دنیای اقتصاد: زنگ رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری با آغاز ثبت‌نام‌ نامزدها به صدا درآمد. روزی که تنها کاندیدای جدی که اقدام به ثبت‌نام‌ کرد، مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه اسلامی بود. در کنار این ثبت‌نام‌‌ها همچنان رایزنی میان جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و از آن سو اصولگرایان ادامه دارد. در اردوگاه اصلاح‌طلبان با کاندیدای مورد نظرشان حسن روحانی، خبرها از پذیرش استعفای محمد شریعتمداری و محمدعلی نجفی دو تن از مدیران ارشد دولت یازدهم حکایت می‌کند.

به گزارش «ایسنا» این دو مقام، اسفند ماه گذشته از سمت‌های خود در دولت استعفا داده بودند. به این ترتیب هر چند حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری‌اش از خبرنگاران خواست تا برای فهمیدن اینکه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد یا نه، چند روزی را تا پایان زمان ثبت‌نام‌‌ها صبر کنند، اما به‌نظر می‌رسد که ستاد انتخاباتی حسن روحانی کار رسمی خود را آغاز کرده است. در همین حال شنیده‌ها حاکی از آن است که «بازگشت قدرت، ثروت و عزت به ملت» یکی از شعارهای انتخاباتی ستاد روحانی است. در سوی مقابل اصولگرایان همچنان با تعدد کاندیدا و سردرگمی روبه‌رو هستند. در جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) پس از اعلام کاندیداتوری ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی فارغ از وابستگی به جریان‌های سیاسی؛ این جبهه تازه‌تاسیس برای معرفی کاندیدای موردنظرش دچار مشکل شده است. رئیسی نامزد مورد علاقه جمنا بود و با جدایی‌اش از این جبهه عملا جمنا را با مشکل روبه‌رو کرد. شاید از همین رو آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش داده، هیات‌رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی انقلاب اسلامی تصمیم‌گیری درباره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان از میان کاندیداهای جبهه را به روز چهارشنبه (امروز) موکول کرده است. در همین حال به گزارش «ایسنا» جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده حمیدرضا حاجی‌بابایی پس از کناره‌گیری پرویز فتاح از کاندیداتوری، جایگزین وی در لیست پنج نفره کاندیداهای این تشکل سیاسی اصولگرا شده است. براساس این اطلاعیه سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی بابایی نامزدهای ۵ نفره جمنا هستند. به این ترتیب هرچند رئیسی خود را به‌نوعی از جمنا نیز جدا کرده، اما او همچنان جزو پنج کاندیدای اصلی این جبهه است.

در همین ارتباط روز گذشته محسن رضایی در پیامی به نامزدهای جمنا درخواست کرد «تا آنجا که می‌توانید از هنگام ثبت‌نام‌ تا مراحل بعدی انتخابات، با مشورت و هم‌افزایی یکدیگر به نفع نامزد مقبول‌تر، از ادامه رقابت منصرف شوید و با تعدادی کمتر و نیرویی منسجم‌تر به مرحله نهایی گام بگذارید.» او در بخش دیگری از این پیام تصریح کرد: هرچه موج تخریب‌ها علیه ما بیشتر باشد، مصمم‌تر به پیش خواهیم رفت. از سوی دیگر عزت‌الله ضرغامی که او نیز به جمنا پیوسته است از جلسات جداگانه خود با رئیسی، قالیباف، حاجی‌بابایی، زاکانی و بذرپاش به‌طور مستقل برای انتقال تجربیات و دانش خود خبر داده است. او همچنین هر گونه شایعه همکاری خاص با یکی از ۵ کاندیدای جمنا را تکذیب کرد. در خبری دیگر جبهه پایداری نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد برنامه‌ای برای پیوستن به جبهه مردمی نیروهای انقلاب ندارد و تصمیم این جبهه برای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌زودی اعلام خواهد شد. فارغ از مسائل درونی جمنا گفته می‌شود سیدمهدی هاشمی رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس، رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در تهران شده است. او در دولت احمدی‌نژاد مدتی سرپرست وزارت کشور بود. برخی منابع خبری می‌گویند که احتمالا سیدمسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و سیدعزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما از گزینه‌های احتمالی برای ریاست ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی هستند.

در سوی دیگر اصولگرایان، محمود احمدی‌نژاد و یارانش با نامزدی حمیدرضا بقایی قرار دارند. به گزارش «ایسنا» بقایی با استناد به ماده ۵۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد و مشایی را به‌عنوان نمایندگان تام‌الاختیار خود جهت ثبت‌نام‌ به ستاد انتخابات کشور معرفی کرده است. همزمان بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» از پرونده مفتوحه «حمید بقایی» در این کمیسیون درباره تخلفات صورت گرفته در زمان مسوولیت وی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.