امـروز در تـاریـخ - ۲۴ اردیبهشت ۹۰

لوگوی کارخانه ایران ناسیونال

سال ۱۲۸۷- حسینقلی‌خان نظام‌السلطنه رییس‌الوزرا از کار کناره گرفت. سال ۱۲۹۰- سپهدار رییس‌الوزرا بدون اطلاع به گیلان رفت و اعلام درخواست خروج از کشور کرد.

سال ۱۳۰۶- داور وزیر عدلیه نام ۴۱ وکیل دعاوی را انتشار داد که حق قبول وکالت دارند و می‌توانند به محاکم مراجعه کنند. بقیه وکلای عدلیه تا رسیدگی به سوابق آنها حق قبول دعاوی ندارند.

سال ۱۳۱۲- دولت لایحه جدیدی مربوط به قرارداد نفت ایران و انگلیس را تقدیم مجلس شورای ملی کرد و در کمیسیون‌های مالیه، عدلیه و اقتصاد مورد مطالعه و بحث واقع شد.

سال ۱۳۱۸- انجمن نظارت انتخابات تهران در فرمانداری تشکیل شد و حسن اسفندیاری به ریاست انتخاب شد.

سال ۱۳۲۰- علی‌اصغر زرین کفش به معاونت وزارت دادگستری تعیین شد.

سال ۱۳۲۴- ادوارد هریو سیاستمدار معروف فرانسوی که چند بار به مقام نخست‌وزیری رسیده بود وارد تهران شد.

سال ۱۳۲۷- وزیر امور خارجه در مورد سابقه تاریخی رود هیرمند و اختلاف ایران و افغانستان در مجلس توضیحات مفصلی داد.

سال ۱۳۲۸- لیاقت علیخان نخست‌وزیر پاکستان وارد تهران شد.

سال ۱۳۳۰- دکترمصدق نخست‌وزیر طی بخشنامه‌ای انحلال شرکت نفت ایران و انگلیس را به کلیه ادارات و سازمان‌های دولتی اعلام کرد.

سال ۱۳۳۱- هانری بایرود معاون وزارت خارجه آمریکا وارد تهران شد و با دکتر مصدق و وزیر خارجه ملاقات کرد.

سال ۱۳۳۰- عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری طی نامه‌ای خطاب به مجلس شورای ملی اظهار داشت که مطابق گزارش وزارت دفاع ملی و اسناد و مدارک متقن که منضم به نامه است دکتر مظفر بقایی کرمانی متهم به معاونت در قتل رییس شهربانی می‌باشد و تقاضای سلب مصونیت او را کرد.

سال ۱۳۳۴- دیوان کیفر کارکنان دولت مجددا کار خود را آغاز کرد و باقر عاملی به ریاست کل تعیین شد. کلیه پرونده‌های کارمندان دولت از دادسرای تهران تحویل دادسرای دیوان کیفر شد.

سال ۱۳۳۹- موافقتنامه توسعه همکاری و مبادلات علمی و فرهنگی بین ایران و بلژیک امضا شد. شاه برای دیدار از سوئد، بلژیک و اتریش تهران را ترک کرد.

سال ۱۳۴۱- اتومبیل‌های دولتی جمع‌آوری شد.

سال ۱۳۴۲- ستاد ارتش اعلام کرد خلع سلاح عشایر فارس پایان گرفت و عده‌ای از مخالفین دستگیر شدند.

سال ۱۳۴۳- موافقتنامه مبادله کالا بین ایران- شوروی براساس قرارداد بازرگانی دو کشور به مدت سه سال امضا شد. حجم مبادلات ایران و شوروی طبق این موافقتنامه دوبرابر شد.

سال ۱۳۴۶- کارخانه اتومبیل‌سازی (ایران ناسیونال) افتتاح شد. محصولات این کارخانه عبارتند: از اتوبوس، وانت و سواری. دولت قیمت هر دستگاه اتومبیل سواری را ۱۴۹ هزار ریال تعیین کرد.

سال ۱۳۴۷- پروفسور برنارد جراح معروف قلب وارد تهران شد.

سال ۱۳۴۸- روابط بازرگانی ایران و آلمان شرقی قطع شد.

سال ۱۳۴۸- شیر و خورشید ایران برای ایرانیان اخراجی از عراق از مردم کمک خواست.

سال ۱۳۴۹- در جلسه امروز مجلس شورای ملی، امیرعباس هویدا نخست‌وزیر و دکترعباسعلی خلعتبری قائم‌مقام وزارت امور خارجه گزارشی از جریان اقدامات نمایندگان سازمان ملل در بحرین و مراجعه به آرای عمومی آن کشور مبنی بر استقلال بحرین تقدیم مجلس شورای ملی کرد و تقاضای تصویب آن را داشت و در نتیجه از ۱۹۱ نفر عده حاضر در جلسه ۱۸۷ رای موافق و چهار رای مخالف داده شد و به این ترتیب حاکمیت چند قرنی ایران بر بحرین به دست زمامداران ایران از بین رفت.

سال ۱۳۵۳- حاکم شارجه برای یک دیدار چند روزه وارد تهران شد.

سال ۱۳۵۶- شاه اعلام کرد سنتو به نقش مفید خود ادامه خواهد داد.