آب مرده‌شور خانه به قنات‌های تهران نمی‌ریزد

ندا گنجی

«سرازیری آب مرده شور خانه بهشت زهرا به قنات‌های منطقه» عنوان خبر کوتاهی بود که به نقل از یکی از مسوولان سابق سازمان حفاظت محیط زیست روی خروجی یکی از پایگاه‌های خبری قرار گرفت.

این خبر اگر چه به نقل از مسوولی آمده که حدود دو سال است این سازمان را ترک گفته است، اما مضمون خبر به تنهایی قابل تامل است؛ چرا که این «هشدار» در سال‌های گذشته نیز به مسوولان گوشزد شده بود؛ با این حال وقتی این خبر به دیگر اخبار مربوط به آلودگی منابع آب در تهران سنجاق می‌شود، اهمیت خود را از دست می‌دهد.

حسن اصیلیان، معاون انسانی سازمان محیط زیست از پیشینه این خبر مطلع است اما تا یک سال پیش: «از آنجا که موارد مربوط به هر استان را اداره کل استان‌های مربوط پیگیری می‌کند، بهتر است این سوال را از رییس سازمان محیط زیست استان تهران بپرسید.»

او ادامه می‌دهد: «تا آنجا که من مطلعم ورود آب غسالخانه به قنات‌ها تایید شده است بر همین اساس حدود یک سال پیش سازمان بهشت زهرا موظف شد برای آب‌های خروجی، تصفیه‌خانه‌ای تعبیه کند؛ پس از این مرحله اداره کل استان تهران موظف شد بر روند احداث تصفیه‌خانه از سوی سازمان بهشت‌زهرا نظارت کرده و گزارش‌هایی را نیز ارائه دهد.»

محمود رضائیان، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) هم همین که «سوال» را می‌شنود برافروخته می‌شود و آن را کذب محض می‌خواند: «به فرض آنکه این خبر درست هم باشد مگر در کل کشور آب غسالخانه و قبرستان‌ها به کجا سرازیر می‌شود. مگر تاکنون چه الگویی برای جلوگیری از وقوع آن ارائه شده است؟

نزدیک به چهار دهه از فعالیت بهشت‌زهرا (س) می‌گذرد اما همه فقط فعالیت‌ دو دهه از آن را به خاطر دارند؛ در عین حال در گذشته آب غسالخانه ۱۴۰ قبرستان در تهران وارد آب‌های زیرزمینی می‌شده است.»

او آرام‌تر که می‌شود می‌گوید: «طبق پیش‌بینی‌ها، این بیم می‌رفت که در آینده برای نگهداری فضای سبز این منطقه دچار مشکل شویم پس به فکر مهار کردن آب غسالخانه افتادیم. از همین رو است که نزدیک به دو سال است این آب تصفیه می‌شود و برای نگهداری فضای سبز بهشت زهرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.»او هزینه احداث این تصفیه‌خانه را ۵۰۰میلیون تومان عنوان و آن را الگویی معرفی می‌کند که قرار است در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

رضاییان معتقد است: وقتی این حجم فاضلاب، جذب منابع زیرزمینی آب می‌شود مگر اتفاقی افتاده که حالا جراید این چنین موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند.اما محمدمهدی گویامدیر کل دفتر پیشگیری از بیماری‌های وزارت بهداشت نیز با اظهاراتش خیال مردم را از بیمار شدن آسوده می‌کند: «از آنجایی که بر اساس دستورالعمل تمام اجساد قبل از دفن باید ضدعفونی شوند با فرض صحت این خبر مشکلی برای مردم به وجود نخواهد آمد.»