نگاهی به نمایشگاه صنعت ساختمان و تجهیزات آشپزخانه

گروه بازارچه - ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان که از تاریخ هجدهم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده بود، دیروز به کار خود خاتمه داد. این نمایشگاه با حضور ۷۵۰شرکت داخلی و ۱۳۰شرکت خارجی در ۲۰سالن برگزار شد و شرکت‌های خارجی حاضر در این نمایشگاه شامل کشورهای ترکیه، امارات، یونان، اتریش، آلمان، فرانسه، بلژیک، کره‌‌جنوبی، ایتالیا و انگلیس بودند. آسانسورها و بالابرهای صنعتی و خانگی، ابزارآلات، سنگ‌های ساختمانی، لوازم و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، لوله و اتصالات، شیشه‌آلات، مصالح ساختمانی و چسب از جمله محصولاتی بودند که در این نمایشگاه مشاهده شدند. یکی از نکات قابل تامل نمایشگاه امسال، ناهمگونی محصولات در برخی سالن‌ها بود. برای مثال، کفپوش ساختمان و کولر گازی در غرفه‌های مختلف یک سالن به چشم می‌خوردند!

ناهمگونی کالاها، موجب سردرگمی گروهی از بازدیدکنندگان نمایشگاه شده بود و عده‌ای نمی‌دانستند که برای دستیابی به محصولات موردنظر خود از چه سالنی باید بازدید کنند. شاید اگر مسوولان برگزاری نمایشگاه، دقت بیشتری در تفکیک محصولات و چیدمان غرفه‌ها داشتند، بازدیدکنندگان با سهولت بیشتری به سالن و غرفه‌های موردنظر خود، دسترسی پیدا می‌کردند.

همزمان با نمایشگاه صنعت ساختمان، چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر نیز در حال برگزاری بود.

در این نمایشگاه که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد، کالاهای متنوعی مشاهده می‌شدند که همه برای معرفی به نمایشگاه آمده بودند و خبری از فروش آنها نبود. از سینک آشپزخانه و اجاق گاز روکار و هود گرفته تا ظروف چینی و سیم ظرفشویی و دستکش!

اما نکته جالب این بود که برای هر یک از این محصولات، تولیدکنندگان زیادی در نمایشگاه حاضر نبودند و در واقع بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده، محصولات خود را در نمایشگاه ارائه نکردند.

البته در بعضی انواع محصولات نیز، تولیدکنندگان زیادی حضور یافته و بر تنوع مدل‌های موجود در نمایشگاه افزوده بودند. از جمله این کالاها، شیرآلات بود که با حضور شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی بسیاری از غرفه‌ها به این محصول اختصاص داشت. مهم‌ترین مساله‌ای که در مورد نمایشگاه امسال باید مطرح شود، این است که با توجه به گستردگی قابل توجه صنایع ساختمانی و همچنین تجهیزات آشپزخانه‌ای، چرا نمایشگاه به صورت مجزا برگزار نشد؟ برخی کالاهایی که در این نمایشگاه ارائه شدند، از جمله کاشی و سرامیک، آنقدر گسترده و متنوع هستند و به حدی تولیدکننده داخلی و خارجی دارند که حتی بتوانند یک نمایشگاه اختصاصی را به خود اختصاص دهند، نه اینکه جرئی از یک نمایشگاه گسترده‌تر باشند! مطمئنا اگر نمایشگاه به صورت مجزا برگزار می‌شد، اولا بسیار تخصصی‌تر بود، ثانیا بازدیدکنندگان نیز هدفمند‌تر در نمایشگاه شرکت می‌کردند!