رمان نویس ترک تبرئه شد

نگاه سوم- دادگاه ترکیه پس از متوقف کردن دادگاه «اورهان پاموک» نویسنده مشهور ترکیه، این بار «الیف شفق»، را از اتهام توهین به هویت ملی ترک‌ها تبرئه کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، الیف شفق، ۳۵ساله، به خاطر نوشتن تازه‌ترین کتابش با عنوان «حرامزاده‌ای از استانبول» و بنابر قانونی در ترکیه که توهین به این کشور یا هویت ملی آن را یک جرم می‌داند، تحت پیگرد قانونی بوده است. خانم شفق در این کتاب موضوع کشتار ارامنه در اواخر امپراتوری عثمانی را مورد خطاب قرار داده است.

کمیسیون اروپا از تصمیم دادگاه و تبرئه شدن خانم شفق استقبال کرده و گفته است که تعبیری که تاکنون از قانون «هویت ترک» شده خطری جدی برای آزادی بیان در ترکیه قلمداد می‌شود. اتحادیه اروپا از دولت ترکیه خواسته است تا این قانون را لغو کند چون به نظر این اتحادیه تعهد ترکیه به اصلاحات دموکراتیک را زیر سوال می‌برد.

وکلای ملی‌گرایی که علیه خانم شفق اقامه دعوی کرده بودند کمی‌پس از آغاز جلسه روز پنج‌شنبه محاکمه، دادگاه را با خشم ترک کردند و گفتند که قاضی این پرونده و دادگاه تحت تاثیر نظر اتحادیه اروپا که مخالف محاکمه خانم شفق است، قرار دارند.گروهی از مردم موانع برپا شده در اطراف ساختمان دادگستری استانبول را در هم شکستند و پلیس ضد شورش برای مقابله با آنها، به این محل فراخوانده شد.اروهان پاموک، دیگر نویسنده سرشناس ترک به علت اشاره به کشتار ارامنه در دومین دهه قرن بیستم، که جهان از آن به عنوان «نسل کشی» یاد می‌کند، در سال ۲۰۰۵ به دادگاه فراخوانده شد. پاموک در جریان یک مصاحبه گفته بود که کسی در ترکیه جرات صحبت کردن درباره کشته شدن ارمنی‌ها و کردها در طول قرن گذشته را ندارد. پرونده آقای پاموک در ماه ژانویه سال ۲۰۰۶ بدون صدور حکم برای وی مختومه اعلام شد. قرار بود این نویسنده سرشناس بر مبنای ماده‌ای از قوانین کیفری ترکیه محاکمه شود که توهین به جمهوری، پارلمان و یا هر یک از نهادهای حکومتی را ممنوع کرده است.در آن زمان نیز، تصمیم دولت ترکیه برای محاکمه این نویسنده از سوی اتحادیه اروپا که ترکیه امید پیوستن به آن را دارد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.اتحادیه اروپا از دولت ترکیه خواسته است توجه بیشتری به حق آزادی بیان نشان دهد. مقامات اتحادیه اروپا از این که نویسندگان، روزنامه‌نگاران و ناشران در ترکیه به طور فزآینده‌ای به دلیل «ابراز صلح‌آمیز نظرات» خود مورد محاکمه قرار می‌گیرند، انتقاد کرده‌اند. دولت ترکیه همواره عنوان کرده است که کشته شدن ارمنی‌ها در جریان نبردهای مربوط به سقوط امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم را نمی‌توان نسل‌کشی نامید، زیرا تعداد زیادی ترک نیز در آن زمان کشته شدند.