دنیای اقتصاد- کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در مجلس، با تصویب پیشنهاد دولت، قیمت هر بشکه نفت را ۹۵ دلار و نرخ محاسباتی دلار در لایحه را ۲۴۵۰ تومان تعیین کرد. به این ترتیب، به نظر می رسد همراه با آغاز حذف تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی، خداحافظی با دلار ۱۲۲۶ تومانی در آخرین مراحل خود باشد. سخنگوی کمیسیون تلفیق البته اعلام کرده که تعیین این رقم، به معنای حذف نظام ارزی شناور مدیریت شده نیست؛ اما افزود که دیگر در بودجه چیزی به عنوان «نرخ مبادلاتی» و «نرخ مرجع» وجود ندارد. کمیسیون تلفیق مجلس بر حذف ارز مرجع مهر تایید زد

تصویب دلار 2450 تومانی در بودجه

نرخ هر بشکه نفت ۹۵ دلار تعیین شد

دنیای‌اقتصاد- مجلس هم همراه با دولت زمینه را برای «حذف» ارز مرجع (دلار ۱۲۲۶ تومانی) از بازار مبادلات ارزی کشور فراهم کرد. کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در مجلس روز گذشته با تصویب نرخ ارز ۲۴۵۰ تومانی در بودجه ۹۲ عملا خط بطلان بر ارز مرجع با قیمت ۱۲۲۶ تومانی کشید.

اگر چه جعفر قادری اعلام کرد که این مصوبه کمیسیون تلفیق به معنای حذف نظام ارزی شناوری مدیریت شده نیست، اما تاکید کرد که دیگر در بودجه چیزی به عنوان «نرخ مبادلاتی» و «نرخ مرجع» وجود ندارد. او دلیل این تصمیم کمیسیون تلفیق را «جلوگیری از سفته بازی»، عنوان کرد.

به نظر می‌رسد که با این اقدام مجلس، زمینه برای نهایی شدن حذف کامل نرخ ارز مرجع یعنی دلار ۱۲۲۶ تومانی و جایگزینی آن با نرخ ارز مبادلاتی، فراهم شده است.

دولت سال گذشته در یک مرحله اختصاص ارز مرجع به تمامی اقلام وارداتی به جز دارو و کالاهای اساسی را حذف کرد. پس از آن نیز در مرحله بعد تخصیص ارز مرجع به دارو را منتفی کرد؛ در نهایت پاستور نشینان با مطرح کردن زمزمه حذف دلار ۱۲۲۶ تومانی برای کالاهای اساسی در اواخر سال ۹۱، زمینه را برای نهایی کردن این اقدام فراهم کردند و به طور رسمی برنج را در اولویت سوم کالاها قرار دادند و واردکنندگان این کالا مجبور به تامین ارز مورد نیاز از اتاق مبادلات شدند. دولت اما چند روز پیش کلید رسمی و نهایی «حذف ارز مرجع کالاهای اساسی» را در سال‌جاری زد و در مرحله اول «روغن» را از لیست دریافت‌کنندگان ارز مرجع خارج کرد.

حالا به نظر می‌رسد با این مصوبه کمیسیون تلفیق، زمینه برای نهایی شدن این برنامه دولت در سال‌جاری فراهم شده باشد. براساس روال سال‌های گذشته این‌گونه مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس نیز تصویب می‌شود.

درآمد نفتی ۶۶ هزار میلیارد تومانی در بودجه ۹۲

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲ در مجلس، روز گذشته در نشست خبری خود آخرین مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد و گفت: درآمد دولت از فروش نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۲ مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان تعیین شد. جعفر قادری، با اشاره به مباحث درآمدی در کمیسیون تلفیق و پایان بررسی درآمدهای مالیاتی در این بخش گفت: روز شنبه بحث‌های مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و موضوع نفت و همچنین واگذاری طرح‌های تملک سرمایه‌ای در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: در این بخش دولت مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای فروش اوراق مشارکت در نظر گرفته بود که در ردیف‌ها وجود نداشت و در احکام آمده بود. در نهایت ما این ۵ هزار میلیارد تومان را به سرجمع بودجه اضافه کردیم.

قادری گفت: در بحث واگذاری طرح‌های تملک سرمایه‌ای نیز مجددا ۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه گنجانده شده که این مورد هم در حکم‌ها آمده، اما در سرجمع بودجه نیامده است؛ بنابراین مجموعا ۱۰ هزار میلیارد تومان به سرجمع بودجه اضافه شد که البته ممکن است در بخش‌های دیگری کاهش داشته باشیم.

قادری در خصوص بررسی ۱۵ هزار میلیارد تومانی که قرار است از بخش هدفمندی یارانه‌ها به بودجه تزریق شود، گفت: این موضوع باید با حضور نمایندگان دولت از جمله آقای فرزین در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد بحث مذکور احتمالا وقت گیر است و ممکن است بررسی هدفمندی بدون حضور نماینده دولت جو بدی را ایجاد کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره بررسی بخش درآمدی نفت در بودجه ۹۲ گفت: بررسی این موضوع ۴ ساعت از وقت کمیسیون را گرفت و در نهایت حاصل جمع مربوط به درآمد نفتی با احتساب ۶۴ هزار و ۶۹ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی و یکهزار و ۸۰۱ میلیارد تومان،۲ درصد مربوط به مناطق نفت خیز و گازخیز و مناطق محروم، نزدیک به ۶۶ هزار میلیارد تومان می‌شود.

نرخ هر بشکه نفت ۹۵ دلار تعیین شد

قادری گفت: میزان فروش روزانه نفت و میعانات گازی یک میلیون و ۳۰۳ هزار بشکه در روز با قیمت بشکه‌ای ۹۵ دلار برای ۳۶۵ روز مشخص شد. نرخ تسعیر مورد نظر دولت ۲۴۵۰ تومان است بر اساس این سهم دولت ۵/۵۹ درصد، سهم صندوق توسعه ملی ۲۶ درصد و سهم وزارت نفت ۵/۱۴ درصد خواهد بود.

نرخ ارز ۲۴۵۰ تعیین شد

وی درباره تعیین نرخ ارز توضیح داد: برخی معتقد به نرخ ۱۷۰۰ تومان، ۲۰۰۰ تومان و ۲۲۰۰ تومان بودند که این نرخ‌ها در کمیسیون رای‌گیری شد، اما رای نیاورد و نهایتا هدف مد نظر دولت برای ارز که همان ۲۴۵۰ تومان است به تصویب رسید که البته قرار نیست در بودجه از میزان صادرات نفت و قیمت ارز چیزی در بودجه گنجانده شود.و این هم به معنای حذف نظام ارزی شناوری مدیریت شده نیست. تعیین چنین عددی برای این است که عدد ریالی در بودجه داشته باشیم. وی گفت: در بودجه چیزی به‌عنوان نرخ مبادلاتی و نرخ مرجع گنجانده نمی‌شود.

وی ادامه داد: تعیین‌کننده نرخ ارز شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هستند ممکن است از نرخ ۲۴۵۰ تومان دفاع کنند یا در زمانی که عرضه ارز بیشتر شود نرخ ارز به ۲۲۰۰ تومان نیز برسد. یا اینکه اگر منابع ارزی محدود شد بتوانند نرخ را بالاتر ببرند. توصیه در کمیسیون تلفیق این بود که رقم پایینی برای ارز در نظر گرفته نشود تا در اثر آن از سفته بازی جلوگیری شود.