حسین عاشوری عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن از تهیه تفاهم‌نامه بین راه‌آهن‌های کشورهای ایران، ترکیه و سه کشور آسیای میانه ظرف دو ماه آینده خبر داد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه برای سال ۲۰۱۷ زمینه تبادل کالا و واگن بین کشورهای آسیای میانه، ترکیه و اروپا از طریق ایران را فراهم می‌کنیم. عاشوری در حاشیه اجلاس پنج‌جانبه راه‌آهن‌های ایران، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان که در راستای افزایش جابه‌جایی‌ بار به‌صورت حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت برگزار شد با اشاره به نقش راه ‌آهن ایران بین کشورهای آسیای میانه و اروپا اظهار کرد: به دلیل تفاوت واگن‌های کشورهای حوزه آسیای میانه با واگن‌های کشورهای اروپایی و ترکیه این دو نمی‌توانند از خطوط یکدیگر عبور داشته باشند؛ در واقع ایران نقش پلی را بین کشورهای آسیای میانه و ترکیه و اروپا ایفا می‌کند تا بتواند به‌عنوان یک کشور واسط، بار را از کشورهای آسیای میانه به ترکیه و اروپا ببرد و واگن‌های کشورهای اروپایی بتوانند واگن‌های خود را از طریق مرزهای ایران به کشورهای آسیایی برسانند.

وی افزود: ظرف دو ماه آینده مباحث مطرح‌شده بین کشورهای عضو این اجلاس تبدیل به یک تفاهم‌نامه اصلی بین راه‌آهن‌ها خواهد شد تا برای سال ۲۰۱۷ بتوانیم زمینه تبادل کالا و واگن را بین کشورهای آسیای میانه، ترکیه و اروپا فراهم کنیم. معاون شرکت راه‌آهن با اشاره به دیدگاه‌های مسوولان ترکیه در این‌باره بیان کرد: ترکیه طی ماه‌های اخیر با حضور در جلسات، استقبال خوبی از این امر داشته است و به دلیل اینکه قبلا مذاکراتی با راه‌آهن ترکیه در این زمینه داشته‌ایم، مشتاق است تا بتواند کالاهای آسیای میانه را از طریق راه‌آهن ایران دریافت کند. عاشوری یادآور شد: این کشور با مقررات کشورهای آسیای میانه کار نمی‌کند و ایران می‌تواند به‌راحتی نقش واسط داشته باشد.

عاشوری همچنین افزود: توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی در منطقه و ایجاد هماهنگی‌های لازم برای عبور واگن‌های کشورهای آسیای میانه از ایران به ترکیه و اروپا از مهم‌ترین محورهای برگزاری این اجلاس در تهران است. عاشوری خاطرنشان کرد: ترکیه و کشورهای اروپایی مقررات حمل‌ونقل ریلی خاص خود را دارند و کشور‌های آسیای میانه نیز از مقررات دیگری استفاده می‌کنند و ایران از هر دوی این مقررات استفاده می‌کند و خطوط ریلی ایران می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین کشور‌های آسیای میانه و ترکیه و اروپا نقش مهمی ایفا کند. وی اضافه کرد: مذاکرات نخستین در این اجلاس برای تهیه پیش نویس تفاهم‌نامه همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی بین این پنج کشور آغار شده تا بتوانیم در آینده شاهد افزایش ترانزیت ریلی و حمل‌ونقل بار در منطقه باشیم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به برگزاری جلسات با معاونان راه‌آهن ۵ کشور ادامه داد: سالانه حجم قابل‌‌توجهی از بار بین کشورهای CIS و ترکیه جابه‌جا می‌شود که بیشتر آن از طریق جاده و دریا است و سهم راه‌آهن در این بخش کم است و یکی از دلایل مشخص آن هم این است که مقرراتی که کشور ترکیه از آن تبعیت می‌کند با مقررات CIS متفاوت است. این در حالی است که خوشبختانه ایران هر دو مقررات را در زمینه ریلی می‌داند، هم به عضویت نهادهای بین‌المللی درآمده است و هم امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دارد و با هر دو سیستم کار می‌کند. وی تاکید کرد: برهمین اساس امیدواریم طی این جلسات، بتوانیم مقدمات این تفاهم را فراهم کنیم.

