رشد 50 درصدی تناژ ترانزیت کالا

گروه بنگاه‌ها: عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن با مناسب ارزیابی‌کردن عملکرد حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن در سال ۹۳ از رشد ۵۰ درصدی تناژ حمل‌ونقل بین‌المللی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبر داد و اعلام کرد: این رقم ناشی از رشد جهشی۱۱۰درصدی در واردات و رشد مناسب ۵۶ درصدی درترانزیت و رشد قابل قبول ۲۸ درصدی در صادرات بوده است.

محمد غراوی با اشاره به فشارهای خارجی برکشور افزود: اعمال تخفیف به موقع، تقویت بازاریابی، تعاملات ورایزنی با صاحبان کالا و راه‌آهن‌های منطقه و تامین واگن‌های خالی امدادی از سوی راه‌آهن از جمله عوامل موثر درافزایش حمل بوده است.

عضو هیات‌مدیره راه‌آهن تصریح کرد: حمل‌ونقل ترانزیت دارای ارزش افزوده بالایی است به‌طوری‌که از نظر وزنی حدود۸ درصد از حجم حمل‌ونقل ریلی کشور در سال ۹۳ مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی بوده که نسبت به سال ۹۲ حدود ۴۰درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه از نظر در آمدی سهم حمل‌ونقل بین‌المللی حدود ۱۷ درصد از کل درآمد حمل‌ونقل راه‌آهن بوده است گفت: بر این اساس در حمل‌ونقل بین‌المللی به‌ازای هر تن حمل، درآمدی بیش از۲ برابر برای راه‌آهن ایجاد شده است این در حالی است که درآمد ایجاد شده در حمل‌ونقل داخلی حدود ۹۰ درصد تناژ حمل بوده است. غراوی گفت: متوسط درآمدی که از حمل‌ونقل بین‌المللی بابت هر تن ایجاد می‌شود حدود دو نیم برابر درآمدی است که در حمل‌ونقل داخلی راه‌آهن به‌دست می‌آید.

رئیس کمیته ترانزیت با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی سال ۹۳ گندم وجو قزاقستان از مرز ریلی سرخس بوده که نسبت به سال قبل درحدود ۱۵۰درصد افزایش داشته است، گفت: انتظار می‌رود با افتتاح مرز ریلی اینچه برون که در اواخر سال ۹۳ با حضور روسای‌جمهور ایران و ترکمنستان و قزاقستان اتقاق افتاد روند حمل‌ونقل گندم از قزاقستان تسهیل و به بیش از یک میلیون تن درسال ۹۴ برسد.

وی صادرات سیمان را عمده‌ترین اقلام صادرات ریلی با رشد ۱۴۰ درصدی نسبت به سال قبل عنوان کرد و افزود: پنبه ازبکستان از مهم‌ترین بارهای ترانزیتی است که درسال ۹۳ از رشد خوبی برخوردار بوده به‌طوری‌که با رایزنی‌های انجام شده حمل آن از ۸۸ هزار تن درسال ۹۲ به ۲۰۷ هزار تن درسال ۹۳ رسیده است و با توجه به مذاکراتی که اخیرا در حاشیه اجلاس مشترک اقتصادی در تاشکند صورت گرفته قرار است حمل پنبه ترانزیتی در سال‌جاری بیشتر از ۴۰۰ هزارتن انجام شود.

غراوی با بیان اینکه کود ترانزیتی از دیگر بارهایی است که درسال ۹۳ با رشد مواجه بوده است، گفت: میزان جابه جایی این بار نسبت به سال قبل ۹ برابر شده است و در نظر است حجم حمل این محموله در سال‌جاری تا حد ۳۰۰ هزار تن برسد.

به گفته وی ترانزیت مواد سوختی عراق که درسال ۹۲ به‌صورت ترکیبی از مراغه با ریل به بندرعباس حمل می‌شده به‌دلیل درگیری‌های داخل عراق متوقف شده و موجب کاهش حدود ۵۰ درصدی ترانزیت این محموله شده است.

عضو هیات‌مدیره تصریح کرد: گوگرد ترانزیتی ترکمنستان که حمل آن از بهمن ماه سال ۹۳ شروع شده بارجدیدی در ترانزیت محسوب می‌شودکه با اعمال تخفیف ۳۵ درصدی برای اولین بار موفق به جذب آن شدیم و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده امکان حمل تا یک میلیون تن وجود دارد به‌طوری‌که از ابتدای حمل در بهمن سال ۹۳ تا کنون حدود ۱۵۰ هزار تن حمل محقق شده است.

غراوی افزود: در سال ۹۳ بالغ بر ۲۸هزار واگن کشورهای آسیای میانه و ۸۶۰۰ واگن ترکیه‌ای و ۷۶۰۰ واگن ایرانی و ۷۸۰۰ واگن خصوصی و استیجاری خارجی در حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن به‌کارگرفته شده‌اند که ۳۵ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. وی اظهار کرد: در عین حال میانگین درآمد هر واگن حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است این در حالی است که نسبت ردوانس پرداختی بابت استفاده از واگن خارجی به درآمد حدود ۴ درصد کاهش داشته است که این امر به مفهوم بهبود در شاخص‌های حمل‌ونقل بین‌المللی است.