ذخایر تسلیحات اتمی‌جهان از سال 1945 تا امروز

پنهانکاری‌های بیش از حد، مانع آگاهی مردم جهان از شمار دقیق تسلیحات اتمی‌جهان می‌شود و هر کشوری جزییات برنامه‌های اتمی‌خود را پنهان می‌کند و اطلاعات بسیار اندکی درباره برنامه‌های اتمی‌دیگر کشورها در اختیار دارد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بولتن دانشمندان اتمی‌آمریکا، با وجود اینکه اطلاعات شفافی در مورد تسلیحات اتمی‌کشورهای جهان وجود ندارد، این اتفاق نظر بین کارشناسان وجود دارد که تعداد تسلیحات اتمی‌جهان امروز به طور قابل توجهی کمتر از اوج دوران جنگ سرد در سال ۱۹۸۶ است. در این دوران بیش از ۷۰هزار کلاهک هسته‌ای در جهان وجود داشت. کشورهای دارنده تسلیحات اتمی‌در پی قراردادهای کنترل تسلیحاتی تعداد زیادی از بمب‌های اتمی‌خود را معدوم کردند و در حال حاضر شمار تسلیحات اتمی‌جهان به کمترین حد در طول ۴۵ سال گذشته رسیده است.

با این وجود در همین دوران تعداد کشورهای اتمی‌از ۳ کشور به ۹ کشور افزایش یافته است. شمار کلاهک‌های هسته‌ای این ۹ کشور در حدود ۲۷‌هزار تخمین زده می‌شود که ۹۷‌درصد آن در آمریکا وجود دارد.

در این گزارش آمده است تخمین زدن شمار کلاهک‌های اتمی، قدرت‌های اتمی ‌کوچک‌تر مانند اسرائیل، هند، کره‌شمالی، و پاکستان دشواری‌های بیشتری دارد.

بیش از ۱۲۸‌هزار کلاهک هسته‌ای از سال ۱۹۴۵ به بعد تولید شده‌اند که حدود ۵۵‌درصد از آنها در آمریکا و حدود ۴۳‌درصد دیگر در روسیه تولید شده است. با پایان دوران جنگ سرد، این دو کشور بخش قابل توجهی از ذخایر تسلیحات اتمی‌خود را از بین بردند.

نگاهی به ذخایر اتمی‌قدرت‌های جهان

آمریکا: پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در حال حاضر در حدود ۱۰‌هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. در این کشور تلاش برای نوسازی و تقویت تسلیحات اتمی‌ در اولویت بالاتری نسبت به از بین بردن تسلیحات اتمی‌قدیمی‌تر قرار دارد.

روسیه: مسکو تاکنون اطلاعات اندکی درباره ذخایر تسلیحات اتمی‌ خود ارائه کرده است و در مورد برنامه‌های اتمی‌آتی این کشور نیز ابهامات زیادی وجود دارد. تعداد کلاهک‌های هسته‌ای که این کشور از سال ۱۹۴۹ به بعد تولید کرده است در حدود ۵۵‌هزار تخمین زده می‌شود و در پایان دوران جنگ سرد و در سال ۱۹۹۱ این کشور در حدود ۳۰‌هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار داشت. سازمان سیا پیش‌بینی کرده که روسیه در دهه ۱۹۹۰ سالانه حدود‌هزار کلاهک هسته‌ای را از بین برده است. شمار کلاهک‌های هسته‌ای روسیه امروزه در حدود ۱۶‌هزار تخمین زده می‌شود که از این بین چیزی در حدود ۵‌هزار کلاهک کاربردی هستند. روسیه براساس قراردادهایی که با آمریکا منعقد کرده است در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار خواهد داشت.

انگلیس: از سال ۱۹۵۳، انگلیس در حدود یک‌هزار و ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای تولید کرده است. شمار کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس در دهه ۱۹۷۰ به اوج خود رسید و پس از آن رو به کاهش گذاشت. این کشور در حال حاضر در حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

فرانسه: این کشور در حال حاضر در حدود ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. شمار کلاهک‌های هسته‌ای این کشور در سال ۱۹۹۲ در حدود ۵۴۰ بود. شمار کلاهک‌های هسته‌ای که فرانسه از سال ۱۹۶۴ به بعد تولید کرده است در حدود یک‌هزار و ۲۶۰ موشک تخمین زده می‌شود.

چین: این کشور در حال حاضر در حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که این میزان در سال ۱۹۹۳ در حدود ۴۳۵ کلاهک هسته‌ای بود.

انتظار می‌رود این کشور شمار کلاهک‌های اتمی‌خود را که مستقیما آمریکا را هدف گرفته است از ۲۰ به ۷۵ تا ۱۰۰ کلاهک افزایش دهد.

هند و پاکستان: هیچ یک از این دو کشور تا کنون اطلاعات رسمی‌در مورد توان اتمی‌خود ارائه نکرده‌اند. تعداد کلاهک‌های اتمی ‌این دو کشور روی هم رفته در حدود ۱۱۰ تخمین زده می‌شود.

اسرائیل: با وجودی که این رژیم تا به حال داشتن کلاهک‌های هسته‌ای را نه تکذیب کرده و نه پذیرفته است، تخمین زده می‌شود که بین ۶۰ تا ۸۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

کره‌شمالی: شمار کلاهک‌های هسته‌ای این کشور بین ۵ تا ۱۵ کلاهک تخمین زده می‌شود.

تمام ۵ کشور اصلی دارنده کلاهک‌های اتمی‌تاکید می‌کنند که برای امنیت ملی خود به این کلاهک‌های هسته‌ای نیاز دارند و این بدین معنی است که در آینده همچنان ذخایر انبوهی از تسلیحات اتمی‌در جهان وجود خواهد داشت و کشورهای بیشتری در تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی‌خواهند بود.