هجوم تکنولوژی جدید تصویری به خانه ها

مینا صباغی - در دنیای امروز با رشد علم و تکنولوژی کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که از وجود تلویزیون بی‌بهره باشد. چرا که این جعبه جادویی حجم زیادی از اوقات فراغت ساکنان زمین را پر می‌کند. تلویزیون‌های رایج که در سال‌های گذشته به صورت لامپ‌ تصویردار با صفحه محدب در بازار موجود بودند، رایج‌ترین مدل‌های تلویزیون بودند، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و رقابت شدید میان شرکت‌های تولیدکننده هر روز محصولات جدیدی وارد بازار مصرف می‌شود. به طوری که امروزه در بازار لوازم صوت و تصویری ایران به جز تلویزیون‌های لامپ‌ تصویردار، مدل‌های پلاسما، LCD و پروجکشن که آخرین تکنولوژی روز دنیا هستند به وفور وجود دارند.

بورس فروش تلویزیون در خیابان جمهوری نیز با مغازه های کوچک و بزرگ، صحنه رقابت تنگاتنگی را برای فروش انواع مختلف تلویزیون از مارک و مدل و سایزهای گوناگون فراهم کرده است. در این بازار که هر روز بازدیدکنندگان زیادی هم دارد، از نمایندگی شرکت‌های معتبر صوتی و تصویری تا تولیدکنندگان گمنام کالاهایشان را برای فروش عرضه می‌کنند تا مشتریان بر اساس نوع سلیقه، کیفیت محصول، رنگ و شکل و اندازه و از همه مهمتر بودجه تلویزیون موردنظر خود را خریداری کنند.

اگر شما خیلی اهل آشنایی با بازار و آخرین کالاهای موجود در بازار نباشید حداقل از طریق تبلیغات تلویزیونی، در جریان وجود انواع تلویزیون‌های جدید در بازار ایران مانند فلترون، پروجکشن، سینمای خانگی، پلاسما و ... قرار گرفته‌اید و از قیمت‌های چندمیلیونی آنها نیز باخبر شده‌اید.

جدیدترین مدل از تلویزیون‌های موجود در بازار تلویزیون‌های پروجکشن و پلاسما هستند که از حضورشان در بازار ایران مدت زیادی نمی‌گذرد.

از آنجا که ایرانی‌ها در انتخاب کالاهای جدید خوش‌سلیقه هستند با همه محدودیت‌‌های اقتصادی که دارند، از تکنولوژی جدید تصویری دنیا خیلی عقب نیستند و بازار خوبی هم برای تولید‌‌کنندگان خارجی محسوب می‌شوند.

سیستم‌های بروجکشن یک نسل عقب‌تر از تلویزیون‌ها پلاسما تولید شده‌‌اند و سیستم آنها از بازتاب ۳ رنگ اصلی از طریق آینه به پرده تلویزیون کار می‌کند و طول عمری کمتر از تلویزیون‌های پلاسما دارند. کیفیت تصویری آنها نیز بعد از ۳ تا ۴ سال افت می‌کند.

اما تلویزیون‌های پلاسما اکنون به عنوان آخرین تکنولوژی‌ فراگیر در دنیا حرف اول را می‌زند. بنیان اصلی نمایشگرهای پلاسما براساس نور فلورسنت است. در این تلویزیون‌ها گازهای نئون و زئون در هزاران سلول کوچک جای گرفته‌اند که این سلول‌ها بین دوصفحه شیشه‌ای قرار دارند و اما بزرگ‌ترین امتیاز این تکنولوژی در قابلیت تولید نمایشگرهایی با عرض زیاد و قطر کم است. چون کنترل هر پیکسل به طور مستقل است. تصویر نهایی بسیار شفاف و واضح خواهد بود و عمق تصویر در آنها بسیار کم است.

سلیمانی یکی از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری می‌گوید: از چند سال پیش، وقتی اولین سری تلویزیون‌های پلاسما به ایران وارد شد قیمت زیادی داشت، اما بعد از مدت کوتاهی قیمت آن به شدت کاهش یافت، مثلا تلویزیون‌هایی که با قیمت

۹ تا ۱۰‌میلیون تومان عرضه می‌شدند، در حال حاضر با قیمت ۲ تا ۳‌ میلیون تومان به فروش می‌رسند. این در حالی است که گران‌‌ترین تلویزیون پروجکشن ۴۳‌ اینچ، حدود ۷۰۰‌‌هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت دارد.

اما در بازار فروش تلویزیون‌های سایز بزرگ که اکثرا پلاسما، LCD یا پروجکشن هستند، پیشتازی در فروش با محصولات توشیبا و سونی است و شرکت هیتاچی ژاپن هم که کمتر محصولات سایز کوچکش در بازار مصرف ایران عرضه می‌شود، پس از این دو شرکت از فروش بالایی برخوردار است، در این بخش دو کمپانی LG و سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارند.

در مجموع تمام کمپانی‌های حاضر در بازار تلویزیون، توانایی تولید انواع تلویزیون‌های پلاسما را دارند، اما کیفیت، قیمت و در نتیجه فروششان با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

«سلیمانی» همچنین در مورد بازار تلویزیون‌های پلاسما معتقد است: «از حدود اواخر سال گذشته با ورود انواع تلویزیون‌های LCD تا حدود زیادی پلاسماها با کاهش فروش مواجه شدند. وی بالا بودن کیفیت تصویر تلویزیون‌های LCD و کم‌حجم بودن این نوع تلویزیون‌ها را در مقابل تلویزیون‌های پلاسما دلیل این موضوع اعلام کرد.

به گفته این فروشنده پلاسماهای سونی دیگر در داخل ایران به فروش نمی‌رسند و LCDهای این مارک طرفداران بیشتری دارند.

«شجاعی» یکی دیگر از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: در حال حاضر در میان انواع تلویزیون‌های پلاسمای موجود در بازار توشیبا، پاناسونیک و در نهایت LG از فروش بالاتری برخوردارند که مدل ۴۲اینچ و ۵۰ اینچ پلاسمای مارک «توشیبا» هر کدام به ترتیب با قیمت ۲میلیون و ۴۶۵ هزار تومان و ۳ میلیون تومان به فروش می‌رسند. همچنین پلاسمای ۵۰اینچ فیلیپس نیز با قیمت ۴میلیون و ۳۶۵هزار تومان و «اسیر» ۳۷ اینچ با قیمت ۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.