محبوبیت سیستم ریلی در بریتانیا

دنیای اقتصاد: سیستم ریلی بریتانیا، قدیمی‌ترین و در عین حال یکی از کارآمدترین سیستم‌های ریلی در جهان به‌شمار می‌رود. درحالی‌که اولین خط لکوموتیو این کشور نزدیک به ۲ قرن پیش فعالیت خود را آغاز کرد، حالا با وجود اینکه برخی خطوط به چهار خط افزایش پیدا کرده‌اند شاهد تراکم جمعیت در ایستگاه‌ها و قطارها هستیم. با وجود تلاش‌هایی که برای توسعه این خطوط که طی یک قرن اخیر صورت گرفت و آنها را به رتبه هجدهم بزرگ‌ترین سیستم ریلی دنیا تبدیل کرده، شبکه ریلی بریتانیا یکی از شلوغ‌ترین شبکه‌ها در جهان به شمار می‌رود به طوری با انجام ۵/ ۴ میلیون سفر در روز، میزان جابه‌جایی مسافر در این کشور ۲۰درصد بیشتر از فرانسه، ۶۰ درصد بیش از ایتالیا و بیشتر از کشورهای اسپانیا، سوئیس، هلند، پرتغال و نروژ است.

آمارها نشان می‌دهد طی بیست سال گذشته تعداد متقاضیان سفر ریلی بیش از دو برابر شده و آنها در رتبه پنجم بیشترین استفاده از سیستم ریلی در جهان قرار دارند. عامل اصلی این رشد تقاضا برای قطار در نتیجه تراکم در جاده‌ها و افزایش قیمت بنزین بوده است. البته ارزان‌تر شدن قیمت بلیت و در نتیجه به صرفه‌تر بودن سفر ریلی نسبت به گذشته نقش بسزایی در این امر داشته به طوری که مدیران سیستم حمل‌ونقل کشور با تصمیم خود هزینه سفر ریلی را به کمترین میزان طی ۱۰ سال گذشته رساندند. استقبال گسترده مردم از سفر ریلی به‌رغم مزایای فراوانی که برای حمل‌ونقل و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در بریتانیا داشته، چالش‌های زیادی برای مسوولان شبکه ریلی ایجاد کرده است به طوری که آنها قصد دارند برای رفع مشکلات تراکم و ازدحام جمعیت که مهم‌ترین چالش سیستم ریلی به‌شمار می‌رود، با سرمایه‌گذاری ۴۰میلیارد یورویی (۳۴ میلیارد پوندی) در یک برنامه ۵ ساله که از سال ۲۰۱۴ شروع شده و تا ۲۰۱۹ ادامه دارد به توسعه خطوط ریلی جدید، برقی کردن برخی خطوط و استفاده از قطارهای پرسرعت، اقدام کنند. در سال ۲۰۱۶ که سال دوم برنامه ۵ ساله توسعه شبکه ریلی است بیش از ۵/ ۶ میلیارد پوند در توسعه شبکه هزینه شده که ۴/ ۳ میلیارد پوند آن برای توسعه پروژه‌های زیربنایی و افزایش ظرفیت و ۲ میلیارد پوند از پروژه‌های مربوط به احیا و نوسازی ناوگان ریلی انجام شده است. مابقی آن نیز برای بهبود تکنولوژی‌ها و مدیریت اطلاعات هزینه شده است.

