روزگار کارخانه‌های پارچه‌ بافی اصفهان

جمعیت تهران به گفته دکتر یحیی خان پویا در یادداشتی که برای روزنامه ۲۲ فروردین ماه ۱۳۱۱ ارسال کرده، به واسطه فقر و فاقه و امراض مسری رو به نقصان است. او که یادداشت خود را به بهانه شیوع سل در تهران و خطاب به جمعیت شیرو خورشید زنان نگاشته است راه‌های جلوگیری از بیماری را شرح می‌دهد. تصویب بودجه مهم‌ترین خبر اقتصادی آن روزهای‌ ایران است. بر اساس‌ این خبر بودجه سال ۱۳۱۱ مجلس معادل پنج میلیون و پانصدوهشتاد هزار و یکصدو‌چهل ریال است. صورت واردات و صادرات یکماهه اسفند ۱۳۱۰ دیگر خبری است که در ‌این حوزه جلب نظر می‌کند. بر مبنای مطلبی که در همین باره چاپ شده آذربایجان بیشترین و کرمان کمترین صادرات را دارند.

وضع کارخانه‌های اصفهان و روند رو به رشد ‌این شهر از سوی تحریریه اطلاعات ۸۰ سال پیش جالب توجه است و ستونی از روزنامه را به توصیف کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی ‌این شهر و ماشین‌آلات به کار رفته در آن اختصاص داده‌اند.

قیمت پوند در‌این روز همانند روز قبل ۹۹ ریال است، اما قیمت اقلامی‌نظیر قند و شکر و کبریت اندکی تغییر کرده و هر کیلو شکر به قرار ۳۳ ریال است.

حضور آمریکا در روزنامه هشتاد سال پیش مختص به حفاری و کشف اشیای باستانی مربوط می‌شود. مسیو اشمیت نماینده موزه فیلادلفی که اشیایی را در تپه حصار دامغان کشف کرده معامله‌ای برای تقسیم ‌این اشیا با وزارت معارف ترتیب داده است ،علاوه بر‌این براساس گزارشی که به وزارت معارف رسیده تعدادی از زارعین رامهرمز در محل معروف به تل قلعه در شمال ‌این شهر هنگام آبیاری با فرورفتگی زمین مواجه که پس از ورود، با عمارتی قدیمی ‌با حجاری‌های هخامنشی روبه‌رو شده‌اند. براساس‌این خبر مسیو گدار که آن زمان در شوش بوده، ماموریت یافته که به رامهرمز نیز سری بزند.

برخلاف روزنامه روزهای قبل که در آن بر انقلاب فرانسه و نقش ‌این انقلاب بر حقوق زنان تاکید کرده بود، در ۲۲ فروردین ماه خبر صفحه اول به عدم توانایی زنان در نگهداری اسرار برمی‌گردد. بر اساس‌این خبر «نظر به‌اینکه تصور شده است که زنان فرانسه نمی‌توانند حافظ اسرار باشند از‌این جهت مجلس سنای فرانسه از تصویب لایحه‌ای که به موجب آن زنان حق دخول در کارهای قضایی از قبیل ثبت اسناد و وکالت عمومی‌و ماموریت اجرا پیدا می‌کردند؛ امتناع کرده است» به گفته خبرنگار اطلاعات‌ این خبر موجی از اعتراض را میان زنان فرانسه به دنبال داشته و آنها یادداشت‌های زیادی را برای جراید‌ این کشور ارسال کرده‌اند. خبر دیگری از دختری از انگلستان که ۳۰ هزار دست لباس پوشیده برای روزنامه ۸۰ سال پیش آنچنان جالب توجه بوده که آن را در صفحه اول خود آورده است. اما داوطلبی ۱۵۰ نفر که ۶۰ نفر آنها مدارس عالیه را تمام کرده‌اند برای شغل میرغضبی در مجارستان خبر دیگری است که از اخبار متفرقه و جالب روزنامه تلقی می‌شود.

در حالی که سفینه هوایی آلمان به نام «گراف زپلین» از پرنامبوک حرکت و به فردیکسهافن می‌رود، روس‌ها تازه اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند. از ‌ایتالیای فاشیست نیز خبر می‌رسد که شورای عالی فاشیست مهم‌ترین رکن دولتی ‌ایتالیای جدید با الغای غرامات و دیون جنگی موافقت کرده است.