از تهران تا تجریش دو قران و ده شاهی

نمایی از میدان تجریش

اعلامیه بلدیه تهران از نظر روزنامه اطلاعات دهم خرداد ۱۳۱۱ از چنان اهمیتی برخوردار است که آن را در کادری بزرگ در صفحه اول خود جای داده است. در این اعلامیه آمده است: «نظر به اینکه قیمت فروش انحصاری قند در سرحد به علاوه کلیه حقوق گمرکی و سایر عوارض با رعایت کرایه و منفعت عادله تجارتی و خرده فروشی در تهران به حداکثر قرار یک من تبریز هجده ریال و سی و پنج دینار (هجده قران و هفت شاهی) تعیین و ثابت شده است. به عموم فروشندگان اعم از کلی یا جزئی فروش اکیدا اخطار می‌شود چنانکه از نرخ مزبور تجاوز نمایند شدیدا مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.»

دیگر خبر مهم اقتصادی این روز به خبری درباره شرکت تجارتی ایران مربوط می‌شود. بر اساس این خبر با شمارش آرا، هیات مدیره این شرکت انتخاب شده‌اند و بر اساس آن تیمورتاش، وزیر دربار توانسته است با ۱۰هزار و ۴۹۲ رای و با اتفاق آرا بیشترین رای را کسب کند. حاج رحیم آقا اتحادیه نیز با هفت هزار و ۱۲۱ رای نفر دوازدهم شده است. در این روز همچنین شش نفر به عنوان اعضای هیات تفتیشیه شرکت انتخاب شده اند. به گزارش روزنامه عده زیادی از آقایان تجار در قسمت هیات مدیره و هیات تفتیشیه دارای رای بودند ولی اکثریت نداشتند. به همین منظور مقرر شد صورت کامل اسامی‌کلیه آقایان تجاری که در انتخاب هیات مدیره و مفتشین دارای رای بودند تنظیم و در جلسه بعدی کمیسیون نظارت و تفتیش مورد بررسی قرار گیرد.

مراجعه یک شرکت فرش فروشی متعلق به کشور چک اسلوواکی به اداره کل تجارت از خبرهای جالب توجه در این روز است. این شرکت به واسطه اینکه تجارت فرش می‌کند مایل است که فروش فرش‌های ایران را نیز در بازارهای خارجی به دست گیرد. به این ترتیب این شرکت تقاضا دارد که تجار ایرانی که صادرات فرش می‌کنند به آن شرکت معرفی شوند.

نرخ اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های شهری نیز در این روز گران شده است. به این ترتیب که نرخ دو عباسی که از مبدا تا مقصد گرفته می‌شد به ۱۰ شاهی رسیده است و از بازار تا میدان سپه آن دوران نیز نرخ کرایه به پنج شاهی رسیده است. همچنین به نرخ کرایه اتومبیل‌های شمیران ۱۰ شاهی اضافه شده و هر مسافری که از تهران تا قلهک می‌رود به جای ۳۰ شاهی، دو قران و تا تجریش به جای دو قران، دو قران و ۱۰ شاهی باید بپردازد.

از تلگراف‌های خارجی نیز خبر می‌رسد که آلمان صحنه نبرد و زد و خورد میان طرفداران هیتلر و نیروهای هوادار کمونیست‌ها و کارگران است. به عنوان مثال ۵۰ نفر از طرفداران مسلح هیتلر به کارخانه مونیخ حمله کرده و یک نفر را به قتل رساندند. در این کشور همچنین بحران کابینه به اوج خود رسیده و کابینه برونینگ استعفا داده است. این در حالی است که میان آلمان و شوروی قراردادی درباره تعرفه گمرکی به امضا رسیده است. از ژاپن نیز خبر می‌رسد که این کشور برای حل مسائل چین و شانگهای میزگردی را با حضور آمریکا، ایتالیا، انگلیس و فرانسه تدارک دیده است.