دنیای اقتصاد: استقبال کم‌نظیر شهروندان عادی از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی که اغلب از دارا بودن شرط «رجل سیاسی» محروم هستند، بار دیگر چالش میان مجلس و قوه مجریه با شورای نگهبان را بر سر «اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» از یک سو و تعریف دقیق شرط «رجل سیاسی» آشکار کرد. در شرایطی که شورای نگهبان و برخی اعضای آن طی روزهای اخیر که وزارت کشور به نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری مشغول بودند، خود از منتقدان اصلی نام‌نویسی شهروندان عادی به نحوی که روزهای گذشته صورت گرفته بود، اما دیروز مجلسی‌ها، انتقاد اصلی خود را معطوف به شورای نگهبان کردند؛ آنجا که علی لاریجانی رئیس مجلس دیروز در صحن علنی پارلمان با اشاره به برخی انتقادات نسبت به ثبت‌نام تعداد زیادی از مردم عادی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که مجلس پیش از این، قانونی را برای تفسیر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای این انتخابات تصویب کرده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

شورای نگهبان: قصور همه در تعریف

به‌نظر می‌رسد این اظهارات لاریجانی پاسخی است به انتقاد این روزهای شورای نگهبان درباره نام‌نویسی تعداد زیادی از مردم در انتخابات بدون توجه به شرط اصلی تایید صلاحیت یعنی «رجل سیاسی» بودن. با این حال دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه افتتاح رسمی ستاد مرکزی هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در میان خبرنگاران درباره انتقادهای علی لاریجانی تاکید کرد: «در تعریف جزئیات رجل سیاسی همه قصور داشته‌ایم.» براساس گزارش «ایرنا» سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: مجلس اقداماتی انجام داد که از نظر شورای نگهبان تداخل در وظایف این شورا بوده و اعضا با آن مخالفت کرده‌اند که به استناد بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی بوده است. کدخدایی البته گفت که شورای نگهبان انتظار داشت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس همت می‌کردند و مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کردند که البته بخشی از آن بر عهده شورای نگهبان بوده است. او با بیان اینکه مقررات جزئی‌تر بر عهده مجلس و دولت بوده است، ابراز امیدواری کرد: بعد از انتخابات این کار انجام شود که البته باید بپذیریم همه قصور داشته‌ایم.

انتقاد شورای نگهبان البته به سخنگوی این شورا محدود نماند و آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که شورای تحت فرمان او، مرجع اصلی تایید یا رد صلاحیت‌ها در انتخابات است، دیروز در همایش سراسری روسای استان‌ها و مدیران ستادی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد اظهار کرد: «برخی از افراد ثبت‌نام شده برای ریاست‌جمهوری کمترین اطلاعاتی درخصوص مسوولیت‌های رئیس‌جمهور ندارند حال آنکه فرد اصلح، باید دشمن‌شناس و انقلابی باشد.»

گلایه لاریجانی از شورای نگهبان

علی لاریجانی رئیس مجلس در ابتدای جلسه علنی روز گذشته مجلس در مورد تعریف «رجل سیاسی»، به بحث این روزهای رسانه‌ها مبنی بر اینکه چرا قانون در این زمینه شفاف نیست، اشاره کرد و ثبت‌نام افراد عادی برای انتخابات ریاست‌جمهوری را وهن انتخابات ریاست‌جمهوری خواند و افزود: مشکل به مجلس وارد نیست و ما در این زمینه قانون مفصلی را تصویب کردیم که در آن شرایط مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی تعیین شد. لاریجانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در دوره قبل این قانون را به شورای نگهبان داد، اظهار کرد: اما شورای نگهبان آن را رد کرد و استدلالشان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت‌الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم، اما ما این قانون را به‌صورت آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسوول این کار است؛ اما متاسفانه این کار را هم انجام نداده است. دولتی‌ها هم خود از منتقدان اوضاع پیش آمده در ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و بر اصلاح قانون انتخابات اصرار دارند. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: در اصلاح قانون انتخابات حتما باید این موضوع مدنظر قرار گیرد؛ به‌طوری‌که در مراحل اولیه و نام‌نویسی نامزدها، کسانی ثبت‌نام کنند که در تراز نامزدی ریاست‌جمهوری اسلامی باشند.