نشست وزیر نفت با خبرنگاران
اساسنامه شرکت ملی نفت آماده و به معاون اول رییس جمهوری تقدیم شده است

عکس: خبرگزاری فارس
مسعود سیفی اعلا - مهندس کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت روز دوشنبه به مناسبت روز خبرنگار برای اولین بار در طول دوران وزارت خود نشستی با خبرنگاران ترتیب داد، تا ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت‌امیرمومنان علی(ع) و روز پدر که امسال مصادف با سالروز شهادت شهیدصارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در حوادث خونین مزارشریف مورخ سال 1377 شده و به همین مناسبت نیز روز 17مرداد ماه روز خبرنگار نامیده شده، برخی مسائل موجود در عرصه نفت و گاز و سیاست‌های جاری بخش انرژی را با آنها مطرح کند. وی که راس ساعت مقرر در باشگاه شماره 3 وزارت نفت در الهیه حضور یافته بود در همان بدو ورود با انبوهی از خبرنگاران روبه‌رو شد که آنها نیز در راس موعد مقرر در محل حضور داشتند، وزیر بعد از آن که پشت تریبون نشست ضمن یادآوری یاد شهیدان مطبوعات و مخصوصا شهدایی که روز پانزدهم آذرماه 84 در حادثه سقوط هواپیمای سی-130 به شهادت رسیدند، باخبرنگاران به گفت و گو پرداخت.
خبرنگاران در ابتدا از اینکه وزیر در طول نزدیک به یکسال وزارت خود جز یک بار، نشست خبری با خبرنگاران تشکیل نداده، گله کردند. حتی دایره انتقادها از خود مقام وزارت فراتر رفت و دامن معاونان وزیر نفت را گرفت و گفته شد که روابط‌عمومی این وزارت قفل محکمی بر اطلاع‌رسانی زده است. مدیرکل روابط‌عمومی این وزارتخانه - علی قنواتی - که از بچه‌های خوب مطبوعات بوده و هست، اما در اینجا متهم اصلی انتقادات شده بود و البته چیزی نگفت و انتقادات را تحمل کرد.
پاسخ به انتقادات
وزیر نفت با همان متانتی که سیل انتقادات را از تک‌تک خبرنگاران حاضر که شاید حداقل ۵۰نفر بودند، شنیده بود، انتقادات را وارد دانست، ولی گفت: هیچ دستوری به مقامات وزارت نفت جهت استنکاف از ملاقات و گفت‌وگو با خبرنگاران داده نشده و هر کدام از آنها در این کار مخیرند، کما اینکه آقای نژادحسینیان (معاون امور بین‌الملل) و آقای مهندس نعمت‌زاده (معاونت پالایش و پخش) مرتبا با خبرنگاران در تماس هستند و هفته‌ای حداقل یکبار با آنها سخن می‌گویند، با این حال وی قول داد که در جلسه شورای معاونان نیز تعامل با مطبوعات را تذکر دهد و خود نیز بعد از برگشت از مسافرتی که در پیش دارد جلسه‌ای با خبرنگاران ترتیب دهد.
موضوع دبیرکلی اوپک
وزیری‌هامانه در پاسخ به سوالی راجع به نتایج سفر ادموندو داکورو، وزیر نفت نیجریه و رییس دوره‌ای اوپک به ایران گفت: ماموریت وی در واقع راضی کردن ایران برای دادن رای به دبیرکلی اوپک به نفع کویت بود که البته موفق نشد، زیرا ما دبیرکلی را حق خود می‌دانیم و براساس رویه‌ای که تاکنون عمل شده این‌بار نوبت ایران است که دبیرکل معرفی کند. در هر حال ما فعلا موضوع را از دستور کار اجلاس اوپک پس گرفته‌ایم ولی می‌خواهیم طرحی ارائه بدهیم مبنی بر اینکه دبیرکل دو دوره با هم انتخاب شوند تا مثلا کویت هم مطمئن شود که در دوره آینده دبیرکل خواهد بود و یا طرح دیگری که به موجب آن براساس حروف الفبا دبیر کل از میان اعضا انتخاب شود که در آن صورت هم الجزایر شانس اول را خواهد داشت و ما هم چند نوبت دیگر رای خواهیم آورد. با این حال هامانه انتخاب دبیرکل اوپک را حاصلی از فعل و انفعالات سیاسی در سطح جهان خواند و فشارهای آمریکا علیه ایران در مجامع نفتی را در این موضوع دخیل دانست ولی از تلاش‌هایی که وزرای سابق نفت چه در دوره آقای مهندس زنگنه و چه در دوره آقای مهندس آقازاده در احقاق حقوق ایران به عمل آمده تمجید و قدردانی کرد.
خاتم‌الانبیاء و باقی قضایا
وزیر نفت در پاسخ به سوالی راجع به حضور سپاه در پروژه‌های نفتی از خبرنگاران گله کرد و گفت: این موضوع جدید نبوده است بلکه سپاه قبلا به اتفاق یک شرکت خارجی در پروژه فازهای ۱۵و ۱۶ پارس‌جنوبی برنده مناقصه شده بود که بعدا آن شرکت خارجی از ادامه کار صرف‌نظر کرد و قرارگاه خاتم‌الانبیاء جایگزین آن شد. وگرنه اگر قرار می‌شد مناقصه مجددا برگزار شود، معلوم نبود که سرنوشت پروژه به کجا منجر شود. واگذاری یک پروژه ۳/۱میلیارد دلاری در مجموعه صنعت نفت و گاز کشور به سپاه برای انجام سرعت عمل در اجرای یک پروژه بوده است. وزیری‌هامانه در ادامه، شایعات مربوط به کند شدن فعالیت پروژه‌ها را نادرست خواند و گفت: حاضرم همه شما را برای مشاهده سرعت انجام کارها و پیشرفت پروژه‌ها به مناطق ببرم.
