در راستای افزایش ظرفیت ترانزیت ریلی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، فاز ۲ مرکز تعمیرات بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌آهن سرخس با مشارکت بخش‌خصوصی و با اعتباری بالغ‌ بر ۱۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدهادی ضیایی مهر، مدیرکل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اختلاف عرض خط راه‌آهن‌های آسیای میانه با راه‌آهن کشور، واگن‌های راه‌آهن‌های آسیای میانه که حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی هستند، پس از ورود به کشور ایران از طریق مرز ریلی سرخس، برای آماده شدن شرایط سیر در راه‌آهن کشور، باید عملیات تعویض بوژی (تعویض چرخ و محور و آلات ناقله) در سایت تعویض بوژی ایستگاه بین‌المللی راه‌آهن سرخس را انجام دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به موارد ذکرشده، مجموعه تعویض بوژی ایستگاه سرخس یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های ترانزیت ریلی کشور با کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود و باید در جهت ظرفیت‌سازی و رفع نیازهای این مجموعه مهم تلاش زیادی صورت می‌گرفت. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه واگن‌های آسیای میانه با بوژی عریض (متناسب با عرض خط راه‌آهن‌های (CIS وارد کشور می‌شوند، باید در مجموعه تعویض بوژی با استقرار بوژی نرمال(متناسب با عرض خط راه‌آهن ایران) واگن‌ها برای سیر در شبکه ریلی ایران آماده شود، بنابراین وجود تنخواه مناسب بوژی نرمال در سایت تعویض بوژی امری بسیار مهم است. مدیرکل راه‌آهن خراسان تصریح کرد: در حال حاضر ۵ هزار دستگاه بوژی نرمال به‌عنوان تنخواه در سایت تعویض بوژی راه‌آهن ایران وجود دارد که ۵/ ۲ برابر سایت تعویض بوژی راه‌آهن ترکمنستان است و معمولا حدود ۱۰ درصد از بوژی‌های نرمال در چرخه تعمیرات قرار می‌گیرد.

ضیایی مهر افزود: در سال‌های گذشته با احداث مرکز تعمیرات بوژی، بخش‌هایی از فرآیند تعمیرات بوژی در ایستگاه راه‌آهن سرخس انجام می‌شد اما تعمیرات چرخ و محور بوژی‌ها که اصلی‌ترین بخش بوژی به شمار می‌رود به علت فراهم نبودن امکانات، ماشین‌آلات و تجهیزات مخصوص تعمیرات چرخ و محور در ایستگاه سرخس، به مراکز تعمیراتی استان‌های اصفهان و کرمان ارسال می‌شد که ضمن هزینه‌های مضاعف، زمان زیادی هم برای رفت و انجام تعمیرات و برگشت آنها به سرخس سپری می‌شد که با تهیه و نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوطه، سالانه حدود ۸ میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه را شاهد هستیم. وی خاطرنشان کرد: با توجه به دلایل مذکور با تهیه و نصب و راه‌اندازی مجموعه ماشین‌آلات موردنیاز شامل دستگاه تراش پروفیل و سطح چرخ، دستگاه جوش زیر پودری، کوره پس گرم و پیش گرم و همچنین دستگاه تبدیل سرمحور چاکنتی با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی با مبلغ بیش از ۱۲ میلیارد ریال، این طرح عملیاتی شد که مزایای بسیاری را ایجاد کرد. مدیرکل راه‌آهن خراسان به برخی مزایای مهم این پروژه اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی ارزی، صرفه‌جویی زمانی، افزایش ظرفیت ۳۰۰ واگنی در چرخه ترانزیت ریلی کشور، افزایش ایمنی و ایجاد اشتغال ازجمله این مزایا است. گفتنی است؛ این مراسم با حضور فرماندار شهرستان سرخس، اعضای شورای تامین و شورای اداری شهرستان سرخس، مدیرکل راه‌آهن خراسان و جمعی از مدیران و کارکنان راه‌آهن خراسان برگزار شد.