شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام با صدور قطعنامه شماره ۱۶۹۶ خود از ایران خواست فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه که بدون اجماع به تصویب رسید، روز ۳۱ آگوست برابر با ۹شهریور را به عنوان ضرب‌الاجل توقف فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی اورانیوم، تعیین کرده است از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۴ عضو به این قطعنامه‌ رای مثبت دادند و قطر تنها کشوری بود که به این قطعنامه رای مخالف داد به گزارش خبرگزاری فارس، در صورتی که ایران از این خواسته شورای امنیت سر باز زند، با تحریم‌های اقتصادی احتمالی روبه‌رو خواهد شد. پیش از این، حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اعلام کرده بود، چنانچه شورای امنیت قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند، این کار به نشانه پایان بررسی بسته پیشنهادی اروپا خواهد بود.

قطعنامه‌ای که دیروز در نیویورک به تصویب رسید، در روز ۱۲ جولای به وسیله فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا و در جریان نشست پاریس تهیه شده بود. خبرگزاری مهر نیز با اعلام این خبر به نقل از نصیر‌الناصر، نماینده قطر در سازمان ملل نوشت: «این قطعنامه تنها موجب بدتر شدن وضعیت خواهد شد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از نیویورک گزارش داده است که قطعنامه شورای امنیت در حالی به تصویب رسید که نمایندگان آمریکا و اروپا خواستار اعمال فشار بیشتری بر ایران در این قطعنامه بودند، اما این مساله با مخالفت نمایندگان روسیه و چین روبه‌ر‌و شده است. پیش‌نویس تهیه‌شده توسط آمریکا و انگلستان خواستار تحریم اقتصادی فوری ایران شده بود که این مساله با مخالفت روسیه و چین منتفی شد. قطعنامه ۱۶۹۶ در حالی به تصویب رسیده است که براساس قوانین بین‌المللی، ایران از حق مشروع استفاده از فناوری صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهم‌ترین سرفصل‌های قطعنامه‌ شورای امنیت به این شرح است:

- این بیانیه ضمن تاکید بر‌‌ حق کشورهای عضو برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌‌ای با اهداف صلح‌آمیز و بدون تبعیض بر‌اساس بندهای یک و ۲ معاهده‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ ای موسوم به ان.پی.تی، از ایران درخواست می‌کند تا تمام فعالیت‌های غنی‌سازی خود را از جمله فعالیت‌های تحقیق و توسعه به حال تعلیق درآورد و این اقدام ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود.

- این بیانیه از محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) گزارشی را از وضعیت فعالیت‌های ایران ارائه کند که آیا ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرده است یا خیر و همین‌طور آیا ایران گام‌های مورد درخواست ۲۵ عضو شورای حکام را برداشته است یا خیر.

- در این بیانیه اعلام شده است که اگر ایران تا ۳۱ آگوست اقدامی انجام ندهد، بر اساس بند ۴۱ فصل ۷ منشور سازمان ملل تدابیر مناسبی اتخاذ خواهد شد. بند ۴۱ خواستار اعمال تحریم‌هایی بدون استفاده از زور است. بر اساس این بند، شورای امنیت ممکن است‌ تصمیم بگیرد که چه معیارهایی بدون توسل به نیروی نظامی، برای اثرگذاری بر تصمیماتش به کار گرفته شود و ممکن است از اعضای سازمان ملل بخواهد چنین معیارهایی را به کار گیرند. اینها ممکن است وقفه‌ کامل یا نسبی روابط اقتصادی و ارتباطات راه‌‌آهن، دریایی، هوایی، پستی، تلگرافی، رادیویی و دیگر ابزارهای ارتباطاتی و قطع روابط دیپلماتیک را شامل شود.

- در این پیش‌نویس از کشورها می‌خواهد تا از انتقال اقلام، مواد و کالاها و همچنین تکنولوژی که می‌تواند به فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی بالستیک ایران کمک کند، ممانعت به عمل آورند.

- بیانیه همچنین از آژانس درخواست می‌کند تا تمام مسائل مهم مربوط به برنامه هسته‌ای را روشن کند و از ایران درخواست می‌کند به بازرسان اجازه دهد تا‌ تمام فعالیت‌های شفاف‌سازی را که ممکن است از سوی آژانس درخواست شود، انجام دهند.

- این قطعنامه بر‌اساس ماده ۴۰ بند هفت منشور سازمان ملل می‌باشد که این فصل تدابیری قانونی الزام‌آور فراهم می‌آورد و تدابیر اجرایی را شرح می‌دهد‌.

- در این بیانیه همچنین ضمن نگرانی از احتمال تکثیر سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران می‌گوید که شورای امنیت متوجه مسوولیت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.

ظریف: تصویب قطعنامه ضد ایرانی پایه و اساس حقوقی ندارد

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: اقدام اخیر شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ظریف همچنین گفت که ایران به‌طور مکرر به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را داده است. این دیپلمات ایرانی اظهاراتی را که جمهوری اسلامی ‌را به قصور در این امر متهم می‌کرد بی‌اساس دانست. وی همچنین سازمان ملل را متهم کرد که در حمایت از کشوری که مورد بمباران شیمیایی عراق قرار گرفته است، قصور کرده است. ظریف گفت: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هیچ‌گونه تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌رود و اقدام اخیر این سازمان معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و دیگر رژیم‌های بین‌المللی را تقویت نخواهد کرد. رویتر نیز با نقل بخشی از اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل به نقل از وی می‌نویسد: اقدام اخیر شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد.