گروهک منافقین از آدمکشی برای صدام تا مزدوری عربستان

علیرضا میریوسفی
رئیس گروه مطالعات خاورمیانه وزارت خارجه

اقدام عربستان سعودی مبنی بر پوشش رسانه‌ای زنده اجلاس سالانه فرقه منافقین و حضور ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان در این اجلاس، بیش از هر چیز نشان‌دهنده استیصال و درماندگی حکومت سعودی و بلاهت ناشی از آن است.

گروهک منافقین، یک فرقه شناخته شده تروریستی و بدنام است. این گروهک سال‌ها در لیست گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا قرار داشت و به دلایل سیاسی و با هزینه دلارهای نفتی کلان عربستان چند سال قبل از این لیست خارج و سند تازه‌ای شد مبنی بر استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با تروریسم. علنی کردن حمایت عربستان از این گروهک ورشکسته، یادآور حمایت صدام از این گروهک و نشان دهنده استیصال روزافزونی است که عربستان را وادار کرده سیاست مزورانه گذشته را کنار گذاشته و حمایتش را علنی کند. این حمایت در طول سال‌های گذشته در حال انجام است و مطابق اسناد موجود، دولت عربستان از تنفر قاطبه مردم ایران از این گروهک و وضعیت به‌شدت منفی این گروهک نزد افکار عمومی ایران آگاه بوده و هست؛ این رویکرد مصداق ضرب‌المثل عربی «الغریق یتشبث بکل حشیش» است، یعنی آدم در حال غرق شدن، به هر گیاه بی‌فایده‌ای متوسل می‌شود.

با وجودی که حضور علنی ترکی الفیصل در همایش سالانه این گروهک، اقدامی جدید است، ولی حمایت عربستان از این گروهک شاید از سال‌های دهه 80 ادامه داشته است. به‌ویژه تلاش ریاض برای خروج نام مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر که هزینه بسیاری نیز برای آن پرداختند قابل ذکر است. دلارهای نفتی اهدایی عربستان به این گروهک همان‌طور که در رسانه‌های آمریکایی نیز برخی جزئیات آن منتشر شد، صرف جلب‌نظر سخنرانان اجاره‌ای شامل مقامات سابق آمریکایی و اروپایی و همین‌طور تظاهرکنندگان اجاره‌ای غیرایرانی و بعضا سیاهپوست یا بی‌خانمان‌های اروپایی و آمریکایی شد. شاخص‌ترین گزارش در این رابطه مقاله روزنامه نیویورک‌تایمز در 27 نوامبر 2011 بود که در این گزارش اسامی این مقامات و مبالغ کلانی که به هر یک برای هر سخنرانی پرداخت شده بود، فاش گردید. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تحقیقاتی را درباره این پرداخت‌ها آغازکرد، ولی بعدا در اثر فشارها و لابی‌هایی که باز هم با دلارهای نفتی عربستان انجام شد، به‌صورت جدی پیگیری نشد. اقدام اخیر ترکی الفیصل در واقع آشکار شدن سیاست‌های حمایتی عربستان از منافقین است.

درباره انگیزه‌های عربستان، این کشور به دلیل چالش‌های درونی و منطقه‌ای خود، به جای تمرکز بر این چالش‌ها، تصور می‌کند با برون‌فکنی و ناآرام کردن کل منطقه می‌تواند این مشکلات را پشت سر بگذارد. این در حالی است که این سیاست طی سال‌های گذشته نتیجه عکس داده است. انفجارهای تروریستی اخیر در عربستان نشان‌دهنده این اصل بدیهی است که نمی‌توان از تروریسم به‌عنوان یک ابزار علیه دیگران برای مدت طولانی استفاده کرد و پس از مدتی همان ابزار علیه کشور حامی عمل خواهد کرد و در نهایت چیزی بیش از هیولای فرانکشتاین نیست.

اقدام اخیر عربستان در نهایت به نفع این کشور نخواهد بود، زیرا همگان از نگاه منفی مردم ایران نسبت به گروهک منافقین آگاه هستند و می‌دانند که تاریخ مصرف این گروهک مدت‌ها است تمام شده است. شاید ایران باید هزینه زیادی صرف می‌کرد تا ثابت کند عربستان از این گروهک تروریستی حمایت می‌کند، اما اکنون ریاض این کار را به دست خود انجام داده است. عربستان در گذشته سعی می‌کرد با تزویر، اقدامات خرابکارانه خود را پنهان و انکار کند. همچنان‌که به‌خاطر داریم جمله معروف پادشاه وقت عربستان خطاب به آمریکا که گفته بود: «سر افعی را قطع کنید» مدت‌ها انکار می‌شد و در همان زمان در برابر ایران، صحبت از برادری و وحدت مسلمانان می‌کردند. امروز دیگر پرده‌های نفاق کنار رفته و مردم منطقه و ایران می‌توانند با وضوح بیشتری مسائل منطقه و به خصوص سیاست‌های عربستان را ببینند. دلایل استیصال سعودی‌ها نیز روشن است؛ از یکسو سرمایه‌گذاری سنگین عربستان در سوریه به بن بست خورده و از سوی دیگر در یمن کشتی جنگی سعودی‌ها به گل نشسته است. در نتیجه عربستان به دنبال افزایش اقدامات ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران است و این اقدام هم یکی از آنها است. البته عربستان در استفاده ابزاری از تروریست‌ها با آتش بازی می‌کند و متاسفانه از تجربه‌های قبلی‌اش نیز درس نگرفته است.