یک نماینده مجلس از پاسخ مقام معظم رهبری به نامه علی لاریجانی درخصوص نحوه مواجهه با برنامه ششم خبر داد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به نامه رئیس مجلس به رهبر معظم انقلاب درخصوص برنامه ششم توسعه گفت: رئیس مجلس در نامه خود به رهبر معظم انقلاب درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه عنوان کرده که دولت لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه نکرده و تنها تعدادی از احکام مورد نیاز برنامه را ارائه کرده است.

وی افزود: رئیس مجلس در این نامه از رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف کرده است. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس‌مجلس عنوان کرده‌اند که ترجیحا باید دولت لایحه برنامه ششم را ارائه کند و اگر چنین نشد مجلس خود می‌تواند لایحه احکام برنامه ششم را در قالب برنامه تکمیل کند. همزمان محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ، در تشریح جزئیات جلسه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: کلیات لایحه برنامه ششم در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق به ضرب و زور به تصویب رسید و نظر اعضا درخصوص این لایحه مثبت نبود. وی افزود: در این جلسه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در صحبت‌های خود عنوان کرد که برنامه دولت همین است که به مجلس ارائه شده و تغییرات و نوشتن مجدد لایحه برای ما مشکل است. پورمختار در حالی از صفت به ضرب و زور استفاده کرده است که حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق گفت: کلیات لایحه برنامه ششم توسعه از ۲۸ نماینده حاضر در جلسه تلفیق، ۲۷ رأی مثبت کسب کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور باید دارای برنامه باشد و برنامه به کل حاکمیت برمی‌گردد و از طرفی هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت به وظیفه خطیری در این زمینه مکلف شده بودند، بنابراین با هماهنگی که کمیسیون تلفیق با دولت انجام داد، با استناد به قانون، کلیات برنامه ششم توسعه در تلفیق به تصویب رسید تا به سمتی حرکت کنیم که از امروز وارد بررسی جزئیات و مواد برنامه ششم توسعه شویم. حاجی‌بابایی تصریح کرد: لایحه برنامه ششم توسعه بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده، از نظر شکلی اصلاح شده است و از نظر محتوایی هم تلاش می‌کنیم با اصلاح این لایحه، بتوانیم برنامه‌ای را تدوین کنیم که ریل‌گذاری مناسبی برای ۵ سال آینده کشور باشد. وی تاکید کرد: اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه این کمیسیون پس از ۳ ساعت بحث و گفت‌وگو، با نگاه فرابخشی و فراملی و با توجه به وضعیت رکود اقتصادی کشور و همچنین شرایط فرهنگی و مسائل گوناگون با ۲۷ رأی از ۲۸ نماینده حاضر در جلسه کمیسیون، کلیات لایحه برنامه ششم را به تصویب رساندند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس در پایان با بیان اینکه این کمیسیون دارای ۴۴ عضو است، خاطرنشان کرد: از ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر امروز کمیته‌های تلفیق جلسه خواهند داشت و از ساعت ۱۴ تا ۱۸ عصر نیز کمیسیون تلفیق برای رسیدگی به مواد و جزئیات برنامه ششم توسعه تشکیل جلسه می‌دهد. اختلافات درخصوص لایحه برنامه ششم ریشه در شکل ارائه لایحه از سوی دولت دارد.دولت اعتقاد دارد با هدف متورم نشدن قوانین و تکالیف صرفا مواد نیاز به مجوز را در قالب لایحه آماده کرده است. اما برخی نمایندگان مجلس تاکید دارند لایحه ارائه شده برخی احکام است که نمی‌توان بر آن عنوان برنامه گذاشت. به اعتقاد برخی نمایندگان آنچه اکنون به مجلس ارائه شده تحت عنوان اسناد یا اسناد پشتیبانی احکام برنامه ششم است و در واقع می‌تواند به‌عنوان استنادات و اسناد پشتیبان مورد استفاده قرار بگیرد در حالی در برنامه باید با ترسیم هدف‌گذاری موارد به‌صورت شفاف بیان شود. در مقابل دولت دیدگاهی دارد برای نمونه رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه هم معتقد است: مطابق قانون برنامه و بودجه تعریفی که از برنامه شده شامل چهار رکن است. درج اهداف کلان بخشی، مشخص بودن منابع مالی و طرح‌های عمرانی ناشی از تخصیص این منابع و روشن بودن اولویت چهار رکن مورد اشاره وی است. باقری با استناد به این ارکان بر این باور است: از نظر دولت متنی که ارائه شده خصوصیات یک برنامه را دارد و مطابق تعریفی که در قانون برنامه و بودجه آمده است اجزای برنامه در این متن تامین شده است.

باقری با بیان اینکه ریل‌گذاری و سیاست‌ها را در این احکام در اختیار داریم، افزود: آن مواردی که برای ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری است، مجلس تصویب کرده و در اختیار دولت گذاشته است و آنچه اکنون به‌عنوان بحث مطرح است اینکه تک‌تک سیاست‌ها و هدف‌های جزئی تصویب مجلس شده است یا خیر، برداشت دولت این است که مطابق تعریف برنامه و بودجه اجزای اصلی برنامه در قالب چهار جدول ارائه شده که برخی از آنها احکام و برخی نیز اسناد پشتیبان است. وی گفت: در این خصوص بین دولت و مجلس اختلاف نظر است اما می‌توان در یک چارچوبی به یک جمع‌بندی رسید، برداشت ما این است که ما چارچوب را رعایت کردیم و احکام قبلی را نیز دادیم و اکنون برنامه وجود دارد. رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: نظر مجلس این است که این لایحه در قالب قانون تصویب شود که در این خصوص نیز در یک چارچوبی مشخص می‌توان بین مجلس و دولت به یک جمع‌بندی رسید و همان نیز ملاک عمل شود و متن مورد توافق دولت و مجلس به قانون تبدیل شود.

وی گفت: اکنون دولت برنامه را داده و صفر تا صد آن مشخص است که بخشی از آن به‌عنوان اسناد پشتیبان و بخشی نیز به‌عنوان لایحه برنامه است و اینکه دولت در پنج سال آتی در حوزه اشتغال، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری،‌کشاورزی چه کار می‌کند کاملا‌ در اسناد برنامه مشخص است و به تفصیل در خدمت دوستان مجلس توضیح دادیم. باقری افزود: ما در این خصوص همراهی و همکاری کردیم و نظر دوستان این است که آن قسمت از سند برنامه در داخل مجلس تصویب شود. وی گفت: دولت نظرش این است آن بخشی که نیاز است در برنامه بیاید آمده است و مابقی با عنوان اسناد است که اهداف ریز، اقدام‌ها و احکام را مشخص می‌کند و برنامه کاملا‌ موجود است. رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: بالاخره دولت برنامه و جدول داده و اهداف را مشخص کرده است و اینکه ما با مجلس بخواهیم در این خصوص به جمع‌بندی برسیم، بحثی است که با کمیسیون‌ها داریم و یک چارچوب باید برای آن مشخص کنیم و در این چارچوب به جمع‌بندی برسیم که مورد نظر دوستان مجلس نیز باشد. تصمیم روزیکشنبه مجلس نشان می‌دهد به هر ترتیبی این جمع‌بندی صورت گرفته است و با تصویب کلیات چانه‌زنی بر سر جزئیات آن آغاز خواهد شد.