در حال حاضر بخش بزرگی از حدود ۱۶هزار کیلومتر خط ریلی این کشور توسط «سازمان شبکه ریلی» اداره می‌شود. آنها در واقع یک شرکت دولتی هستند که مالک و ارائه‌دهنده خدمات به زیرساخت‌های ریلی شامل، قطارها، ایستگاه‌ها، راه‌ها، تونل‌ها، پل‌ها و گذرگاه‌ها هستند و در عین حال مدیریت و زمان‌بندی حرکت قطارها را در انگلیس، اسکاتلند و ولز انجام می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ مجموع درآمدهای شرکت ۶۰۹۸ میلیون پوند و در مقابل هزینه‌های عملیاتی آن ۲۷۱۲ میلیون پوند بوده است. ۷۰ درصد درآمدهای شرکت توسط وزارت حمل‌ونقل کشورهای عضو پرداخت می‌شود، ۲۵ درصد آن را عوارض دریافتی از قطارهای باری و بهای بلیت قطارهای مسافری تشکیل می‌دهد و ۵درصد مابقی از تبلیغات در ایستگاه‌ها و قطارها تامین می‌شود.

نکته قابل تامل این است که به‌دلیل کاهش قیمت بلیت قطارها، سود خالص شرکت با کاهش قابل ملاحظه به ۴۱۱ میلیون پوند رسیده است. این رقم برای سال گذشته، ۵۰۶ میلیون پوند بوده است. با وجود بروز رکود و بیکاری گسترده در کشورهای اروپایی، برنامه‌های توسعه ۵ ساله خطوط ریلی بریتانیا زمینه‌های اشتغال گسترده‌ای را فراهم کرده است. «سازمان شبکه ریلی» در سال ۲۰۱۶ به‌طور مستقیم برای بیش از ۱۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که این رقم حکایت از افزایش ۳۷۴۸۱ نفری نسبت به سال گذشته دارد. با توجه به متوسط دستمزد پرداختی سالانه ۴۴۸۰۰ پوند برای هر کارگر، پروژه توسعه خطوط «سازمان شبکه ریلی» هزینه‌ای ۱۹۲۹ میلیون پوندی را بابت نیروی کار خود در سال ۲۰۱۶ پرداخت کرده که نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۰ میلیون‌پوندی را نشان می‌دهد.

راه‌آهن دیجیتالی

سیستم ریلی که هم‌اکنون در برخی از مسیرهای اصلی به حداکثر ظرفیت خود رسیده و پیش‌بینی می‌شود در ۲۰ سال آینده با رشد قابل ملاحظه تقاضا برای سفر روبه‌رو شود نیاز به استراتژی برای ایجاد ظرفیت جدید، ارتباطات بهتر و تثبیت اطمینان بیشتر دارد. فناوری دیجیتال به تحقق این امور از طریق ایجاد امکانی برای حرکت نزدیک‌تر قطارها کمک شایانی خواهد کرد. تحقق راه‌آهن دیجیتال یکی از برنامه‌های مدرن سازی در نظر گرفته شده در طرح ۵ ساله است که قصد دارد کل فرآیند ارسال پیام، کنترل خطوط و سیستم‌های هشدار را به صورت دیجیتالی تبدیل کند و از طریق کاهش زمان حرکت بین قطارها بهره‌وری سیستم ریلی را افزایش داده و امنیت آن را ارتقا بخشد. به‌طور سنتی موثرترین راه برای مدیریت ایمن حرکت قطارها تقسیم مسیر به بخش‌های ثابت (بلوک‌ها) و استفاده از امواج رادیویی(بی‌سیم‌ها) برای اینکه پس از رسیدن به مقصد و تخلیه یک قطار قبلی، به قطار بعدی اجازه حرکت داده شود. حالا تکنولوژی و نوآوری به ما امکان حرکت قطارها بدون کنترل و هماهنگی از طریق امواج رادیویی را می‌دهند. این پیشرفت می‌تواند به افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت خدمات‌دهی سیستم ریلی موجود منجر شود. در برنامه توسعه ۵ ساله خطوط ریلی یک گروه مشاوره برای تحقق راه آهن دیجیتال در برخی خطوط مشخص شده است. این گروه ترکیبی از کارشناسان وزارت حمل‌ونقل، اپراتورهای سیستم ریلی مسافری و باری، تیم اجرایی این طرح و مدیران ریلی و جاده‌ای هستند.

محبوبیت سیستم ریلی در بریتانیا