گروه خبر: همه چیز از اعلام بازگشت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق به عرصه سیاست آغاز شد. از همان روزی که خبرها از بازگشت او با وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی حکایت می‌کرد. هر چند که او در واکنش به این خبر، آن را در توییتی تکذیب کرد؛ اما واکنش‌ها به احتمال بازگشت او به صحنه سیاسی ایران برای او و یارانش چندان دلگرم‌کننده نبود. از این رو برخی معتقدند او با شرکت در برخی همایش‌ها تلاش دارد تا ضمن بازسازی چهره خود، به نوعی از واکنش‌ها نسبت به خبربازگشتش نیز آگاهی پیدا کند. حضور او در شهر آمل و شرکتش در نخستین یادواره شهدای مدافع حرم این شهر، نمونه‌ای از تلاش‌ها‌ی اخیر او برای بازگشت به میدان سیاست به‌طور جدی است. با این حال او در سفرش به آمل نیز در کنار استقبالی که از او شد با تشکیل کمپینی به نام «سال‌های سخت احمدی‌نژادی را فراموش نمی‌کنیم» روبه‌رو شد، اما این تنها باز خورد منفی بخشی از مردم به موضوع بازگشت اوبه صحنه سیاست نیست. او حالا باید از سد مخالفت سیاستمداران و یاران گذشته‌اش هم عبور کند. اگر تا همین سه سال پیش هنوز یاران پیشین از سیاست‌های او دفاع می‌کردند، امروز به سرسخت‌ترین مخالفان بازگشت او تبدیل شده‌اند و با صراحت آرزو می‌کنند که او هرگز به عالم سیاست بازنگردد. آنها حتی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند اگر یک بار دیگر قرار باشد رای بدهند، منتخب آنها محمود احمدی‌نژاد نخواهد بود.

یکی از طرفداران گذشته او احمد توکلی نماینده تهران در مجلس است که در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «اگر عقل امروز را داشته باشم و به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم بازگردم به احمدی‌نژاد رای نمی‌دهم.» احمد توکلی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ بود که به رسم وفاداری به میثاق اصولگرایان از کاندیداتوری انصراف داد. بر مبنای آن میثاق،۶ نامزد اصولگرا (لاریجانی، قالیباف، محسن رضایی، ولایتی، احمدی‌نژاد و توکلی)که حکمیت شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را پذیرفته بودند، میثاق نامه‌ای را امضا کردند تا جملگی به نفع نامزد برتر از نگاه نظرسنجی‌ها کنار بکشند. اما به گزارش خبرآنلاین، توکلی در این گفت‌وگو، رعایت نکردن میثاق اصولگرایان را باعث رئیس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد توصیف کرد؛ اما او روز گذشته در نشست علنی پارلمان طی سخنانی به‌عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور به شکل جدی از سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و حتی پارا فراتر گذاشت و تخلف جدیدی از دولت احمدی‌نژاد را فاش کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، او گفت: «زمانی در دولت قبل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی برای تهیه دارو گرفته شد، اما صرفا ۴۵ هزار میلیارد تومان آن را پس دادند و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض دادن به برخی نهادهای دولتی کردند و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کردند. از این رو در بودجه ۹۵ جلوی دست‌اندازی‌ها به صندوق ذخیره ارزی را گرفتیم.»

به گزارش «ایرنا» توکلی ادامه داد: «همچنین ۷۲۱ میلیارد تومان نیز ذی‌حساب یکی از وزارتخانه‌ها هزینه رفاهی پرسنل خود کرده است و هنوز این پول به خزانه بازنگشته است.» به گزارش خبرگزاری مهر، توکلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در تیرماه ۹۲ یعنی اواخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود که او برای تسویه حساب بدهی دولت، درخواست ۷۴ هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی را داشت که ما در مجلس بعد از مراجعه به شورای پول و اعتبار و عدم نتیجه‌گیری به دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم که قاضی‌های دیوان حق را به ما دادند؛ زیرا ارز، دارایی خصوصی بانک مرکزی نیست که دولتی آن را برای تسویه بدهی خود استفاده کند، بلکه ابزار سیاست‌گذاری است.» نماینده مردم تهران ادامه داد: «در آن زمان مجلس قانونی تصویب کرد که هم جلوی این کار احمدی‌نژاد گرفته شود و هم دولت‌های بعدی وسوسه نشوند؛ اما روحانی ۳ بار این کار را تکرار کرد که به وزیر اقتصاد تذکر دادیم. این کار آثار منفی اقتصادی دارد و اگر تاکنون ارز را برای افزایش بودجه گران می‌کردند، حال دارند برای تسویه بدهی دولت این کار را می‌کنند که کمیسیون تلفیق با حذف تبصره ۱۹ جلوی این کار را گرفت.» با این تفاسیر به نظر می‌رسد که بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست راه چندان همواری برای او نخواهد بود.