تاگور از ایران می‌رود

دکتر تاگور همچنان در تهران است و روزنامه‌های ۸۰ سال پیش نیز به انتشار خبرهای مرتبط با او می‌پردازند. از جمله این روزنامه‌ها، اطلاعات ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ است که در ستون اخبار داخله خود شش خبر را به او اختصاص داده است. این خبرها به حضور او در مدرسه آمریکایی، روزنامه ایران، انجمن ادبی و مدرسه صنایع ظریفه قدیمه مربوط می‌شوند. تاریخ بازگشت تاگور به هندوستان، دیگر خبر مربوط به این فیلسوف است. از اصفهان خبر می‌رسد که حاج محمدحسین کازرونی، از دوستداران صنعت ملی و وطن پرستان کشور به طرز اتفاقی فوت شده است. به همین مناسبت روزنامه اطلاعات ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ سه خبر را به این واقعه اختصاص داده و تلگراف خانواده او را منتشر کرده است. تاسیسات گمرکی تیتر خبر اقتصادی این روز است که در متن آن نوشته شده است: «چنانکه اطلاع داده بودیم از طرف اداره کل گمرکات برحسب دستور وزارت مالیه برای ایجاد انبارهای مخصوص برای اجناس انحصاری و غیره اقدام به عمل آمده است به طوری که از گیلان اطلاع می‌دهند اداره گمرکات تصمیم گرفته که انبار گمرک پهلوی را تغییر و به غازیان منتقل کند. در بندر شاه نیز مطابق نقشه ترسیمی مصوبه مشغول ساختمان شده‌اند.» تریاک در آن سال‌ها از جمله محصولات زراعی قلمداد می‌شد. در روزنامه این روز نیز با ذکر خوشحالی از بارش باران، ریزش‌های جوی را موجب افزایش زراعت تریاک ذکر کرده است. امتحان‌های دارالمعلمین از خبرهای حوزه فرهنگ در آن روزها است که براساس آن امتحان‌ها به شکل کتبی و شفاهی خواهند بود. در ادامه این خبر تاریخ امتحان‌های فنی، فلسفه و ادبیات، طبیعی، ریاضی و... آورده شده است.

در حوزه خارجی یکی از اخبار مهم به مذاکرات خصوصی نمایندگان در ژنو مربوط می‌شود، به گزارش روزنامه این مذاکرات به کندی انجام می‌شود. همچنین کمیته نوزده نفره جامعه ملل تلگرافی از سرمیلز لامپسن وزیر مختار انگلیس در چین دریافت کرده که براساس آن «موافقت در اصول» در شانگهای به عمل آمده و قرارداد قطعی برای امضای طرفین نیز به زودی آماده می‌شود. با اعتراض آلمان همچنین مقدمه‌های کنفرانس لوزان آغاز شده است.

شوروی پس از قتل رییس‌جمهور فرانسه پیام همدردی خود را برای سفیر کبیر فرانسه ارسال کرده است. رییس کمیته اجرایی شوروی نیز پیام همدردی خود را برای همسر دومر فرستاده است.

در تفلیس قرار است نمایشگاه مطبوعاتی برپا شود. به گفته خبرنگار روزنامه در این نمایشگاه قرار است نمونه‌ای از روزنامه‌های خطی سلاطین اول روساتف از سال ۱۶۲۱ به بعد و اولین جراید آلمان از سال ۱۵۷۰ و نسخه‌ای از روزنامه‌ای که کارل مارکس منتشر می‌کرد در کنار اولین روزنامه افغانی و مصری و مقدار زیادی از جراید سابق بلشویک‌ها در معرض بازدید عموم قرار داده شود.