گروه حوادث- ۱۲مرد و زن برای اثبات ازدواج دائم یک زن با پزشک ثروتمندی به دادگاه تجدیدنظر احضار شدند.

این در حالی است که با مرگ این زن و پزشک در یک سانحه رانندگی فرزندان آنان به خاطر ارث، اختلاف پیدا کردند. بنا به این گزارش، ساعت ۱۸ عصر ۲۹ اسفندماه سال ۷۹ ماموران کلانتری ۱۴۹ گاوبندی در جریان تصادفی مرگبار بین دو دستگاه خودروی دوو و لندرور که در جهت مخالف یکدیگر در مسیر گاوبندی- بندر لنگه در حال حرکت بودند قرار گرفتند. در جریان این سانحه راننده خودروی دوو که پزشک ۵۶ ساله‌ای بود به‌علت شدت صدمات وارده جان سپرد و زن ۴۵ ساله‌ای که سرنشین جلوی خودرو بود، نیز پس از انتقال به بیمارستان با مرگ دسته و پنجه نرم کرد. تلاش پزشکان برای نجات جان سه زن که سرنشین عقب خودروی دوو بودند، آغاز شد و آنان از مرگ حتمی نجات یافتند.

پس از گزارش حادثه به مراجع قضایی به دستور قاضی شعبه اول دادگاه گاوبندی دستور تحویل وسائل این زن و پزشک به بستگان آنان صادر شد. قاضی دادگاه پس از احضار شهود و بازجویی از راننده لندرور با توجه به نظریه افسر فنی کاردان که مرد پزشک راننده دوو را در این حادثه به خاطر سبقت غیرمجاز به میزان صددرصد مقصر شناخته بود، راننده لندرور را از اتهام قتل غیرعمد این زن و مرد تبرئه اما به خاطر رانندگی بدون پروانه به پرداخت دویست‌هزار ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد.

پس از صدور این حکم، خانواده مرد پزشک از شعبه ۷ دادگاه اهواز درخواست صدور گواهی حصر وراثت کردند و با معرفی فرزندان و همسر این پزشک، خود را در دادگاه تنها ورثه وی معرفی کردند و با صدور این گواهی آنها اختیار تقسیم و تملک اموال پدر ثروتمند خود

را گرفتند.

مدتی بعد خانواده زن میانسالی که سرنشین جلوی خودروی دوو بود و در سانحه تصادف جان باخته بود، با مراجعه به شعبه ۱۷۱۴ دادگاه خانواده تهران با طرح یک ادعای تازه درخواست تنفیذ زوجیت بین مادر خود و مرد پزشک را کردند و گفتند: دکتر پسرعموی پدربزرگمان بود و در سال ۷۸ با اصرار‌های فراوان از مادرمان خواستگاری کرد و آنها در حضور بستگان به عقد دائم یکدیگر درآمده و مدت ۵/۱سال با هم در تهران زندگی مشترک داشتند و به دفعات با یکدیگر به مسافرت می‌رفتند و در یکی از سفر‌ها در حالی که خواهران این پزشک به همراه آنان سوار بر همان خودرو بودند، سانحه تصادف اتفاق افتاد و این زوج از بین رفتند، اما فرزندان مرد پزشک در معرفی همسران این مرد به دادگاه برای انحصار وراثت فقط نام مادرشان را اعلام کردند و با توجه به آنکه مادرمان و این پزشک به لحاظ شرایط اجتماعی و سنی آنان عقدنامه نزد خودشان بوده ما هیچ مدرکی برای اثبات زوجیت آنها نداریم و از دادگاه می‌خواهیم تا با دلایل و قرائن، زوجیت آنان را اثبات کند.

