لایحه قانونی شهرداری‌ها که 11 آبان 1331 به امضای دکتر مصدق رییس دولت وقت رسیده بود، هشت روز بعد جهت اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد. این لایحه با استفاده از اختیارات دکتر مصدق در 90 ماده و 14 تبصره تنظیم شده بود.

طبق این قانون، هر نقطه از ایران که بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته باشد باید دارای انجمن (شورا) انتخابی باشد و زیر نظر این شورا اداره شود. این قانون به هر شهرداری یک شخصیت حقوقی مستقل داده بود. عده اعضای هر شورای شهر بر حسب جمعیت آن میان ۹ تا ۳۰ نفر تعیین شده بود. شورای تهران باید دارای ۳۰ عضو بود. مهم‌ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار بود. دولت‌های پس از ۲۸ مرداد تا مدتی مانع از تشکیل انجمن‌های شهر شدند، ولی بعدا به تدریج زیر بار اجرای آن رفتند.


زادروز نویسنده برباد رفته

بانو مارگارت میچل نویسنده داستان «برباد رفته» درباره جنگ داخلی آمریکا که یکی از بهترین آثار ادبی قرن ۲۰ است، هشتم نوامبر ۱۹۰۰ در شهر آتلانتا به دنیا آمد. وی در طول عمر نسبتا کوتاه خود همین یک داستان را نوشت که به صورت فیلم سینمایی هم درآمده است. داستان بر باد رفته پرفروش‌ترین داستان تاریخ بشر است که هنوز هر سال بیش از ۲۵۰ هزار نسخه به فروش می‌رسد. این کتاب به ۳۵ زبان ترجمه شده است. مارگارت پیش از شروع به نوشتن این کتاب، خبرنگار شهری تنها روزنامه شهر آتلانتا بود. او ضمن پوشش اخبار شهر و تماس با مردم که هنوز در میان آنان شاهدان جنگ خونین داخلی آمریکا دیده می‌شدند و سوزاندن شهر آتلانتا توسط نیروهای ژنرال شرمن (افسر شمالی) را دیده بودند از واقعیت‌های این برادرکشی که برایش گفته بودند، آگاه شد. میچل براساس این گفته‌ها تصمیم به نوشتن کتابی گرفت که با خواندن آن برای همیشه هر نوع جنگ داخلی و برادر کشی پایان یابد. نخستین چاپ کتاب او سی‌ام ژوئن ۱۹۳۶ انتشار یافت و خود وی ۱۶ اوت ۱۹۴۹ فوت شد. مارگارت برای نوشتن کتاب «برباد رفته» ده سال تمام کار کرده بود. دولت آمریکا به منظور قدردانی از مارگارت تمبری را با عکس او چاپ کرد.

نخستین جنگ جت‌ها در آسمان
عبور چینیان از رود «یالو» و آغاز جنگ جت‌ها تاریخ نظامی دو رویداد مهم را در هشتم نوامبر سال 1950 ثبت کرده است که هر دو در جریان جنگ کره اتفاق افتاد. جنگ کره در ژوئن 1950 باحمله گسترده کره شمالی به کره جنوبی آغاز شد و جز منطقه کوچکی، سایر نقاط کره جنوبی به تصرف شمالی‌ها درآمد. در این زمان بود که دولت آمریکا وارد عمل شد و سپس شورای امنیت سازمان ملل که نماینده شوروی از شرکت در جلسه مربوط خودداری کرده بود رای به عقب راندن شمالی‌ها از جنوب با توسل به زور داد. سال‌ها بعد دلیل غیبت نماینده شوروی از جلسه شورای امنیت که اگر حضور داشت مجبور بود قعطنامه را «وتو» کند معلوم شد و آن این بود که شوروی می‌خواست آمریکا درگیر جنگی شود که طرف دیگر آن، نیروی انسانی فراوان داشته و از تلفات سنگین نهراسد.
شمالی‌ها در برابر نیروهای اعزامی شورای امنیت و عمدتا آمریکایی دست به عقب‌نشینی زدند. مک آرتور سر فرمانده آمریکایی‌ها از این بابت خرسند بود، تا اینکه سحرگاه هشتم نوامبر او را از خواب بیدار کردند و به او خبر دادند امواج نظامیان چینی از رود «یالو» که مرز چین و کره را تشکیل می‌دهد گذشته و نیروهای آمریکایی را مورد حمله قرار داده و مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند.
این رویداد سبب تعویض مک آرتور فاتح ژاپن و ناکامی نیروهای آمریکا و چند کشور دیگر شد. مک آرتور به آمریکاییان اندرز داد که در آسیا وارد جنگ زمینی نشوند. جنگ ویتنام نشان داد که به اندرز او توجه نشده بود. عبور از «یالو» نخستین قدرت نمایی نظامی چین پس از برقراری نظام توده‌ای در این کشور بود که جهان را شگفت زده ساخت. قدرت نمایی نظامی بعدی چین در سال1962 اتفاق افتاد که در یک اقدام برق‌آسا و با یک تاکتیک باور نکردنی در ارتفاعات هیمالیا سپاهیان هند را درهم کوبید و لاداخ را متصرف شد.
رویداد نظامی دیگر هشتم نوامبر، نخستین جنگ جت‌ها در آسمان بود. در این روز یک جت جنگده میگ ــ ۱۵ ساخت شوروی که در اختیار کره شمالی قرار گرفته بود با یک جت اف ــ ۸۶ آمریکا در آسمان کره درگیر شد و به سوی هم شلیک و جهان را وارد عصر جنگ جت‌ها کردند. لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) برای نخستین بار در دوران جنگ جهانی دوم جنگنده جت به کار برده بود، ولی این عمل یک‌طرفه بود و چون کشورهای دیگر فاقد جت بودند، برخورد برابر و متقابل صورت نگرفته بود.

بازداشت ابوالحسن ابتهاج
ابوالحسن ابتهاج مدیرعامل سازمان برنامه 17 آبان 1340به اتهام اتلاف مال دولت از جمله حیف و میل 69 میلیون دلار و سوء‌استفاده‌ها و سوء‌مدیریت‌های دیگر در تهران بازداشت شد. وی قبلا مدیرکل بانک ملی ایران و درگیر در سیاست بود.
منبع: سایت تاریخ ایران