تبصره 13 قانون بودجه که مقدمات سهمیه‌بندی شدن یا دونرخی شدن بنزین را از طریق گسترش وسایل حمل و نقل عمومی و توزیع کارت هوشمند سوخت پیش‌بینی کرده است، امروز در کمیسیون انرژی در حالی مجددا مورد بحث قرار خواهد گرفت که مقامات وزارتخانه‌های نفت، کشور، صنایع و معادن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مشاوران رییس‌جمهور نیز در کمیسیون حضور خواهند یافت.اعضای کمیسیون انرژی معتقدند اگرچه تصمیم نهایی در ارتباط با بنزین توسط دولت اتخاذ خواهد شد، اما مشاوره‌ها در این زمینه حل مشکل را ساده‌‌تر خواهد کرد.

پس از تعطیلات دوهفته‌ای مجلس امروز صورت می‌گیرد
تشکیل جلسه کمیسیون انرژی مجلس برای بحث در خصوص بنزین و برق
دنیای اقتصاد- کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز پس از دو هفته تعطیلات قوه مقننه، طی جلسه‌ای تازه‌ترین تحولات عرصه انرژی ایران را مورد بررسی قرار داده و مباحثات ناتمام قبل از تعطیلات را در این حوزه پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه انرژی «دنیای اقتصاد»، بررسی عملکرد دولت در تبصره ۱۳ قانون بودجه سال جاری اولین موضوعی خواهد بود که کمیسیون انرژی در دستور کار خود قرار داده است. این تبصره که مقدمات سهمیه‌بندی شدن یا دونرخی شدن بنزین از طریق گسترش وسایل حمل و نقل عمومی و توزیع کارت هوشمند سوخت را پیش‌بینی کرده است، امروز در کمیسیون انرژی در حالی مجددا مورد بحث قرار خواهد گرفت که مقامات وزارتخانه‌های نفت، کشور، صنایع و معادن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مشاوران رییس‌جمهور نیز در کمیسیون حضور خواهند یافت. پیش از این کمیسیون برنامه و بودجه که از وزرای نفت، کشور، صنایع و معادن، دارایی و امور اقتصادی و روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک مرکزی به همین منظور دعوت کرده بود، در اخذ نتیجه از مباحثات مربوط به تبصره ۱۳ موفقیتی کسب نکرده بود.
گزارش خبرنگار ما حاکی است که اعضای کمیسیون انرژی با توجه به وقفه دو هفته‌ای که به خاطر تعطیلات تابستانی برای اتخاذ تصمیم راجع به سرنوشت بنزین پیش آمده، مباحث مربوط به تبصره 13 را بسیار مهم انگاشته و برای اخذ یک نتیجه روشن در این خصوص تلاش خواهند کرد. اعضای کمیسیون انرژی معتقدند اگرچه تصمیم نهایی در ارتباط با بنزین توسط دولت اتخاذ خواهد شد، اما مشاوره‌ها در این زمینه حل مشکل را ساده‌‌تر خواهد کرد. هنوز روشن نیست که آیا جلسه امروز بر سر فرمول واحدی درخصوص سرنوشت بنزین در نیمه دوم سال توافق خواهد کرد یا همچنان بحث سناریوهای مختلف برای واردات عادی بنزین و توزیع به سبک سابق با قیمت جاری یا با اخذ مابه‌التفاوت قیمت تمام شده بنزین وارداتی از مصرف‌کننده که به نوعی قیمت بنزین در بازار داخلی را دونرخی خواهد کرد، ادامه خواهد یافت یا نظریه برخی از نمایندگان مجلس که طرفدار جیره‌بندی شدن و سهمیه‌بندی کردن بنزین هستند به کرسی خواهد نشست.