اروپا مشکل ترافیک را چگونه حل می‌کند؟

مسوول حمل‌ونقل در اتحادیه اروپا گفت: امروز با تیم قوی از متخصصان ریلی اروپا به ایران آمده‌ایم تا در حوزه‌های ایمنی ریلی، زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل چندوجهی و کریدورهای ریلی تبادل اطلاعات با راه‌آهن ایران داشته باشیم. سیان‌پروت در نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهارکرد: ما به نمایندگی از کمیسیون اروپا با تیم پرتعدادی از متخصصان ریلی به ایران آمده‌ایم تا تبادل تجربه در حوزه ریلی داشته باشیم. وی ادامه داد: ایران عضو OSGD و شریک ما در موضوعات فنی ریلی است. سیان‌پروت به نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران در اتحادیه اروپا که در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: این گردهمایی فرصت مناسبی برای بررسی کارکردهای راه‌آهن در اروپا است. کارکردهایی نظیر ایمنی، زیرساخت، حمل‌ونقل چندوجهی، کریدورها، تجربیات مستقیم دست‌اندرکاران صنعت تولید قطار که در اروپا و ایران تبادل اطلاعات می‌شود.

وی ادامه داد: از فهرست بلند بالای پروژه‌های ریلی که مشاهده کردم متوجه شدم؛ ما در اروپا آژانس معتبر راه‌آهن داریم ضمن آنکه صنعت معتبر ساخت‌وساز قطار در اروپا با استانداردهای روز فعال است و به توسعه قطارهای سریع‌السیر در اروپا حسن شهرت داریم که می‌توانیم این تجربیات را با ایرانیان در میان بگذاریم. رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد با اشاره به اولویت‌های کمیسیون ریلی اروپا گفت: سرمایه‌گذاری در منطقه اتحادیه اروپا و بازار واحد دیجیتالی در این اتحادیه حاکم شده است، به دنبال بازار عمیقی در این حوزه هستیم و می‌خواهیم اتحادیه اروپا بازیگر اصلی در این صحنه باشد البته به همکاری همه مناطق و همسایه‌ها نیاز داریم. وی به رشد استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل ریلی در اروپا اشاره کرد و گفت: امروز خانوارهای اروپایی ۱۳ درصد درآمد خود را صرف حمل‌ونقل می‌کنند و این دومین هزینه در سبد اقتصادی خانوار است، مردم کمتر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنند که این به‌دلیل کاهش ترافیک و نرخ بالای سوخت است.

رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد افزود: ما ترغیب شده‌ایم برای مسیرهای میان‌مدت و درازمدت راه‌آهن‌های بیشتری بسازیم و این به‌دلیل استقبال مردم است. وی افزود: حتی اقتصاد شراکتی از اتومبیل در اروپا مطرح است به این ترتیب که کسی اگر بخواهد یک مسیر را با اتومبیل شخصی برود مبدأ و مقصد را از طریق اینترنت به بقیه اعلام می‌کند و کسانی که در این مسیر قرار دارند از آن اتومبیل استفاده می‌کنند. سیان‌پروت افزود: سیاست‌های ما توجه به جوانب اجتماعی حمل‌ونقل است جمعیت اروپا رو به پیر شدن است و باید سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی سریع داشته باشیم که البته در ایران جمعیت جوان داریم. وی گفت: متکی بودن به نفت هزینه‌های خاص خود را دارد و ۹۶ درصد حمل‌ونقل اروپا به نفت وابسته است ضمن آنکه در سال ۲۰۳۵ میزان صد میلیون بشکه نفت در روز می‌خواهیم که این تاثیر بسزایی در حمل‌ونقل دارد و فشار روی منابع نفتی زیاد است. رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد گفت: باید به فکر سوخت جایگزین باشیم چون مقرون به صرفه‌تر و پاک‌تر است؛ تا چند سال آینده ۲۵ درصد میزان تولید گازهای گلخانه‌ای افزایش می‌یابد. اجلاس پنج جانبه راه‌آهن‌های ایران، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان با هدف توسعه همکاری‌های ریلی بین کشورهای آسیای میانه و اروپا در تهران برگزار شد.