در روزنامه اطلاعات سال 1311 خبری مبنی برعملیات ساخت کارخانه قند کرج درج شده، در این خبر آمده است: «عملیات کارخانه قندسازی کرج به خوبی پیشرفت دارد و قسمت عمده از ماشین‌آلات کارخانه که وارد شده است، نصب و احتمال قوی می‌رود که تا ماه آتیه کارخانه مزبور از هر حیث تکمیل و مراسم افتتاح آن از طرف اداره کل صناعت به عمل آید.»

برکناری و تبعید رضاشاه
محمدعلی فروغی نخست‌وزیر زمان اشغال نظامی ایران پس از چند دور مذاکره با سفیران انگلستان و شوروی که نیروهایشان بدون برخورد با مقاومت جدی ـ به سبب مرخص شدن سربازان ایران ــ به پایتخت نزدیک می‌شدند، مجلس شورای ملی را به تشکیل یک جلسه فوق‌العاده در 18 شهریور 1320 دعوت کرد و در این جلسه، خود و وزیر خارجه‌اش گزارشی از مذاکرات و مکاتبات و نیز آخرین تحولات و خواست دولتین انگلستان و شوروی به اعضای پارلمان دادند که ماحصل گزارش این بود که دولت انگلستان خواهان برکناری رضاشاه و تبعید او از کشور است. فروغی که قول گرفتن موافقت مجلس به تبعید رضاشاه را به سفیران دو دولت اشغالگر داده بود در پایان جلسه تقاضای رای اعتماد کرد که مورد تایید قرار گرفت. فروغی این رای را به منزله موافقت مجلس با رفتن رضاشاه تلقی کرده بود. رضاشاه پهلوی از نیمه دهه 1310 (نیمه دوم دهه 1930 میلادی)، با انگلیسی‌ها درافتاده بود و به سمت آلمان و ایتالیا (هیتلر و موسولینی) گرایش یافته بود!
روزی که مائو درگذشت


نهم سپتامبر سال ۱۹۷۶ مائو تسه تونگ (دونگ) رهبر انقلاب سوسیالیستی چین در ۸۲ سالگی درگذشت. مائو تسه تونگ تئوریسین مارکسیست لنینیست و سیاست‌مدار انقلابی کمونیست بود. وی جمهوری خلق چین را در سال ۱۹۴۹ با شکست دادن نیروهای چیانگ کای چک، بنیان گذاشت. او تا پایان عمر در راس حکومت جمهوری خلق چین قرار داشت و این کشور جهان سومی را به یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا در عرصه سیاست و اقتصاد تبدیل کرد گرچه روش‌هایی که وی در پیش گرفت انتقادهای زیادی برانگیخت و بعد از مرگ او چین به تدریج از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد کنترل شده حرکت کرد. مائو به نقش برجسته دهقانان و روستائیان در انقلاب کارگری ایمان داشت و بر اهمیت فرهنگ به عنوان عنصری که می‌تواند بر اقتصاد سوسیالیستی تاثیر گذارد تاکید می‌کرد که این رویکرد منجر به شکل‌گیری مائوئیسم شد و به آسیا و آمریکای لاتین کشیده شد. از مائو به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی دنیا در قرن بیستم نام برده می‌شود.
نخستین حمله هوایی به خاک آمریکا
نهم سپتامبر ۱۹۴۲، یک هواپیمای نظامی ژاپنی خود را به آسمان ایالت ارگون آمریکا رسانید و با فروافکندن بمب‌های ویژه تولید شعله، جنگل‌های این ایالت را به آتش کشید. این، نخستین حمله هوایی به خاک آمریکا به شمار آمده است. آمریکا به دلیل قرارگرفتن میان دو اقیانوس به ندرت مورد حمله هوایی قرار گرفته است و حمله زمینی نیز جز از راه سیبری و آلاسکا (تنگه برینگ) امکان‌‌پذیر نیست. همین قرارگرفتن میان دو اقیانوس سبب شد که آمریکا در دو جنگ بین‌الملل قرن بیستم آسیب نبیند.
توجو، قصدخودکشی کرد


نهم سپتامبر سال 1945، ژنرال هیدکی توجو Hedeki Tojo نخست‌وزیر اسبق ژاپن که دستور زدن شبیخون به پایگاه دریایی آمریکا در «پرل هاربر» را صادر کرده بود دست به خودکشی زد، ولی اورا نجات دادند. ژاپن در آن زمان تحت اشغال نظامی آمریکا بود و فرماندار آمریکایی ژاپن دستور دستگیری توجو و چهل تن از ژنرال ها و وزیران دوران حکومت او را صادر کرده بود تا به‌عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شوند. آمریکاییان و به ویژه ژنرال مک آرتور پس از تنظیم یک قانون اساسی برای ژاپن، هشتم سپتامبر سال 1951، پس از شش سال اشغال نظامی، با این کشور قرارداد صلح و پیمان امنیت مشترک امضا کردند. ژاپن هنوز این قانون اساسی را اصلاح نکرده است که به موجب آن از داشتن ارتش کامل محروم شده است. ژاپن دارای یک نیروی مسلح محدود به نام «سلف دیفنس» است. دولت آمریکا از زمان اشغال نظامی ژاپن هنوز شماری از پایگاه‌های نظامی خودرا در این کشور حفظ کرده است.
سالروز ایجاد جمهوری دموکراتیک خلق کره
نهم سپتامبر سال 1948، بخش شمالی شبه جزیره کره تحت عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره اعلام موجودیت کرد. پس از شکست نظامی ژاپن که شبه جزیره کره را از ده ها سال قبل از آن در کنترل داشت، در جنگ جهانی دوم و تقسیم موقت شبه جزیره کره در سال 1945 قرار بود که وحدت مجدد از طریق انتخابات تحقق یابد که فاتحان غربی تمایلی به این وحدت نشان ندادند و شمالی‌ها پس از اعلام جمهوری دموکراتیک خلق کره در منطقه خود، درصدد یکی کردن دو قسمت کره از طریق جنگ برآمدند و وارد بخش جنوبی شدند و در اندک زمانی نود درصد آن را تصرف کردند. شورای امنیت سازمان ملل مداخله کرد و به کمک کره جنوبی نیروی نظامی فرستاد که عمدتا از آمریکا بودند. این جنگ تا سال 1953 ادامه یافت و شمالی‌ها منطقه خود را حفظ کردند.