دنیای اقتصاد: نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، مقامات قوه‌قضائیه را بر آن داشت تا در توصیه‌هایی به نامزدها و هوادارانشان درباره رعایت قانون و اخلاق انتخاباتی هشدار دهند. در نخستین گام، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها را به رعایت اخلاق انتخابات توصیه و تاکید کرد کسانی که خود را واجد شرایط در قانون اساسی نمی‌دانند برای نامزدی اقدام نکنند. گام دوم در هشدارهای انتخاباتی را محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور برداشت و تاکید کرد که تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی از سوی دادستانی رصد می‌شود.

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: آنچه وظیفه ما و همه نامزدها و هواداران آنهاست، رعایت اصول اخلاقی است و اگر کسانی خودشان را واجد شرایط مذکور در قانون اساسی نمی‌دانند، اصلا برای نامزدی اقدام نکنند. بنابر تاکید رئیس قوه‌قضائیه بنا نیست رفتارهای ناصحیح انسانی و اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران رخ دهد؛ زیرا معیارهای ما اسلامی است. او البته انتقاد کردن و برجسته کردن مزایای نامزدهای انتخاباتی را کار معقولی خواند. آملی لاریجانی همچنین در ادامه اظهاراتش به وظایف شورای نگهبان در بحث نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره و تاکید کرد: توقع ما این است که این نهاد پراهمیت کشور همچون گذشته براساس مُرّ قانون اساسی عمل کند.دادستانی کل کشور نیز دیروز در دیدار نوروزی با قضات و کارکنان دادستانی کل با تاکید بر رصد فعالیت‌های انتخاباتی در سطح جامعه و در فضای مجازی به منظور تامین امنیت فضای انتخابات، افزود: ایجاد فضای انتخاباتی سالم، تامین امنیت انتخابات و برخورد با مجرمان و افرادی که قصد برهم زدن فضای انتخابات را دارند، از جمله وظایف ماست که در انجام آن کوتاهی نخواهیم کرد. به گزارش «ایرنا» دادستان کل کشور با تاکید بر لزوم نظارت جدی بر فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی گفت: به همه گروه‌ها و جریان‌های رسمی سیاسی کشور که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند احترام می‌گذاریم؛ با این حال به معاونت مربوطه در دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور تاکید می‌کنم که فضای مجازی را لحظه به لحظه رصد کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بلافاصله برخورد مناسب و قانونی انجام دهند. منتظری در ادامه به همه کسانی که قصد ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی را دارند و همه افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اعلام کرد که در فضای مجازی به سمت تخریب و توهین به دیگران و تخلفات و جرایم نروند و اگر چنین کردند بعد گلایه نکنند که چرا فلان سایت فیلتر یا بسته شد. دادستان کل کشور همچنین از همه مدیران و افرادی که قصد ورود به این عرصه را دارند خواست فضا را آلوده و مسموم نکنند. او از سخنرانان هم خواست که به منفی بافی روی نیاورند و از اهانت و جسارت به دیگران پرهیز کنند.

مشاغلی که باید استعفا دهند

با این همه، وزارت کشور جدول زمانبندی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری سال ۹۶ را منتشر کرد؛ برنامه‌ای که نقطه آغاز روند رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری امسال را نام‌نویسی داوطلبان حضور در این انتخابات و در تاریخ ۲۲ فروردین اعلام می‌کند. این روند با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۲۹ اردیبهشت پایان می‌یابد. در همین حال سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور نیز اعلام کرد که مطابق ماده ۳۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تمامی افرادی که مسوولیت مستقیم در امر انتخابات، به‌صورت اجرا و یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا کرده و در آن سمت مشغول نباشند. مطابق این ماده افرادی از قبیل اعضای هیات اجرایى مرکزی انتخابات اعم از وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که به انتخاب مجلس در هیات مرکزی حضور خواهد داشت و هفت نفر از معتمدان که در هفته جاری مشخص خواهند شد و همچنین اعضای ستاد انتخابات کشور و استانداران نمی‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باشند. همچنین اعضای شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و سایر ناظران نیز برای نامزدی در انتخابات باید از سمت خود استعفا دهند. از سوی دیگر دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که استعلام داوطلبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از مراجع ذی‌ربط در حال انجام است و از ۱۷ فروردین جاری رسیدگی به صلاحیت داوطلبان این انتخابات در هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود.