبی فعالیت می‌کند. پالایشگاه جنوبی تهران در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت ۸۵ هزار بشکه راه‌اندازی شد که با انجام تغییراتی در طول آن در سال ۵۵ ظرفیت آن به ۱۲۵هزار بشکه در روز رسید. پالایشگاه شمالی نیز در سال ۵۲ با ظرفیت ۱۱۰هزار بشکه وارد مدار تولید شد. وی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر انتقال پالایشگاه تهران به دلیل آلودگی‌های ایجاد شده، گفت: برنامه‌ای برای این امر وجود ندارد. ضمن آنکه بحران‌ها را شناسایی کردیم و با توجه به زمان‌بندی دقیق آنها را مرتفع می‌کنیم. وی تاکید کرد: با توجه به اقداماتی که انجام دادیم، نگرانی نداریم و طی ۱۰سال آینده، لایه نفتی آزاد نخواهیم داشت.