دامنه فعالیت‌های ارزی بانک مسکن

در راستای توسعه فعالیت‌های بانکی و به منظور دستیابی به بازارهای پولی بین‌المللی و جهانی شدن، بانک مسکن در سال ۱۳۷۰ با اعزام افراد منتخب خود به بانک ملت برای فراگیری بانکداری بین‌الملل و عملیات ارزی اقدام به برپایی اداره امور بین‌الملل نمود و از سال ۱۳۷۱ به تدریج فعالیت‌های ارزی خود را با گشایش اعتبارات اسنادی ارسال حواله‌های ارزی و همچنین انجام امور مربوط به پیمان‌ سپاری‌های ارزی آغاز نمود. در سال ۱۳۷۳ همراه با بروز بحران‌های ارزی در سیستم بانکی کشور که تعلیق در پرداخت‌ها و تعهدات ارزی اکثر بانک‌ها را به دنبال داشت بانک مسکن جزو معدود بانک‌هایی بود که با اعمال مدیریت صحیح منابع و همچنین به‌کارگیری ابزارهای درست و اجرای روابط کارگزاری خوب، اعتبار و ضریب اطمینان بسیار خوبی را در عرصه بانکداری بین‌الملل به‌دست آورد، تا آنجا که بسیاری از بانک‌های خارجی ترجیح می‌دادند بانک مسکن را از بین بانک‌های ایرانی به‌عنوان طرف معامله خود برگزینند. از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۶ که سیستم واردات کشور با استفاده از ارزهای تخصیصی که از طرف ستاد تنظیم بازار و تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرفت بانک مسکن توانست صدها مشتری را در این بخش جذب نماید، مشتریانی که افزون بر عملیات ارزی گردش حساب‌های ریالی بسیار خوبی نیز نزد بانک مسکن داشتند.

در بخش صادرات نیز فعالیت بخش ارزی بانک مسکن ستودنی بود و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ بالغ بر ۷۴میلیون دلار پیمان‌سپاری ارزی در اداره امور بین‌الملل، شعب مرکزی ومیرداماد انجام گرفت. از سال ۱۳۷۶ با روند رو به رشد ذخایر ارزی امکان واردات کالا و خدمات از محل ارزهای حاصل صادرات نیز مهیا شد و همکاری تنگاتنگ شرکت کارگزاری بانک مسکن در سازمان بورس اوراق بهادار و اداره امور بین‌الملل در سال‌های ۱۳۷۶ لغایت ۱۳۸۰ بیش از پیش به جذب منابع ارزی توسط بانک مسکن کمک نمود.

روند رو به رشد قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی از یک سو و اجرای سیاست‌های پولی مناسب از سوی دیگر رفته رفته سیستم بانکی کشور را متقاعد ساخت، نظام نرخ ارز ثابت که از سال ۱۳۷۳ به اجرا گذاشته شده بود می‌تواند به نظام شناور مدیریت شده و دستیابی به سیستم تک نرخی ارز منتهی شود. از این‌رو از سال ۱۳۷۸ اداره امور بین‌الملل بانک مسکن با وسعت بخشیدن به فعالیت‌های ارزی خود در زمینه‌های بروات اسنادی و ضمانت‌نامه‌های ارزی، توسعه منابع انسانی و نیروی کار متخصص در این زمینه را در دستور کار خود قرار داد و با استخدام نیروهای تحصیلکرده و برگزاری آموزش‌های مربوط به فعالیت‌های ارزی چه در داخل بانک و چه با استفاده از دوره‌های آموزشی بانک مرکزی نیروهای کارآمدی را در زمینه‌های اعتبارات و براوت اسنادی، ضمانتنامه‌های ارزی و معاملات ارزی پرورش داد، به گونه‌ای که از سال ۱۳۷۹ با وجود نیروهای کارآزموده امکان وسعت بخشیدن به امور ارزی در سطح شعب فراهم گردید و در این سال سه شعبه از شعب بانک مسکن به دایره خدمات ارزی تجهیز شدند که تاکنون به همراه سایر شعب بالغ بر ۸۸۰میلیون دلار اعتبار اسنادی گشایش نموده‌اند و همچنین افزون بر ۲/۲میلیون دلار اعتبار اسنادی صادراتی را به صادرکننده‌های ایرانی ابلاغ و اسناد آنها را معامله نموده‌اند. همزمان نیروهایی نیز در زمینه انجام معاملات ارزی در بانک مرکزی توسط مدرسین خارجی و داخلی تحت آموزش قرار گرفتند تا با آغاز سال ۱۳۸۱ و تغییر نظام ارزی کشور به شناور مدیریت شده در اتاق معاملات ارزی (Dealing Room) بانک مسکن مشغول فعالیت شوند.

بنابراین در این سال فعالیت‌های ارزی بانک شکل پیشرفته‌تر و جدیدتری به خود گرفت. از طرف دامنه فعالیت‌های ارزی در قسمت صف با گسترش شعب ارزی وسعت می‌یافت و از طرفی اداره امور بین‌الملل به منظور تجهیز بهینه منابع با بهره‌گیری از ابزارهای نوین بانکی و انجام معاملات ارزی نقدی (Spot)، سلف (Forward)، تعویضی (Swap) و همچنین سپرده‌گذاری و سپرده‌گیری‌های ارزی در بازار Money Market، مدیریت وجوه ارزی را با هدف پشتیبانی از شبکه ارزی بانک اجرا می‌نمود و این در حالی‌است که در کنار فعالیت‌های یاد شده و از محل معاملات سودآوری (Speculation) بالغ بر ۸۳۰هزار دلار سود خالص و بدون درگیر شدن منابع بانک حاصل شده است.

استفاده از ابزار سوئیفت برای مخابره پیام‌های بین بانکی به‌جای تلکس نیز از دیگر دستاوردهای فعالیت ارزی بان مسکن در سال‌های اخیر بود که این بانک بیش از پیش در عرصه بانکداری بین‌الملل و جهانی شدن یاری نمود. استفاده از ابزارهای پیشرفته مخابراتی مانند سوئیفت در کنار تجهیزات خبری و معاملاتی رویترز توانست شعب بانک مسکن را در بالا بردن سطح رضایتمندی مشتریان یاری دهد به گونه‌ای که امروزه مشتریان بخش ارزی بانک مسکن از سرعت اجرای خدمات ارزی، رضایت خوبی دارند و روز به روز بر وسعت دامنه فعالیت‌های خود می‌افزایند.

در چند سال گذشته بنا به اعتبار و درجه بسیار خوبی که بخش ارزی بانک در بین بانک‌های کارگزار خارجی پیدا نمود بانک مسکن توانست از خطوط اعتباری نسبتا خوبی برای مشتریان خود در بخش واردات کالا و خدمات بهره گیرد و انتظار می‌رود با گسترش فعالیت‌های شعب میزان تسهیلات ارزی از این قبیل نیز گسترش یابد.