امـروز در تـاریـخ - ۲۳ دی ۸۹

دکتر محمد مصدق

سال ۱۲۸۶- رضاخان معتضد دیوان، وزیر نظمیه، صنیع حضرت که سرمنشا فتنه روزهای بلوا در میدان توپخانه بود را در دروازه قزوین در یکی از مراکز فساد با چادر و چاقچور دستگیر کرد. سال ۱۲۹۳- شهر تبریز سرانجام در مقابل نیروی آلمان و عثمانی مغلوب شد و به تصرف آنها درآمد.

سال ۱۳۱۵- اعلان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای ملی انتشار یافت.

سال ۱۳۱۸- مجلس به وزارت پست و تلگراف اجازه داد آموزشگاه‌های اختصاصی دائر کند.

سال ۱۳۲۰- نیابت تولیت آستان قدس رضوی به علی منصور استاندار خراسان واگذار شد.

سال ۱۳۲۷- دکتر علی اکبر سیاسی مجددا رییس دانشگاه تهران شد.

سال ۱۳۳۰- جبهه ملی کاندیداهای خود را برای انتخابات تهران به شرح زیر معرفی کرد:

۱- آیت ا... کاشانی۲- دکتر بقایی کرمانی۳- حسین مکی۴- حائری‌زاده۵- دکتر شایگان

۶- محمود نریمان۷- دکتر حسین فاطمی۸- مهندس زیرک‌زاده۹- مهندس کاظم حسیبی۱۰- یوسف مشار۱۱- علی زهبری۱۲- سیدعلی بهبهانی

سال ۱۳۳۱- طرح جلوگیری از تعطیلی مجلس که به تصویب رسیده بود مسکوت ماند.

سال ۱۳۳۱- دو فوریت لایحه تمدید یک‌سال اختیارات دکتر مصدق در مجلس شورای ملی تصویب شد.

سال ۱۳۳۲- دستور شروع انتخابات مجلس سنا صادر شد.

سال ۱۳۳۲- سرلشگر عباس گرزن فرمانده سپاه و استاندار فارس به سمت وزارت راه تعیین و معرفی شد.

سال ۱۳۴۰- عبدالحسین بهنیا وزیر دارایی به علت مخالفت با لایحه اصلاحات ارضی استعفا کرد

سال ۱۳۴۱- نخست وزیر روز ۶ بهمن را روز رفراندوم اعلام کرد و گفت لوایح شش‌گانه شاه به آرای عمومی در سراسر کشور گذاشته خواهد شد و مبلغ ۲۵ میلیون ریال اعتبار برای اجرای آن تخصیص داده شد.

سال ۱۳۴۳- سازمان مرزبانی و نگهبانان مرزی به ژاندارمری انتقال یافت.

سال ۱۳۴۴- بین ایران و شوروی ۵ موافقتنامه و قرارداد و مقاوله نامه در مورد ذوب‌آهن و احداث شاه لوله گاز در ایران بین هیات نمایندگی ایران و شوروی در مسکو امضا شد.

سال ۱۳۴۹- مذاکرات نفت در تهران متوقف شد و هیجان شدیدی در جهان به‌وجود آمد و در نتیجه سهام شرکت‌های نفتی لندن سقوط کرد.

سال ۱۳۵۶- یک قرارداد بزرگ اقتصادی و صنعتی بین ایران و انگلیس به امضا رسید. به موجب این قرارداد، مقرر شد که دولت انگلستان در صنایع اتومبیل‌سازی، برقی کردن راه‌آهن و ایجاد ناوشکن، نفتکش، مونتاژ تراکتور و موتوردیزل در ایران سرمایه‌گذاری کند.

سال ۱۳۵۵- اعلام شد ایران در یک سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از انگلستان وارد کرده و میزان صادرات غیرنفتی ایران نیز ۱۴ میلیون دلار بوده است.

سال ۱۳۵۷- شاه اعضای شورای سلطنت را تعیین کرد. اعضا شورا به دو دسته تقسیم شدند؛ دسته اول کسانی بودند که عضویت آنها در شورا شغل آنها محسوب می‌شد مانند شاپور بختیار نخست‌وزیر، دکتر محمدسجادی رییس مجلس سنا، دکتر جواد سعید رییس مجلس شورای ملی، دکتر علیقلی اردلان وزیر دربار، ارتشبد قره‌باغی رییس ستاد بزرگ و دسته دوم از بین اشخاصی انتخاب شدند که علاوه بر تجارب سیاسی در جامعه به خوشنامی معروف بودند افرادی مانند سیدجلال‌الدین تهرانی، عبدالله انتظام، محمدعلی وارسته و دکتر عبدالحسین علی‌آبادی در این گروه قرار گرفتند.

سال ۱۳۵۷- در اولین جلسه شورای سلطنت که با حضور شاه تشکیل شد سیدجلال‌الدین تهرانی به ریاست شورا و محمدعلی وارسته به نیابت آن انتخاب شدند.

سال ۱۳۵۷- خبرگزاری فرانسه گفت: آیت‌الله خمینی اظهار کردند که تا چند روز دیگر یک دولت تازه تشکیل خواهند داد که جایگزین دولت بختیار خواهد شد.حضرت آیت‌الله گفتند که اعضای دولت آینده را پیش‌بینی کرده‌اند و همه آنها در ایران به سر می‌برند.