گروه بنگاه‌ها: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تغییر انگاره ملی در تامین مالی طرح‌های زیربنایی در کشور گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی به خوبی این موضوع را درک کرده‌ایم که ادامه مسیر به روش قبلی یا به عبارت دیگر امکان تامین مالی طرح‌های بزرگ زیرساختی از طریق بودجه امکان‌پذیر نیست. عباس آخوندی با حضور در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا در خصوص رویکرد و روش‌های این وزارتخانه در تامین مالی طرح‌های زیربنایی اظهار کرد: تغییر بنیادین انگاره ملی در خصوص روش‌های تامین مالی طرح‌های زیربنایی مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویکرد ما در این دوره وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود. ما قصد داریم تا از طریق این همایش ضمن تشریح این رویکرد و همچنین اقدامات انجام شده در این عرصه از شما نیز کمک بخواهیم تا در این مورد گفت‌وگو کرده و ما را در ادامه مسیر یاری فرمایید، چراکه قطعا بدون این تغییر انگاره، تامین مالی طرح‌های زیربنایی کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود.

وی افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی به‌خوبی این موضوع را فهمیده و درک کرده‌ایم که ادامه مسیر به روش قبلی یا به عبارت دیگر امکان تامین مالی طرح‌های بزرگ زیرساختی از طریق بودجه امکان‌پذیر نیست. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش بسیار مهم، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ایران در منطقه گفت: وقتی می‌گوییم که ما در چهارراه جهان قرار داریم، کسی که مدیریت این چهارراه شرقی-غربی و شمالی - جنوبی را برعهده دارد تنها دارای یک موفقیت طلایی نیست، بلکه این مساله برای او آورنده یک مسوولیت بین‌المللی و توسعه‌ای در سطح منطقه و جهان خواهد بود، مساله‌ای که ما در وزارت راه و شهرسازی به خوبی به آن واقف بوده و همچنین آن را مبنای کار خود قرار داده‌ایم. این مقام مسوول در ادامه با تاکید براین نکته که ما موظفیم برای توسعه روابط با جهان بیرون شبکه ریلی آسیایی را در کشور ایجاد کنیم، گفت: رویکرد ما در این مسیر بسیار فراتر از آن است که بخواهیم تنها به ساخت ریل بین شهرهای ایران بپردازیم، ما در وزارت راه و شهرسازی تصور می‌کنیم که این شبکه باید در تمامی منطقه تکمیل شود، ما منطقه آسیا را به عنوان یک منطقه یکپارچه درنظر گرفته و اعتقاد داریم که باید نقش و سهم خود را در آن به‌طور کامل ایفا کنیم.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در راه‌آهن قزوین-رشت

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از افتتاح راه‌آهن همدان در آینده نزدیک خبر داد و و ضمن ابراز امیدواری به اتمام عملیات ریل‌گذاری سه پروژه قزوین-رشت، غرب کشور و ارومیه در فصل بهار در پاسخ به منتقدان راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این آقایان یا شناختی از حمل‌ونقل در این محور ریلی ندارند یا مغرضانه سخن بر زبان می‌آورند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جبارعلی ذاکری از اتفاقات خوش ریلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ریل‌گذاری خط آهن همدان تکمیل شده است و در آینده نزدیک به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد. وی افزود: همچنین عملیات ریل‌گذاری در پروژه راه‌آهن‌های قزوین-رشت، غرب کشور و ارومیه با سرعت تمام در حال انجام است که امیدواریم در فصل بهار خبر اتمام ریل‌گذاری این سه پروژه را اعلام کنیم. معاون شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه «حدفاصل میانه - بستان‌آباد در پروژه تبریز-میانه-بستان‌آباد در هفته دولت عملیاتی خواهد شد» ابراز کرد: هم‌اکنون این پروژه با سرعت خوبی در حال ریل‌گذاری است. ذاکری در ادامه با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در خصوص اتصال راه‌آهن رشت-آستارا به آستارا در آذربایجان اظهار کرد: توافق‌های اولیه با طرف آذری انجام‌شده و قرار است با تامین مالی از سوی آنها بتوانیم با راه‌اندازی این خط، بخش ریلی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب را تکمیل کنیم. وی ادامه داد: همچنین در صورت راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان که برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها شرکت هایی از هندوستان و چین اعلام آمادگی کرده اند، زمان سیر مسیر دریایی هند به روسیه از ۴۵ روز به ۱۷ تا ۱۸ روز کاهش خواهد یافت.

