گروه خبر: احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: آیین‌نامه انتخابات خبرگان نیاز به اصلاح دارد. وی روز گذشته در یک نشست خبری در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم تاکید کرد: آیین‌نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری از جمله مسائل مورد توجه اعضای خبرگان است که باید به کمیسیون آیین‌نامه این مجلس ارجاع شود و تغییرات مورد نظر در آن صورت گیرد. به گزارش «ایرنا» وی افزود: در اجلاس انتخاب هیات‌رئیسه خبرگان این مساله مطرح شد که نخستین اقدام مجلس خبرگان باید سامان دادن آیین‌نامه انتخابات باشد، واقعیت این است که این آیین‌نامه نیاز به اصلاح دارد همان‌طور که آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی در طول سالیان بارها تغییر کرده است.

خاتمی افزود: باید یک معیار علمی حوزوی در سطوح عالی برای ورود به مجلس خبرگان تعیین شود تا اشکالی در این حوزه پیش نیاید، در همین انتخابات گذشته عده‌ای قصد داشتند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، اما چون دارای مدرک کارشناسی نبودند به جای آن در ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان شرکت کردند. وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی مسائل مرتبط با مجلس خبرگان را خود اعضای آن تعیین می‌کنند و تغییر در نحوه انتخابات خبرگان رهبری بر عهده کمیسیون آیین‌نامه این مجلس است، ادامه داد: مساله بعدی سن افراد شرکت‌کننده است که نیاز به اصلاح دارد. امام جمعه موقت تهران درخصوص پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مسائل بعد از آن افزود: باید به آینده نگاه کرد، نباید اختلافات باقی بماند، اما به‌طور کلی باید گفت اعضای دوره پنجم انقلابی هستند و تا پای جان پای آرمان‌ها هستند.

استقبال رهبری از نظارت

خاتمی با اشاره به جایگاه نظارتی مجلس خبرگان رهبری گفت: در قانون اساسی واژه مراقبت را داریم و نظارت بر رهبری را نداریم، با توجه به زمانی که قانون نوشته می‌شد و جایگاه بالای امام خمینی(ره)، قانون‌گذار واژه نظارت را نیاورده و برای آن راهکار ارائه نکرده است و در قانون اساسی واژه نظارت وجود ندارد، اما رهبری از نظارت استقبال کردند، نه حالا بلکه از همان اوایل دوره سوم و حتی دو تن از بیت رهبری گزارش دادند کمیسیون تحقیق همین وظیفه را دارد که اگر جایی نقصان در کار رهبری دیده می‌شود آن را ارائه دهد، این کمیسیون آماده شنیدن نظرات مختلف است.

وی ادامه داد: نظارت به معنای مچگیری نیست، ناظر نباید دائم به‌دنبال مچگیری باشد، این تصور نادرستی است، ناظر باید صحت کار را تایید و خلاف را گزارش کند، بنده به‌عنوان کمیسون تحقیق می‌گویم که نقاط قوت در رصدها به حدی است که چشم‌پوشی از آنها جفاست. امروز به صراحت می‌گویم به اعتراف بزرگان نظام لباس رهبری بر قامت رهبر معظم انقلاب زیبنده و تنها شایسته ایشان است، افرادی که نقد دارند حرف‌های خود را با شرایط و واقعیات بسنجند.