120میلیارد دلار ارزش نفت و گاز استخراجی ایران

ارزش نفت و گاز استخراجی امسال ۱۲۰‌میلیارد دلار برآورد شده که ۶۰‌میلیارد آن به حساب خزانه واریز و ۶۰‌میلیارد دیگر مصرف می‌شود که با توجه به یارانه‌های موجود ۱۵‌میلیارد آن از مصرف‌کننده داخلی دریافت می‌شود و ۴۵‌میلیارد باقیمانده شامل یارانه و اتلاف انرژی می‌شود. به گزارش ایسنا، کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌، در نشست ضرورت تشکیل شورای عالی انرژی با بیان این مطلب در مورد علت تشکیل نشدن شورای عالی انرژی گفت: در قانون برنامه سوم تشکیل وزارت انرژی تصویب شد که مجلس ششم آن را به شورای عالی انرژی تبدیل کرد، بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای هماهنگی، جلوگیری از اتلاف انرژی و تدوین سند ملی انرژی کشور تشکیل این شوراست.

وی افزود: بخشی‌نگری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی، بزرگ بودن دولت و برخورد انفعالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با مسائلی که مسوول آنهاست، از جمله دلایل محقق نشدن شورای عالی انرژی است.

وی با اشاره به این که طرح تشکیل شورای عالی انرژی تصویب شده است، یادآور شد: در حال حاضر منتظر دستور رییس‌جمهور به عنوان رییس این شورا هستیم. در این مرحله فقط اعضا یعنی وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنایع، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان انرژی اتمی ‌مشخص شده‌اند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر استفاده از دانشگاهیان باید رایزنی‌های خارج از کشور را که علم این موضوع را دارند شناسایی کرده و با تبدیل تهدید فرار مغزها، به یک فرصت از علم آنها نیز استفاده کنیم. وی در ادامه گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده لازم است تا ۱۰سال آینده در بخش انرژی ۲۰۰‌میلیارد دلار هزینه شود که نیاز به مدیریت و نظارت دارد و در این راستا اگر بحث انرژی به درستی رهبری شود، درآمد کشور از محل انرژی پنج برابر خواهد شد.

وی با اشاره به این که گران بودن هزینه‌های بندری موجب شده کشتی‌ها برای سوخت‌گیری و دریافت خدمات به کشورهای همسایه مراجعه کنند، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۹ کشتی در کشور داریم که باید همین تعداد کشتی نیز تهیه کنیم. این در حالی است که گرانی خدمات، نداشتن حتی یک جایگاه سوخت‌گیری در بنادر کشور و مشکلات سیستم گمرکی باعث شده که کشتی‌ها از کشورهای دیگر خدمات بگیرند.

وی افزود: بحث پیوستن به معاهدات مربوط به رفع آلودگی دریاها چند سال است که در مجلس در نوبت مانده و لازم است رسیدگی شود. همچنین در بحث LNG نیز قطر تاکنون ۷۰کشتی برای این کار سفارش داده، در صورتی که تاکنون قراردادهای ‌LNG در ایران اجرایی نشده است. در این باره لازم است که برنامه صادرات LNG بین کشورهای فروشنده، خریدار و سازنده کشتی به صورت سه جانبه امضا شود. رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌، تصریح کرد: میزان اتلاف سالانه انرژی ۳۰‌میلیارد دلار برآورد شده که حدود دو برابر بودجه کل طرح‌های عمرانی کشور می‌شود.

وی با انتقاد از خام فروشی نفت یادآور شد: تبدیل نفت خام به محصولات پتروشیمی یا به ویژه تزریق گاز به میادین نفتی، موجب افزایش درآمد کشور خواهد شد. همچنین در سال جاری لازم است شش‌میلیارد دلار بنزین و گازوئیل وارد کشور کنیم، در صورتی که اگر سال‌های گذشته بحث تاسیس پالایشگاه را جدی گرفته و اجرا می‌کردیم، الان نیازی به این حجم واردات نبود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس به فرصت‌های از دست رفته و پیش رو اشاره و تشریح کرد: پتروشیمی‌های دنیا به دلیل گران شدن نفت و گاز در حال ورشکستگی هستند و حاضرند پتروشیمی‌ ۲۰۰میلیاردی را به قیمت ۱۰‌میلیارد به ایران بدهند و به همین دلیل باید از این فرصت برای تاسیس پتروشیمی‌های جدید و فروش گرانتر فرآورده‌های تولیدی استفاده کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر در مورد انرژی درست عمل کنیم توان ایجاد یک میلیون شغل و درآمدی پنج برابر میزان فعلی را داریم، اگرچه ارزان بودن نفت و گاز در کشور موجب شده انرژی‌های نو و یا تولید انرژی از هیدروژن اجازه مطرح شدن پیدا نکنند.

دانشیار اجرای اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی را یکی از راهکارهای حل مشکل دانست و گفت: روشن شدن اهمیت موضوع برای مسوولان و فراخوانی اندیشمندان برای همکاری در بخش شورای عالی انرژی، کمک بسزایی در تسریع ایجاد چنین شورایی خواهد کرد.

به گفته رییس کمیسیون انرژی مجلس، تهیه تراز گاز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نیاز کشور است. البته چنین ترازی تهیه شده ولی در چندین مورد به دلیل انتقاد نمایندگان مجلس در مرحله بازبینی است.