پس از طرح این ادعا، قاضی دستور احضار فرزندان و همسر اول این مرد پزشک و عاقد را به دادگاه صادر کرد. فرزندان این مرد با معرفی وکیل به دادگاه در دفاع از خود گفتند: اگر در سانحه تصادف افرادی از بین بروند و همگی در یک اتوبوس یا سواری باشند، نمی‌توان حضور آنان را در یک خودرو دلیلی بر وجود داشتن رابطه زوجیت بین هر دو نفر از آن افراد دانست و همراه بودن این زن در کنار پدر و عمه‌هایمان در یک سفر و داخل یک خودرو تنها به لحاظ رابطه فامیلی بوده و هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد.

عاقد نیز پس از حضور در دادگاه گفت: من روحانی‌ام و خانواده من پایبند مسائل شرعی و مذهبی هستند. مرد پزشک که پسر عموی من بود به خاطر اختلافات شدید با همسرش در اهواز و درخواست صدور حکم عدم امکان سازش از دادگاه تصمیم به ازدواج با دختر مرا گرفت و به‌رغم مخالفت ما دخترم به خاطر سرپرستی سه فرزندش تصمیم به ازدواج با این پزشک را گرفت و با خواستگاری خواهران دکتر در مراسمی ساده در جمع خانوادگی، من صیغه عقد دائم بین آنها را جاری کردم و دخترم با مهریه‌ای معادل ۱۴ سکه بهار آزادی به عقد این مرد درآمد و چون در آن روز مراسم مفصل و پایکوبی برگزار نشد، عکس یا فیلمی از مراسم عقد تهیه نشد و به لحاظ پایبندی دخترم به اعتقادات مذهبی و داشتن داماد و فرزندان بزرگ به هیچ‌وجه امکان نداشت که بدون داشتن رابطه زوجیت و محرمیت سواربر خودروی دکتر شده و به مسافرت برود.

قاضی دادگاه پس از تحقیق از عاقد و شنیدن اظهارات طرفین، اصل نکاح را پذیرفت، اما منقطع یا دائم بودن این ازدواج را به جهت ذینفع‌ بودن عاقد که پدر زن بود، نظر خود را اعلام نکرد.

پس از صدور این حکم فرزندان این زن با طرح دادخواستی دیگر در شعبه ۲۵۵ خانواده تهران تقاضای تنفیذ زوجیت دائم با مهریه معین و اصلاح گواهی حصروراثت در قسمت همسران دائم مرحوم دکتر را کردند. آنها در این مرحله از دادگاه با ارائه چند حلقه سی‌دی و تعدادی عکس مربوط به مسافرت‌های زوجین و روز تصادف از دادگاه خواستند تا با تکمیل تحقیقات اقدام به صدور حکم کند.

قاضی دادگاه با رد این درخواست ادعای فرزندان زن را نپذیرفت و با اعتراض آنان پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شد.

هیات قضایی این دادگاه پس از بررسی مجدد پرونده از واحد مددکاری مجتمع قضایی خانواده تهران خواستند تا درخصوص رفتار و کردار متقابل این زن و مرد با یکدیگر و یا اقامت آنان در طول سفر از خواهران پزشک که سرنشینان خودروی دوو تصادفی بوده‌اند تحقیق و در مورد اینکه آیا در چمدان‌های مسافرتی آنان که توسط فرزند بزرگتر دکتر از پاسگاه تحویل گرفته شده عقدنامه‌ای وجود داشته که باید از کلانتری گاوبندی استعلام شود.

با گزارش واحد مددکاری به شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در مورد اطلاع خواهران دکتر از ازدواج دائم این زن و مرد و خواستگاری آنان از این زن، قاضی کرباسچی رییس شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، عارفه مدنی و زرگری مستشاران این دادگاه دستور دادند تا به خاطر آنکه عاقد به لحاظ کهولت سن قادر به حرکت نیست از او شرح مفصلی در مورد جریان ازدواج این زن و مرد و چگونگی اجرای مراسم خواستگاری، عقد و معرفی افراد حاضر در جریان مراسم اخذ شود و ۱۲ زن و مرد که شاهد اجرای مراسم عقد دائم بوده‌اند، برای ادای سوگند به دادگاه احضار شوند.