از سوی دیگر اعضای کمیسیون انرژی مجلس امروز با حضور وزرای نفت و نیرو و روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، بنیاد مستضعفان، تامین اجتماعی و سندیکای برق به بررسی موانع سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنایع برق ایران خواهد پرداخت . صنایع برق ایران که در حال حاضر تماما دولتی است، به لحاظ محدودیت منابع دولتی برای سرمایه‌گذاری شدیدا در فشار قرار گرفته و تقاضای داخلی که با رشدی بالاتر از ۱۰درصد در سال افزایش می‌یابد، در مقابل رشد تولید ۵درصد تامین نمی‌شود، از این جهت مقامات وزارت نیرو علاقه‌مندند که در راستای توصیه‌های برنامه چهارم عمرانی کشور بخشی از برنامه‌های توسعه برق در سال‌های آتی را به عهده بخش‌خصوصی بگذارند تا بتوانند به انتظارات جامعه پاسخ دهند، لیکن راهکارهای همکاری بخش‌خصوصی با دولت و تامین امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش هنوز که دو سال از اجرای برنامه چهارم می‌گذرد، مشخص نشده است.
پروژه کارت هوشمند حتی به قیمت کوپنی کردن بنزین اجرا خواهد شد
از سوی دیگر حسن مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دیروز در گفت‌وگو با موج گفت: پروژه کارت هوشمند باید به هر قیمت اجرا شود، حتی در صورتی‌که مجبور شویم به مدت چندماه از کوپن استفاده کنیم تا کارت هوشمند توزیع شود.
حسن مرادی افزود: در سپردن این کار به شرکت‌هایی که توان لازم را برای اجرای این پروژه نداشتند، اشتباهاتی صورت گرفته است، اما به هر حال این شرکت‌ها هزینه‌های زیادی انجام دادند و مشاوران خارجی گرفتند و دیر یا زود این طرح اجرایی می‌شود، مهم عزم و اراده دولت است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی باعث ایجاد ناامیدی هستند و اجازه اجرای قانون را نمی‌دهند، ما معتقد هستیم که قانون باید به هر قیمت اجرا شود.
وی در خصوص تاثیر اجرای این پروژه گفت: وقتی بحث کارت هوشمند پیش می‌آید خودبه‌خود تردد خودروهای شهری به خصوص در کلانشهری مثل تهران کاهش پیدا می‌کند و وسایل نقلیه موجود شامل اتوبوس و تاکسی قطعا سرویس بهتری به شهروندان خواهند داد، بنابراین حتی وسایل نقلیه موجود می‌توانند سرویس بهتری را در صورت کاهش تردد به مردم بدهند.
مرادی افزود: در خصوص اجرای این طرح دولت قصور کرده، وزارت کشور باید ناوگان اتوبوسرانی را تجهیز کند و اگر در تولید یا خرید کپسول گاز CNG ما مشکل داشتیم در خرید اتوبوس ما مشکلی نداشتیم، حال باید دید به چه علت دولت در زمان مناسب و مقتضی این اتوبوس‌ها را در ناوگان شهری کشور اضافه نکرده است و اکنون دم از اجرای قانون می‌زند.
وی تاکید کرد: قانون باید در هر صورت اجرا شود و این مصلحتی است که هم به نفع دولت است و هم به نفع ملت، بنابراین ما معتقدیم که همه ما باید به دنبال این باشیم که قانون باید اجرا شود و موارد قانون هم سهمیه‌بندی بنزین، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و روی آوردن به خودروهای عمومی ‌است و در عین حال بردن بنزین به سمت قیمت‌های مطلوب است تا از قاچاق فرآورده‌ها و به ویژه بنزین جلوگیری کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه در خصوص امکان تحریم ایران و تاثیرات آن در منطقه و جهان گفت: امروز اقتصاد دنیا بسیار شکننده است، به نحوی که تنها کاهش ۹درصد از خروجی تولید نفت آمریکا می‌تواند چند دلار قیمت را بالا ببرد، بنابراین هرکدام از کشورهای منطقه با کوچک‌ترین روندی در تولید می‌توانند اقتصاد جهانی را دچار چالش جدید کنند. بنابراین ما معتقدیم که در صورتی‌که مورد تحریم قرار بگیریم، به راحتی می‌توانیم از این اسلحه استفاده کنیم.