الکساندر یکم تزار روسیه، در دومین سال سلطنت خود به فکر جهانگشایی در جنوب و شرق آن کشور افتاد و در جلسه 18 سپتامبر سال 1802 با ژنرال‌های خود، موضوع را مطرح ساخت.

در مرحله نخست، هدف تزار تصرف همه گرجستان و قسمت‌های دیگری از قفقاز و نیز همه آلاسکا و غرب کانادای امروز و شمال‌غربی ایالات‌متحده بود. حکمران شهر تفلیس قبلا اعلام کرده بود که تحت فرمان تزار است نه دولت ایران زیرا که آغامحمدخان قاجار، شاه وقت ایران در لشکرکشی به تفلیس برای تنبیه او دست به خشونت و اعدام متمردان زده بود. دولت تهران تصمیم حکمران تفلیس را نپذیرفته بود به‌ویژه که حاکمان مناطق دیگر گرجستان و نیز آبخیزستان (آبخازیا) همچنان وابسته به ایران بودند و ابراز اطاعت می‌کردند. الکساندر یکم ۲۳ مارس سال ۱۸۰۱ پس از قتل پدرش «پل»، تزار روسیه شده بود. در اجرای تصمیم ۱۸ سپتامبر ۱۸۰۲، ژنرال «سی سیانوف» به شهر تفلیس که هنوز اسما در قلمرو ایران بود رفت و چندی بعد پیشروی خود را به سوی جنوب دنبال کرد که منجر به آغاز جنگ اول ایران و روسیه در سال بعد شد. سرانجام پس از دو جنگ و امضای دو قرارداد (گلستان و ترکمنچای)، مرز جنوبی امپراتوری روسیه در غرب دریای مازندران، در سال ۱۸۲۸ رود ارس تعیین شد.

در نزاع روزنامه‌ها مداخله نمی‌کنم
در پی چند هفته انتقادهای تند روزنامه‌های چپگرا از روزنامه اطلاعات که فعالیت‌های اورل هریمن سیاستمدار ـ دیپلمات آمریکایی را که به تهران آمده بود بیش از حد بزرگ کرده بود و در خبرها او را «مستر هریمن » ذکر و جزئیات کارهایش در تهران و حتی میهمانی‌های خصوصی‌اش را گزارش می‌کرد و اخبار جنگ کره را نیز از منابع آمریکایی ترجمه و عکس‌های ژنرال ریجوی فرمانده نظامی آمریکا در کره جنوبی را تقریبا هر روز در صفحه اول خود به چاپ می‌رساند، دکتر مصدق رییس دولت وقت 28 شهریور 1330 گفت که وارد بحث روزنامه‌ها نخواهد شد. این بحث‌ها برای روشن شدن مردم و رشد دموکراسی لازم است. مردم خودشان باید بررسی و قضاوت کنند که کدام طرف درست می‌گوید. دولت برای مداخله در این امور انتخاب نشده است.

سالگشت درگذشت شهریار، استاد شعر


محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار) از شعرای بزرگ معاصر ایران 18 سپتامبر 1988 (شهریور 1367) در 82 سالگی درگذشت و روز وفات او، روز ملی شعر و ادبیات اعلام شد که هر سال در بیست و هفتم شهریور برگزار می‌شود. شهریار که در تبریز به دنیا آمده بود در تهران به تکمیل تحصیلات متوسطه پرداخت و سپس وارد مدرسه طب شد، ولی پیش از آنکه این مدرسه را تمام کند، ترک تحصیل کرد و به شهر مشهد رفت و سپس کارمند بانک شد. نخستین اشعار استاد شهریار در 23 سالگی اش (سال1308 هجری خورشیدی) به چاپ رسیده بود. استاد شهریار در گفتن انواع شعر مهارت تام داشت و غزل را به سبک حافظ می‌گفت.

مرگ داگ هامرشولد


داگ هامرشولد، دیپلمات سوئدی و دبیر کل وقت سازمان ملل که در آفریقا سرگرم حل مساله کنگو بود 18 سپتامبر 1961 (در ساعات شب) بر اثر انفجار هواپیمایش بر فراز رودزیای شمالی مستعمره وقت انگلستان (زیمبابوه امروز) کشته شد. شایعه توطئه قتل هامر شولدکه مورخان از او به عنوان بهترین دبیرکل سازمان ملل یاد کرده‌اند هنوز منتفی نشده است. در آن شب هامر شولد و همراهان با یک هواپیمای دی سی ـ 6 به منظور مذاکره رو در روی با چومبه که ایالت کاتانگا را از جمهوری کنگو جدا کرده بود و باعث یک جنگ داخلی شده بود عازم ندولا در رودزیای شمالی بود. به هامر شولد گفته شده بود که به علت ناامنی، از پرواز در ساعات روز خودداری کند. در این سانحه، تنها یکی از افراد گارد محافظ هامر شولد زنده ماند که گفته پیش از سقوط هواپیما صدای چند انفجار را شنیده بود. کمپانی‌های بین‌المللی الماس چومبه را تشویق به تجزیه کنگو کرده بودند تا در جریان استقلال این کشور به منافع آنها آسیب نرسد.

زادروز نیویورک تایمز
۱۸ سپتامبر در سال ۱۸۵۱ «نیویورک دیلی تایمز» که توسط جاروس ریموند Jarvis Raymond تاسیس شده بود کار انتشار خود را آغاز کرد که بعدا به نیویورک تایمز تغییر نام داد. ریموند در سال ۱۸۵۶ با تنی چند از ناشران روزنامه‌های آمریکا، خبرگزاری آسوشیتدپرس را تاسیس کرد. در قرن نوزدهم، سال‌ها بهای هر نسخه نیویورک تایمز در تکفروشی‌ها دو پنی (دو صدم یک دلار) بود. این روزنامه در سال ۱۸۹۶ توسط «آدولف اوکس Adolph Ochs» که در آمریکا در یک خانواده از مهاجران یهودی آلمانی به دنیا آمده بود خریداری شد و همچنان در دست این خانواده است. نیویورک تایمز اینک مالک چند رسانه دیگر از جمله بوستون گلوب ونیویورک هرالد تریبیون و رادیو تلویزیون است.