شادی آذری: افزایش کارآیی شبکه‌های ریلی کشورها همواره یکی از دغدغه‌های دست اندرکاران و مسوولان بخش ریلی جهان بوده و بررسی تجربه‌های موفق دیگر کشورها در دستور کار بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته است. در بخش حمل‌ونقل ریلی باری، انگلستان توانسته است به یک الگوی موفق در بهبود شبکه و ارتقای سیستم ریلی تبدیل شود. اصلاحاتی که در سال ۲۰۱۵ در شبکه ریلی باری انگلستان ایجاد شد، توانست ظرفیت این شبکه را افزایش دهد و آن را به گزینه‌ای جذاب‌تر برای شرکت‌های حمل‌ونقل کالا در سراسر کشور تبدیل کند.

این اصلاحات دو مزیت را عاید کشور کرد: نخست، مزایای اقتصادی و صرفه‌جویی‌هایی که در هزینه‌ها ایجاد شد که حاصل افزایش بهره‌وری بود و دوم نجات محیط زیست از افزایش آلاینده‌های حاصل از حمل‌ونقل بار. البته این پایان راه نیست و دولت انگلستان اعلام کرده این اصلاحات در سال جاری میلادی نیز در قالب طرح بزرگ به‌روزرسانی شبکه ریلی همچنان ادامه خواهد یافت تا به حمل‌ونقل ریلی کمک شود که به بهره‌وری بالاتر دست یابد و جذابیت آن برای کسب‌وکارها بیش از این افزایش یابد. هم‌اکنون صنعت حمل‌ونقل ریلی باری انگلستان سالانه بیش از ۵/ ۱ میلیارد پوند سود اقتصادی عاید شرکت‌های انگلیسی می‌کند و تنها در سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیون تن بار توسط این صنعت جابه‌جا شده است. گذشته از همه اینها هر تن بار که با این سیستم حمل می‌شود، ۷۶ درصد کمتر از هر تن بار که در جاده‌ها جابه‌جا می‌شود، گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

خطوط جدیدی که برای کمک به حمل ۵۵میلیون تن بار طی یک سال در انگلیس در دست ساخت بودند، در سال ۲۰۱۵ به مرحله تکمیل رسیدند. حالا در هر هفت روز هفته ۳۱ سرویس حمل‌ونقل ریلی بار بیش از ۱۰ هزار کانتینر بار را در سراسر کشور جابه‌جا می‌کند و انگلیس قصد دارد طی سال‌های آینده همچنان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و به‌ویژه ساخت خطوط ریلی را ادامه دهد تا بر حجم بار و تعداد کانتینرهایی که در سیستم ریلی جابه‌جا می‌شوند بیفزاید. چون پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تقاضا در بخش حمل‌ونقل باری انگلیس طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

بارهای باارزش

حمل‌ونقل صادرات ریلی تجربه موفق دیگری است که انگلیس در کارنامه خود ثبت کرده است. گر چه طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ ترافیک باری سیستم ریلی انگلیس به شدت افت کرد، اما با جذب شرکت‌های خودروساز برای حمل محصولاتشان به خارج از طریق شبکه ریلی، هم‌اکنون ۱۰ درصد از کل صادرات و واردات محصولات خودرویی این کشور ازطریق شبکه ریلی جابه‌جا می‌شود. روزانه چهار تا پنج قطار مسیر ساوث‌همپتون خودروهای صفر تولید بریتانیا را برای صادرات جابه‌جا می‌کنند و این باارزش‌ترین بار سیستم ریلی انگلیس محسوب می‌شود. در هر قطار بیش از ۱۰۰ خودرو قرار می‌گیرد و ارزش بار هر قطار به میلیون‌ها پوند بالغ می‌شود.

اصلاح ابعاد

در سراسر انگلستان تونل‌ها و پل‌ها مهندسی مجدد شدند تا قطارهایی که بارهای دارای طول یا عرض زیاد دارند به‌راحتی بتوانند از آنها عبور کنند؛ بنابراین طیف وسیع‌تری از کانتینرها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و طراحی‌هایی نیز انجام شده است که بتوان از کانتینرهایی با کارآیی بیشتر در حمل بار استفاده کرد. نتیجه نهایی این است که کانتینرهای بیشتری در هر قطار جا می‌گیرند.