کارشناس مسائل اقتصادی با بیان دلایل ایجاد تنگنای اعتباری در اقتصاد ایران گفت: برخی سیگنال‌ها برای پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری اشتباه است. تیمور رحمانی در گفت‌وگو با «ایبِنا» با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصاد کشور به ویژه در دو سال اخیر تنگنای اعتباری و مشکلات ناشی از آن در سیستم بانکی است، گفت:‌ می‌توان پرسید چه عواملی باعث تنگنای اعتباری در کشور می‌شوند و چه درسی را می‌توان از سیستم نظارت پولی و بانکی بگیریم؟

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: آنچه سبب شکل گرفتن تنگنای اعتباری موجود در کشور شده این است که قبل از این اتفاق سیگنال‌هایی در اقتصاد وجود داشته که بانک‌ها را به شدت ریسک‌پذیر و در واقع بانک‌ها را متمایل کرده بروند دارایی‌هایی را تصاحب کنند که این دارایی‌ها دارای ریسک است. رحمانی خاطرنشان کرد: چون آن دارایی‌ها قابلیت مبادله خود را از دست داده به جهت اینکه سیگنال‌ها مواردی بوده که این راهنمایی‌های اشتباه را ایجاد کرده و درواقع بانک‌ها صاحب دارایی‌هایی هستند که قابلیت مبادله ندارند.

وی افزود:‌ مثل این است که بگوییم بازاری برای ما وجود ندارد و این دست بانک‌ها را در اعطای تسهیلات تا حد زیادی بسته و از آن طرف بانک‌ها را مجبور کرده با نرخ‌های سود بالا سپرده مشتریان را نگه دارند تا مشکلی را که با آن مواجه شدند، به‌صورت موقتی مدیریت کنند. این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه درسی که می‌توان از این موضوع برای آینده سیاست‌های پولی و بانکی گرفت این است که دولت به مفهوم عام و بانک مرکزی در اجرای سیاست‌های پولی و حتی مالی هیچ‌گاه سیگنالی به بانک‌ها ندهند که پشت آنها هستند و آنها می‌توانند در دارایی‌های همراه با ریسک و با درجات ریسک بالا سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته رحمانی، در چنین شرایطی اقتصاد کشور در وضعیتی قرار می‌گیرد که بانک مرکزی و دولت برای اینکه مشکل اقتصاد را که تنگنای اعتباری است درمان کنند ناچار شوند به سیاست‌هایی بپردازند که در حالت متعارف تمایلی به اجرای چنین سیاستی نداشتند؛ اما تحت فشار و شرایطی که اقتصاد در رکود شدید قرار دارد چنین گرایشی ایجاد شود. وی تصریح کرد: این موضوعات درس سختی است که تنگنای اعتباری شکل گرفته در اقتصاد ایران می‌تواند برای ما داشته باشد که در سال‌های عادی با چنین دشواری شدیدی روبه‌رو نشویم.