در پی کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی و دلال‌بازی و اعمال نفوذ سیاسی در آنکه روی اقتصاد کشورهای نفت‌خیز اثر نامطلوب داشت نمایندگان کشورهای صادر‌کننده نفت از جمله ایران از دهم سپتامبر 1960 یک نشست چهار روزه در بغداد برگزار کردند تا راهی بیابند که بتوانند این نوسانات را کنترل کنند و به همان گونه که بهای کالاهای وارداتی به آن کشورها افزایش می‌یابد قیمت نفت خام هم بالا برود.

آنها به این نتیجه رسیده بودند که آسان‌ترین وسیله که در دست آنها است کنترل تولید و میزان صدور است. در پایان همین اجلاس تصمیم به ایجاد سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (OPEC) گرفته شد تا از منافع تولید‌کنندگان محافظت کند. ایران از اعضای موسس اوپک بوده است.
تاسیس مدارس ابتدایی در مرکز
در روزنامه اطلاعات شهریور سال 1311 آمده است: «‌چنانچه اطلاع داده بودیم بر اثر صدور دستور راجع به عدم قبول محصلین اتباع ایران در مدارس ابتدایی خارجه از طرف وزارت معارف از نظر آسایش و تسهیل امر تحصیل محصلینی که در مدارس ابتدایی خارجه تحصیل می‌کردند مقدمات تاسیس چهار باب مدرسه ابتدایی در مرکز فراهم و دستور لازم به اداره‌کل معارف صادر شده است که صورت بودجه مدارس ابتدایی مذکور را تهیه و مشغول تنظیم صورت بودجه آن و همچنین مقدمات لازمه برای افتتاح مدارس مزبور باشند. مدارس مذکور سه باب اناث و یک باب ذکور خواهد بود که یکی از آنها در شمال غرب، دیگری در شمال شهر و سومی در مرکز شهر (در حدود میدان سپه و خیابان لاله زار) و چهارمی نیز در قسمت جنوب شهر افتتاح می‌شود و اینک مشغول تنظیم و تکمیل صورت بودجه و اثاثیه آن هستند و قریبا افتتاح خواهد شد.»
ثبت اجناس ممنوعه
80 سال پیش روزنامه اطلاعات درباره اجناس ممنوع وارداتی نوشته است:« در تعقیب اعلان منتشره از طرف اداره‌کل تجارت راجع به اجرای قانون جلوگیری از قاچاق اجناس ممنوعه و ثبت اجناس ممنوع‌الورود موجودی اینک از طرف اداره مزبور دفاتر لازمه برای ثبت صورت‌هایی که از اجناس مزبور واصل می‌شود تهیه و کلیه صورت‌هایی که مطابق دستور صادره واصل می‌شود در آنجا ثبت می‌شود و تجار و اشخاصی که دارای جنس مزبور هستند تا اول آبان می‌توانند صورت اجناس موجودی ممنوع را تهیه و به اداره‌کل تجارت ارسال دارند.»
ترور ملکه امپراتوری اتریش
هشتم سپتامبر 1898 لوئیجی لوچنییک ایتالیایی تبار متولد فرانسه، الیزابت (ارزابت) ملکه امپراتوری اتریش ـ هنگری را ترور کرد. الیزابت دختر پادشاه باواریا و زن امپراتور فرانتس ژوزف یکم هنگام قتل 61 ساله بود. لوئیجی پس از دستگیر شدن گفته بود او می‌خواست یک پادشاه، شاهزاده، حکمران و دولتمند را بکشد و دیگر برایش فرق نمی‌کرد که چه فردی باشد.

وی افزوده بود که موروثی بودن حکومت یا تعیین حکمران و دولتمند با چنین انتخابات ساختگی و با این توده بی اعتنا اهانت به بشریت است. مبارزه افرادی مانند او برای دادن هشدار است تا نحوه انتخاب دولت و حکومت کردن اصلاح شود. فرد آزمند و جاه طلب نخست با وارد شدن در چند معامله ثروتمند می‌شود سپس می‌خواهد وارد دولت شود و آرزوی بعدی او باقی ماندن در این طبقه است بدون انجام خدمت صادقانه برای جامعه و بشریت. همفکران من چون از میان برداشتن افراد بالفطره زیان آور را رد نمی‌کنند آنارشیست (تروریست) خوانده می‌شوند حال آنکه خودشان هر مخالفی را که بخواهند از طریق قاضی اعدام می‌کنند و.... بعدا اعلام شد که لوئیجی در زندان خودکشی کرده است.
اعدام دو نخست وزیر در یک روز
دهم سپتامبر سال ۱۹۴۵ در یک روز و در دو کشور، دو نخست وزیر سابق به جرم همکاری با دولت آلمان در دوران جنگ جهانی دوم اعدام شدند. پیرلاوال (Pierre Laval) نخست‌وزیر فرانسه که به جوخه اعدام سپرده شده بود با آخرین نفس خود فریاد کشید: زنده باد فرانسه. وی به این ترتیب ثابت کرد که به خاطر فرانسه زیر بار دولت آلمان رفته بود. دیگری، ویکون کویسلینگ (Vidkun Quisling) بود که در طول اشغال آلمان نخست وزیر نروژ بود.
گوینده آمریکایی رادیو آلمان متهم به خیانت
دهم سپتامبر سال ۱۹۴۸ بانو «Mildred Gillars» متولد ایالات متحده که در دوران اقتدار هیتلر مدتی گوینده رادیو برلین بود متهم به خیانت به آمریکا شد و پرونده‌اش جهت رسیدگی به یک دادگاه فدرال مستقر در شهر واشنگتن ارجاع شد و این بانو دهم مارس ۱۹۴۹ محاکمه و به ۱۲ سال زندان محکوم شد. وی تنها گوینده‌ای نبوده است که متهم به خیانت شده باشد. گوینده آمریکایی رادیو ژاپن نیز در یک دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو به زندان محکوم شد و یک دادگاه لندن گوینده بخش زبان انگلیسی رادیو برلین را که تنها دارای گذرنامه انگلیسی بود به اعدام محکوم کرد و این حکم اجرا شد.