راه‌آهن چابهار-زاهدان تا ۲ سال آینده تکمیل‌ می‌شود

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۳ هزار نیروی انسانی در این پروژه فعال هستند و بخش زیرسازی بالغ‌بر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی طی ۲ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید. ذاکری در پاسخ به منتقدان راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا که معتقدند این خط آهن توجیه فنی-اقتصادی در بخش بار و مسافر ندارد تصریح کرد: این اظهارات منصفانه نیست و نظر این افراد بیانگر این موضوع است که یا شناختی از حمل‌ونقل در این محور ریلی ندارند یا مغرضانه سخن بر زبان می‌آورند. عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: راه‌آهن قزوین-رشت نه‌تنها برای داخل کشور، بلکه در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب نیز دارای اهمیت بسزایی است. به‌طوری‌که کشورهای آذربایجان، روسیه و هندوستان به‌عنوان مشتریان جدی این خط به‌شدت پیگیر آن هستند. به گفته ذاکری، پروژه راه‌آهن قزوین-رشت در بخش زیرسازی نزدیک به ۹۵ درصد و در بخش ریل‌گذاری نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درواقع مشکل اصلی ما مشکل زیرسازی بود که بر اساس تدابیر اندیشیده شده تا قبل از بهار امسال ریل‌گذاری در این پروژه به اتمام می‌رسد.

ابراز علاقه‌مندی چین و هند برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن چابهار-زاهدان

معاون شرکت ساخت و توسعه با تاکید بر اینکه باید نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن از چابهار به آستارا تکمیل کنیم» عنوان کرد: مشتریان خارجی کریدور شمال-جنوب بارها اعلام آمادگی برای تامین مالی این پروژه کرده‌اند به‌طوری‌که علاوه‌بر آذربایجان، چینی‌ها و هندی‌ها نیز ابراز علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه کردند. حتی درحالی‌که حلقه رشت-آستارا تکمیل نشده است در چنین شرایطی با حمل‌ونقل ترکیبی این محور قابلیت راه‌اندازی شدن دارد. وی با اشاره به‌مراتب تامین مالی ۵ طرح اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به تخصیص اوراق مشارکت برای ۵ طرح اقتصاد مقاومتی به‌رغم وجود مشکلات نقد کردن اوراق مشارکت، پیمانکاران مطالبات قبلی خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند و با همین اعتبارات تا پایان سال مالی به بهره‌برداری خواهد رسید. ذاکری پروژه‌های ساخت و توسعه زیربناهای ریلی را هم‌راستای تحقق نام‌گذاری اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توصیف و بیان کرد: به‌طورکلی در بخش زیرسازی پروژه‌های ریلی برای هر ۶۰۰ کیلومتر برای نزدیک به ۳۰۰۰ نفر نیروی انسانی اشتغال ایجاد می‌شود؛ یعنی با احتساب اجرای ۳۰۰۰ کیلومتر عملیات زیرسازی شبکه ریلی در سطح کشور ۱۵ هزار نفر در این پروژه‌ها به‌صورت مستقیم فعال هستند، اما نقطه قوت ما بخش اجرا نیست، بلکه بعد از اجرا مشاغل مرتبط با حمل‌ونقل ریلی فعال می‌شود که در حیطه فعالیت شرکت های بهره‌برداری و حمل و نقل ریلی است.