دنیای اقتصاد: قلب خیابان فاطمی پس از یک سال، بار دیگر به تپش افتاد؛ با فرمان رسمی صبح دیروز عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور برای آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر ساختمان میدان فاطمی تب و تاب انتخاباتی به خود گرفت. این آخرین انتخاباتی است که دولت یازدهم مجری برگزاری آن است. ۸ صبح دیروز درهای تالار وزارت کشور به روی خبرنگاران و داوطلبان گشوده شد و با دستور رسمی وزیر کشور، داوطلبان یک به یک نام خود را در فهرست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ ثبت کردند. براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور، دیروز تا پایان وقت رسمی ثبت‌نام، آمار داوطلبان از مرز ۱۰۰ نفر گذشت.

 

 

پیش‌بینی مشارکت 70 درصدی

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم صبح دیروز در نخستین دقایق شروع ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در بازدید از ستاد انتخابات کشور مستقر در این وزارتخانه درباره ارزیابی‌اش از میزان حضور مردم و بانوان در این دوره از انتخابات تاکید کرد: تمام نظرسنجی‌هایی که تا الان صورت گرفته حضور بالای ۶۰ درصد را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنیم در زمان ۲۰ روز تبلیغات، بیش از این و میزان مشارکت مردم در انتخابات به بالای ۷۰ درصد برسد. وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که همه مسوولان اعم از مجریان و ناظران، رسانه‌ها، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، قوه قضائیه و نیروی انتظامی و همه دستگاه‌ها در این امر خطیر ضمن حفظ رعایت کامل بی‌طرفی و مر قانون در امر برگزاری سلامت، نشاط، قانونی بودن و مشارکت بالا همکاری و کمک لازم را انجام دهند. وزیر کشور همچنین با تاکید بر اینکه تبلیغات زودهنگام تخلف است و باید مراعات شود، گفت: همه اشخاص و حامیان دیگر، از جمله رسانه‌های منتسب به افراد و رسانه‌هایی که به هر نوعی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و شامل استفاده از بیت‌المال می‌شوند، نباید تبلیغات داشته باشند. رحمانی‌فضلی درباره تبلیغات زودهنگام نیز گفت: در برخی موارد، تبلیغات زودهنگام که دعوت به مشارکت و حضور دارد و در جهت تبیین و آگاهی مردم نسبت به ضرورت حضور در انتخابات است را تبلیغات زودهنگام نمی‌دانیم؛ مگر اینکه با اسم و رسم و سازماندهی برای تبلیغات انجام شود که این خلاف است و از هشتم اردیبهشت که تبلیغات آغاز می‌شود ۲۰ روز برای تبلیغات فرصت است.

هشدار به رسانه‌ها

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز دیروز در میان خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با استناد به ماده ۷۴ قانون انتخابات به رسانه‌ها هشدار داد حق ندارند علیه نامزدهای انتخابات مطلبی بنویسند. او درباره اقدامات تخریبی اخیر برخی جناح‌ها علیه دولت گفت: در قانون مجازات اسلامی برای توهین، افترا و هتک حرمت مجازات تعیین شده است. علاوه‌بر این قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید نامزدها و طرفداران آنها باید صرفا برنامه‌های خود را اعلام کنند و هرگونه هتک حرمت و توهین ممنوع است. به گفته سامانی، ستاد انتخابات کشور از طریق کمیته رصد فضای مجازی و بررسی لحظه‌ای فضای سیاسی کشور، نسبت به موضوع تخریب‌ها دقت نظر دارد و نسبت به آن حساس است تا مرّ قانون رعایت شود.

برخورد با موارد ضدامنیتی در انتخابات

حسین ذوالفقاری معاون انتظامی وزیر کشور هم دیروز تاکید کرد که با هر مورد ضدامنیتی در انتخابات برخورد قاطعی خواهیم داشت. به گزارش «ایسنا» ذوالفقاری در بازدید از ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: تهدیدات احتمالی تاکنون برای انتخابات اردیبهشت ماه نداشته‌ایم، اما آسیب‌ها را مورد توجه قرار دادیم و لحظه به لحظه مسائل داخلی و خارجی را مورد رصد و کنترل قرار داده‌ایم. او در ادامه با اعلام اینکه دستورالعمل فضای مجازی نیز تصویب و ابلاغ شده است، گفت: هرکاندیدایی که بخواهد کار تبلیغاتی در فضای مجازی انجام دهد، فرقی با فضای واقعی ندارد و باید با مشخصات کامل و رعایت قانون و اخلاق باشد. از سوی دیگر علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور نیز از تشکیل کمیته امنیت انتخابات در شورای امنیت کشور خبر داد و گفت: این کمیته بدون هیچ تعارفی مسائل را رصد می‌کند.