سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در راه است

دنیای اقتصاد: هفته گذشته تهران شاهد رویدادهای مهم بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل ریلی بود؛ برگزاری همزمان نوزدهمین اجلاس منطقه‌ای روسای راه‌آهن‌های خاورمیانه (UIC) با حضور کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، عراق، اردن و افغانستان و سمینار منطقه‌ای فعالیت‌ها و پروژه‌های بخش ریل سیستم UIC. هر دو این رویدادها در دو روز متوالی با حضور مسوولان راه‌آهن‌های کشورهای منطقه و میهمانان داخلی و خارجی در ساختمان راه‌آهن برگزار شد. مجمع UIC دوبار در سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و مجموعه اقدامات و برنامه‌های مشترک و مجموعه اقداماتی که باید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در هریک از کشورهای عضو انجام شود به علاوه انتقال تجربیات و برگزاری همایش‌های مشترک، مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

بیش از ۲۰۰ کشور جهان عضو UIC هستند که تشکیل مجامع منطقه‌ای از جمله مسائل مورد نظر آن اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها به شمار می‌رود. مجمع منطقه‌ای خاورمیانه با ۱۳عضو تشکیل شده است و هفته گذشته نوزدهمین جلسه این مجمع در ایران با حضور مدیران و مسوولان منطقه تشکیل شد. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در حاشیه برگزاری نوزدهمین اجلاس منطقه‌ای و همچنین سمینار منطقه‌ای روسای راه آهن‌های خاورمیانه، از سرمایه‌گذاری ۳ تا ۴ میلیارد دلاری طی ۵ سال آینده در بخش ریلی کشور خبر داد. محمدزاده با اشاره به مفاد برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص سالی یک درصد از فروش نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی کرد ۳تا ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بخش ریلی طی ۵ سال آینده انجام شود.

محمدزاده همچنین افزود: اقدامات وسیعی در خصوص انتقال و کسب تجارت بین‌الملل برای توسعه شبکه ریلی در منطقه و بهره‌مندی از سرمایه‌های داخلی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی تاثیر مثبتی در اقتصاد پایدار و ایجاد امنیت و آسایش کشور و توسعه کسب و کار دارد، اظهارکرد: برای آنکه بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را در کشور توسعه دهیم باید از دانش و فناوری‌های کشورهای پیشرفته و کسب تجارب کشورهای منطقه بهره‌مند شویم. وی همچنین یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه UIC را راه‌اندازی کریدور جاده ابریشم عنوان کرد و افزود: توجه به راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی به‌دلیل قرار داشتن ایران در چهارراه ‌ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب همواره یکی از موارد پیگیری در جلسات مجمع به شمار می‌رود.

برگزاری 16 کارگاه آموزشی

برگزاری ۱۶ کارگاه آموزشی خط‌وزیربنا و علائم و ارتباطات در دومین روز سمینار منطقه‌ای UIC با حضور کارشناسان داخلی و خارجی از دیگر رویدادهای مهم ریلی هفته گذشته بود. حمید خورانی عضو کمیته UIC و نماینده اداره کل خط و سازه‌های فنی درباره برگزاری این کارگاه‌ها گفت: در بخشی از این سمینار به مباحث خط و زیربنا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین واحدهای معاونت فنی و زیربنایی اختصاص یافت. وی افزود: بخشی از سمینار شامل ۶ کارگاه آموزشی است که یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه‌ها آشنایی کارشناسان و مدیران شرکت راه‌آهن ایران و UIC و همچنین شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در داخل و خارج کشور است. خورانی افزود: کارگاه‌ها بر اساس اهمیت موضوع و نیازسنجی در داخل کشور انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به کارگاه مقاوم‌سازی، بهسازی لرزه‌ای پل‌های بزرگ طاقی سنگی در راه‌آهن ایران و مانیتورینگ پل‌های مهم شبکه راه‌آهن کشور در ایران گفت: با توجه به توانایی راه‌آهن ایران امروز علاوه‌بر مانیتورینگ نتایج اطلاعات حسگرها، قادر به مانیتورینگ تصویری پل و خطوط نیز هستیم. همچنین بحث مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای به‌منظور شناسایی وضعیت فعلی پل‌هایی با قدمت بالا مطرح می‌شود تا به‌طور اتفاقی دچار خروج از شبکه نشویم. بلکه علاوه برافزایش عمر بهره‌برداری مقاومت آن را افزایش دهیم. وی افزود: با این اقدام می‌توانیم از محورهای ۲۰ و ۵/ ۲۲ تن تا ۲۵ تن بهره‌برداری کرد. خورانی در ادامه به کارگاه پدهای زیر تراورس و لایه‌های زیر بالاست-تاثیر آن روی تعمیر و نگهداری و توزیع فرسودگی خطوط و کارگاه روش‌های افزایش گاباری تونل در خطوط تحت بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر خطوط ما تک خطه هستند و امکان بستن خط برای افزایش گاباری وجود ندارد، باهدف شناخت رویکرد بین‌المللی در موارد مشابه و خطوط گرم این کارگاه انتخاب شد.

عضو کمیته uic و نماینده اداره کل خط و سازه‌های فنی در ادامه گفت: در کارگاه فرآیند تبدیل خط بالاستی به خطوط اسلب ترک که خطوط ما به خطوطی با دال بتنی تبدیل می‌شوند و بالاست در آن جایگاهی ندارد، رویکرد‌ راه‌آهن چگونگی اجرای این کار با حداقل زمان مسدودی خط است. خورانی کارگاه روش‌های مدرن برای ایمن کردن خطوط و مولفه‌های آنها در مناطق در معرض شن و ماسه را از دیگر کارگاه‌های این سمینار عنوان کرد و افزود: برگزاری این کارگاه‌ها باعث می‌شود که کارشناسان ایرانی از اقدامات فنی، تجربی و علمی بین‌المللی مطلع شوند و از طرفی کارشناسان ایرانی می‌توانند به‌راحتی با کارشناسان UIC و کمیته UIC تعامل و ارتباط برقرار کنند. در روز دوم سمینار منطقه‌ای معرفی فعالیت‌ها و پروژه‌های بخش ریل سیستم اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها UIC، ۱۰ کارگاه از سوی شرکت راه‌آهن و کارشناسان UIC برگزار شد که پایان هر کارگاه با پرسش و پاسخ همراه بود. در ادامه این گزارش بخش‌هایی از مهم‌ترین سخنان سخنرانان این مجمع و سمینار آمده است.