تشریح عملکرد ریلی منطقه در نیمه نخست سال ۲۰۱۷

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن نیز در این اجلاس به تشریح عملکرد ریلی منطقه در ۶ ماه سال ۲۰۱۷ پرداخت. عباس نظری اظهار کرد: بسیار مسرورم که با حمایت UIC و همکاری خوب اعضای مجمع منطقه‌ای خاورمیانه و دفتر منطقه‌ای خاورمیانه، فعالیت‌های ما شکل منسجمی گرفته است، به طوری که جلسات منطقه‌ای سالی دوبار در زمان تعیین شده و به میزبانی یکی از اعضا تشکیل می‌شود. وی در این جلسه به ارائه گزارش ۶ ماه اول سال ۲۰۱۷ منطقه اشاره کرد و گفت: سندی تحت عنوان «چشم‌اندازی از وضعیت راه‌آهن‌های خاورمیانه، حرکت در مسیر صحیح» با تلاش گروهی دفتر منطقه‌ای امروز در اجلاس توزیع شده است.

در این سند با تکیه بر وضعیت فعلی راه‌آهن‌های خاورمیانه به بررسی پروژه‌های ریلی برای تکمیل خطوط گسستگی پرداخته شده است. وی افزود: به‌طور کلی این گزارش چهار بخش اصلی شامل؛ معرفی هر کشور، وضعیت حمل‌ونقل به صورت کلی، حمل ونقل ریلی به صورت گسترده، اطلاعاتی از راه‌آهن مربوطه، تاریخچه آن و پروژه‌های ریلی در دست ساخت و آتی را پوشش می‌دهد. نظری یادآور شد: حتما از نظر همکاران عزیز برای به روزآوری و کامل‌تر شدن این سند استقبال کرده و تقاضا می‌شود این دفتر را از هرگونه تغییر و توسعه احتمالی در شبکه ریلی خود در به روزآوری نسخه بعدی مطلع سازید. وی ادامه داد: همچنین این دفتر در نظر دارد برای اجلاس آینده RAME، سندی با موضوع کریدورهای عبوری از منطقه خاورمیانه که پیونددهنده آسیا به اروپا است آماده کند و صمیمانه ار تمامی کشورهای عضو درخواست می‌شود همکاری‌های لازم را با این دفتر داشته باشند.

نظری در ادامه با اشاره به برگزاری سمینار UIC RAME در خصوص پروژه‌های فوروم ریل سیستم RSF گفت: منظور از ادامه فعالیت‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها در حوزه فعالیت معاونت فنی و زیربنایی فنی راه‌آهن و آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران بخش‌های مختلف این معاونت با برنامه‌ و فعالیت‌های UIC و نیز مشارکت شرکت راه‌آهن ایران به عنوان یکی از اعضای فعال UIC در این برنامه‌ها و پروژه‌ها است. وی همچنین با اشاره به برگزاری سمینارها در ادامه اجلاس و روز بعد از آن گفت: این سمینار در راستای برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پیشبرد اهداف UIC تشکیل شده و بر سه حوزه مهم خط و زیربنا، علائم و ارتباطات و مدیریت دارایی‌ها متمرکز خواهد شد. همچنین استانداردسازی در حوزه ریلی و دیجیتال‌سازی نیز از دیگر موضوعاتی است که از سوی متخصصان و تیم اعزامی UIC در سمینار ارائه خواهد شد. وی اظهار کرد: فوروم ریل سیستم اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها به عنوان فنی‌ترین بخش UIC فعالیت دارد و هدف و ماموریت اصلی آن کمک به یافتن راه‌حل‌های فنی و موثر برای سیستم ریلی به‌منظور بهبود ظرفیت سیستم و بهبود وضعیت زیست محیطی سیستم ریلی در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل و حفظ و ارتقای سطح ایمنی سیستم ریلی جهانی است.

برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در تهران

نظری با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در تهران گفت: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع و تجهیزات و خدمات وابسته با حمایت وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ مه ۲۰۱۷ (۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۹۶) به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه تهران با حضور شرکت‌های داخلی و بین‌المللی فعال در حوزه حمل‌ونقل و صنایع ریلی از کشورهای مختلف همچون روسیه، آلمان، چین، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، جمهوری چک، هند و اسلواکی برگزار خواهد شد.