150هزار بشکه به تولید نفت اضافه شده است
وزیر نفت گفت هرگونه شایعات مربوط به کاهش تولید نفت را تکذیب می‌کنم و متقابلا اعلام می‌کنم که در این مدت ۱۱ماه که من مسوولیت وزارت نفت را عهده‌دار بودم حدود ۱۵۰هزار بشکه به تولید نفت و حدود ۶۰میلیون مترمکعب به تولید گاز افزوده شده و برای زمستان امسال هم ۷۰میلیون مترمکعب اضافه تولید گاز پیش‌بینی شده است.
خط لوله صلح
وزیر نفت در پاسخ به بعضی انتقادات راجع به موافقت با دخالت یک شرکت مشاوره بین‌‌المللی در مطالعه قیمت گاز صادراتی ایران به هند، گفت: در این کار نه قانون اساسی خدشه‌دار شده، نه قانون نفت، شرکت مشاوره یک کار مطالعاتی و مشورتی انجام می‌دهد و طرفین در قبول نظر آنها مختار هستند بدون اینکه ملزم به آن باشند، آنچه در مذاکرات اخیر اتفاق افتاده توافق شده است که مبنای تعیین قیمت گاز صادراتی براساس قیمت نفت وارداتی در دریای ژاپن و محاسبه متوسط آن در هند باشد و بر این اساس با استفاده از قیمت گاز L.N.G در ژاپن قیمت گاز تحویلی از طریق خط لوله به هند محاسبه و تعیین می‌شود که در واقع کارشناسی کردن آن بر عهده شرکت مشاوره بین‌المللی گذاشته شده است.
تحویل نفت به کشورهای فقیر با قیمت ارزان
وزیر نفت در ادامه ضمن تشریح نتایج قراردادهایی که در مناطق مختلف کشور از جمله در میدان آزادگان و یادآوران منعقد شده، اعلام جزییات را به پس از نهایی‌شدن قراردادها موکول کرد و گفت: با وجود اینکه مذاکرات در بعضی موارد طولانی‌شده، ولی به لحاظ ماهیت این قراردادها و ضرورت حفظ منافع کشور نباید در این موارد عجله کرد. وزیری هامانه همچنین در پاسخ به این سوال که در ارتباط با دستور مقام محترم ریاست‌جمهوری مبنی بر تحویل نفت به قیمت ارزان‌تر به کشورهای فقیر چه کرده‌اید، گفت: در این رابطه هم کمیته‌ای تشکیل شده و موضوع را مطالعه می‌کند، ولی نهایتا برای انجام این امر باید به مجلس لایحه داد.
برخی مسائل بین‌‌المللی
وزیر نفت در پاسخ به سوالی راجع‌به تهدیدات بین‌المللی علیه ایران گفت: ما برای حفظ منافع کشور در ارتباط با مسائل جاری بین‌المللی از هر ابزاری استفاده خواهیم کرد و طبیعی است که نفت هم از آن جمله است، ولی تاکنون تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است. وی در خصوص اعمال نفوذ یکی دو کشور در اوپک در ارتباط با مسائل لبنان نیز گفت: این گونه موضع‌گیری‌ها باعث نگرانی شده ولی از آنجا که اتخاذ تصمیم در اوپک به اتفاق آرا صورت می‌گیرد بعید به نظر می‌رسد که نظرات یکی دو کشور در این خصوص مورد تصویب قرار گیرد.
وزیر نفت همچنین بار دیگر مخالفت خود را با لایحه نظام هماهنگ پرداخت‌ها تکرار کرد و گفت: پرداخت‌های ما کاملا شفاف است، ولی اجرای قانون تازه صددرصد به ضرر بخش نفت بوده و تمام نیروهای متخصص ما را پراکنده خواهد کرد.
هامانه همچنین از تشکیل ستادی در وزارت نفت خبر داد که در ارتباط با فرمان اخیر مقام معظم رهبری راجع به اصل ۴۴ در ۴معاونت این وزارت تشکیل شده است. وی گفت: پس از احصای طرح‌هایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی است ستاد مرکزی خصوصی‌سازی در وزارت نفت نظر خود را اعلام خواهد کرد. وی در رابطه با اساسنامه جدید شرکت ملی نفت نیز گفت: متن این اساسنامه به معاون اول رییس‌جمهور تقدیم شده تا در فرصت مقتضی به مجلس ارسال شود.
کارت هوشمند اجرایی می‌شود یا نه؟
خبرنگاری در ارتباط با عاقبت‌ بنزین سوال کرد و وزیر در پاسخ گفت: منتظر اجرای برخی تصمیمات در ارتباط با تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۸۵ هستیم. وزیری هامانه با انتقاد از مصرف بی‌رویه بنزین که میانگین آن در هفته گذشته روزانه ۷۷میلیون لیتر بود، گفت: در هیچ کجای دنیا مصرف بنزین به این اندازه بی‌رویه نیست. هامانه علت این مصرف بی‌رویه را در قیمت نازل‌ بنزین در کشورمان دانست و گفت‌: تا اجرایی شدن تبصره ۱۳ کاری نمی‌توانیم بکنیم. وی در رابطه با کارت هوشمند نیز گفت: مراحل تهیه آن ادامه دارد و تاکنون حدود ۴۲میلیارد تومان در این رابطه هزینه شده است.