«مقابله با تفکر سلفی گری» در مدارس

گروه خبر: وزیر آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی برای «مقابله با تفکر سلفی گری» در اتاق فکر این وزارتخانه خبر داد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط بحرانی منطقه درباره آن تصمیم‌گیری شده است. علی اصغر فانی با توضیح اینکه در وزارتخانه مورد تصدی‌اش روی موضوع «سلفی‌گری» و تاثیرات این طرز تفکر در قشر جوان کار شده اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌هایی ذیل این موضوع انجام شده‌ و در حال اجراست.

وزیر آموزش و پرورش که این موضوع را در گفت‌و‌گویی تفصیلی با «ایلنا» مطرح کرد، در ادامه از موضوعاتی چون جلوگیری از ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان، افزایش حقوق بازنشستگان، آخرین وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال تحصیلی آینده و شناسایی اولیای بیسواد نیز سخن گفت. فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش این گونه موضوعات را در دولت یازدهم به اتاق فکر واگذار کرد، گفت: در واقع این لفظ اتاق فکر در آموزش و پرورش قبل از دولت یازدهم وجود نداشته است.

جلوگیری از ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش درباره ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان در برخی استان‌ها با تاکید بر اینکه از طریق انجمن اولیا و مربیان در این زمینه در حال تلاش هستیم، گفت: اما به نظر می‌رسد این قبیل مسائل فرهنگی فراتر از دستگاه تعلیم و تربیت است و بیشتر باید روی فرهنگ عمومی کار شود که در این راستا صدا و سیما نقش بالاتری از آموزش و پرورش دارد. فانی افزود: این تلاش حتما کافی نیست و سایر نهادهای ذی‌ربط به خصوص ائمه جماعات، صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و خیلی از نهادهای فرهنگی دیگر می‌توانند در اصلاح فرهنگ عمومی کار کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تنظیم لایحه‌ای مبنی‌بر ترمیم حقوق و بیمه بازنشستگان با بیان اینکه پرونده بازنشستگان آموزش و پرورش هم به عهده وزارت کار است، توضیح داد: با رایزنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فرهنگیان بازنشسته که سال‌ها پیش بازنشسته شدند و حقوقشان کم است، قرار شد پیگیری‌هایی صورت گیرد.

شناسایی اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان

فانی همچنین در ادامه با اشاره به سایر اقدامات وزارتخانه متبوعش به شناسایی اولیای بیسواد دانش‌آموزان اشاره کرد و با بیان اینکه از ۲ سال پیش مدیران مدارس را مکلف کردیم که خانواده‌های بیسواد را شناسایی کنند و در همان مدرسه بعدازظهرها کلاس سوادآموزی بگذارند، گفت: اگر خانواده‌ها باسواد شوند، یقینا می‌توانند موثر باشند.

رضایت از اجرای روش صندوقی بیمه

فانی همچنین درباره اجرای بیمه تکمیلی فرهنگیان به روش صندوق با اعلام اینکه این روش همچنان برای سال تحصیلی آینده ادامه خواهد داشت توضیح داد: همکاران ما که متقاضی استفاده بیمه تکمیلی هستند، هزینه‌هایشان را آموزش و پرورش از طریق صندوقی که برای این منظور تشکیل داده پرداخت می‌کند و بازخوردها از اجرای یکساله این روش نشان می‌دهد فرهنگیان رضایت نسبی دراین باره دارند.

فانی همچنین روز گذشته در افتتاحیه سی‌وسومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در تشریح سیاست های این وزارتخانه تاکید کرد که تمرکزگرایی در آموزش و پرورش مانع رشد خلاقیت شده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فانی گفت ما حاضریم برای کاهش تمرکزگرایی اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهیم و می‌خواهیم با رفع تمرکزگرایی رشد، خلاقیت و نوآوری را به آموزش و پرورش بدهیم.

انتقاد از طرح های استخدامی مجلس

وزیر آموزش و پرورش همچنین تحول آموزش و پرورش را در گروی منابع انسانی خواند و افزود: در سال‌های اخیر شاهد تصویب طرح‌هایی در مجلس بودیم که افراد بدون تخصص لازم را در آموزش و پرورش استخدام کردند اگر این روند هدایت و کنترل نشود، لطمه جدی در تربیت دانش‌آموزان وارد خواهد شد. فانی از نمایندگان مجلس خواست در جذب نیروی انسانی عنایت ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشته باشند.