دنیای اقتصاد: بانک جهانی روز سه‌شنبه در تازه‌ترین گزارش خود، رتبه‌بندی سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ایران با سقوط دو پله‌ای نسبت به سال قبل، در رتبه ۱۲۰ از میان ۱۹۰ کشور ایستاده است. نکته مهم این گزارش این است که نه‌تنها هیچ عامل منفی‌ اثرگذار که باعث سقوط دو پله‌ای ایران شده باشد وجود ندارد، بلکه از بهبود در فرآیند صادرات و واردات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصلاحات صورت گرفته در راستای سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور یاد شده است. اما عملکرد خوب سایر کشورها در این زمینه باعث قرار گرفتن ایران در جایگاه پایین‌تر شده است.

بر این اساس ۱۳۷ کشور با ایجاد تغییرات اساسی باعث آسان شدن راه‌اندازی و فعالیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در اقتصادهایشان شده‌اند. همچنین کشورهای در حال توسعه بیش از ۷۵ درصد از ۲۸۳ اصلاحات صورت گرفته را در سراسر دنیا انجام داده‌اند که در این میان، کشورهای جنوب صحرای آفریقا سهمی یک‌چهارمی در این بهبود دارا هستند.

ایران که در رتبه‌بندی سال قبل در رتبه ۱۱۸ قرار داشت، در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ با دو پله سقوط در جایگاه ۱۲۰ جهان ایستاده است. این رتبه‌بندی بر اساس ۱۰ شاخص فرعی که مبنای رتبه‌بندی کلی هستند نیز ارائه شده است. بر این اساس، ایران در مولفه‌های شروع یک کسب و کار رتبه ۱۰۲، اخذ مجوز رتبه ۲۷، دسترسی به برق رتبه ۹۴، ثبت مالکیت رتبه ۸۶، دریافت اعتبار رتبه ۱۰۱، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد رتبه ۱۶۵، پرداخت مالیات رتبه ۱۰۰، تجارت فرامرزی رتبه ۱۷۰، اجرای قراردادها رتبه ۷۰ و ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۵۶ را به دست آورده است.

این درحالی است که کشورمان در سال قبل در مولفه‌های شروع یک کسب و کار رتبه ۹۷، اخذ مجوز رتبه ۲۷، دسترسی به برق رتبه ۹۰، ثبت مالکیت رتبه ۸۵، اخذ اعتبار رتبه ۹۷، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد رتبه ۱۶۶، سهولت پرداخت مالیات رتبه ۹۹، تجارت فرامرزی رتبه ۱۷۱، اجرای قراردادها رتبه ۶۹ و ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۵۵ را به دست آورده بود. بنا بر اعلام بانک جهانی، کشورمان به لحاظ تجارت فرامرزی با تسهیل صادرات و واردات رتبه جهانی خود را یک پله ارتقا داده است.

بر اساس گزارش یادشده، ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به لحاظ شاخص سهولت کسب و کار پس از کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، عمان، مراکش، مالت، قطر، عربستان سعودی، کویت و اردن قرار دارد. کشورهای صدرنشین این فهرست به ترتیب نیوزیلند، سنگاپور، دانمارک، هنگ کنگ، کره جنوبی، نروژ، انگلستان، آمریکا، سوئد و مقدونیه هستند. همچنین در گزارش انجام کسب و کار سال ۲۰۱۷ بانک جهانی، ۱۰ کشوری که در سه مولفه یا بیشتر، بیشترین پیشرفت را داشته‌اند، به ترتیب کشورهای برونئی، قزاقستان، کنیا، بلاروس، اندونزی، صربستان، گرجستان، پاکستان، امارات متحده عربی و بحرین هستند.