7 وزیر پیشنهادی در صف انتظار عکس: دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم به روز چهارم کشیده شد. پس از آنکه نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه، به یک شیفته برگزار شدن جلسه روز پنج‌شنبه رای دادند، در این روز که سومین روز بررسی صلاحیت و برنامه وزیران پیشنهادی بود تنها سه وزیر موفق به دفاع از خود پس از اظهارات موافقان و مخالفانشان شدند و در این میان، بررسی صلاحیت وزیر چهارم به روز شنبه موکول شد. در جلسه علنی روز پنج‌شنبه، نمایندگان پس از ارائه نظارات موافق و مخالف خود درباره محمود حجتی وزیر پیشنهادی کشاورزی، علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع، دفاعیات هر کدام از این افراد را نیز شنیدند. با این حال، فرصت به ارائه دفاعیات عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نرسید و تنها دو موافق و دو مخالف، نظرات خود در دفاع و انتقاد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را ارائه کردند.

بر این اساس، تا پایان جلسه علنی روز پنج‌شنبه، کار بررسی برنامه‌های سید‌محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات که در نخستین روز بررسی‌ها از کارنامه و برنامه خود دفاع کردند و نیز بررسی برنامه‌های سید‌محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع به پایان رسید. بنابراین مجلسی‌ها از امروز شنبه بررسی برنامه ۷ وزیر پیشنهادی دیگر را در دستور کار دارند.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان کابینه

از جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس تا پایان جلسه علنی روز پنج‌شنبه، ۶۱ نماینده مجلس در موافقت و مخالفت با ۱۱ وزیر پیشنهادی سخن گفته‌اند و ۱۰ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم هم از برنامه‌های خود دفاع کرده‌اند. از میان این ۶۱ نماینده، ۳۶ نفر به‌عنوان موافق وزیران پیشنهادی و ۲۵ نماینده نیز به‌عنوان مخالف با برنامه‌های وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کرده‌اند.

با این حال هنوز بررسی برنامه و صلاحیت ۷ وزیر پیشنهادی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نخستین دستور کار جلسه امروز پارلمان به‌عنوان روز چهارم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، ارائه دفاعیات عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است. در ادامه، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، سید‌عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور، بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، حبیب‌الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو و مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان هنوز در نوبت بررسی صلاحیت هستند. براساس قرار نمایندگان درباره نحوه برگزاری جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، جلسه امروز شنبه نیز در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

اعلام نظر فراکسیون امید؛ شنبه

با وجود گذشت سه روز کاری از جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت و برنامه وزیران پیشنهادی، هنوز رای نهایی و قطعی فراکسیون‌ها در اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران پیشنهادی مشخص نشده است. هرچند در این روزها بازار لابی‌ها و جلسات و نشست‌های غیر‌رسمی نمایندگان با یکدیگر و نیز با برخی معاونان پارلمانی یا حتی برخی دولتی‌ها در حاشیه صحن علنی داغ است، اما به‌نظر می‌رسد تاخیر در اعلام نظر قطعی فراکسیون‌ها درباره وزیران پیشنهادی بیش از همه به دلیل ناتمام ماندن جلسات علنی بررسی صلاحیت و برنامه‌های این افراد است. البته اصلاح‌طلبان مجلس؛ یعنی اعضای فراکسیون امید گفته‌اند که نظر نهایی این فراکسیون در باره وزیران پیشنهادی دولت امروز شنبه اعلام می‌شود. البته اعلام نظرهای غیر‌رسمی از این فراکسیون حکایت از آن دارد که نظر اعضای فراکسیون امید نسبت به بیشتر وزیران پیشنهادی مثبت است. گواه این مدعا، گفت‌و‌گوی قاسم میرزایی‌نکو عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با خبرگزاری تسنیم است که ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد: احتمالا اکثریت کابینه پیشنهادی می‌توانند از اعضای فراکسیون رای اعتماد بگیرند.البته اصولگرایان مجلس، عدم اعتماد پارلمان به دو وزیر پیشنهادی را محتمل می‌دانند. عبدالرضا مصری، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر این موضوع را تایید کرد.

7 وزیر پیشنهادی در صف انتظار