رونق در بازار جهانی سنگ‌آهن نه تنها موجب گسترش طرح‌های توسعه واحدهای کنونی سنگ‌آهن در آمریکای لاتین شده است بلکه علاقه‌مندان جدیدی را نیز به این صنعت جذب کرده است. اهمیت آمریکای جنوبی در زمینه سنگ‌آهن مربوط می‌شود به حجم تولید آن که ۳۲‌درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده است ولی فقط ۶‌درصد تولید فولاد را در اختیار دارد. با افزایش قیمت فولاد طی دو سال گذشته تولید سنگ‌آهن نیز با رشدی سریع‌تر از فولاد گام برداشته که میزان این افزایش ۶۳‌میلیون تن در سال است.

طبق گزارش انجمن آهن و فولاد آمریکای لاتین (ایلافا) تولید سنگ‌آهن در این منطقه به دلیل تقاضای چین رشد داشته و امسال تقریبا به ۴۲۶‌میلیون تن خواهد رسید که از مقادیر تولید سال ۲۰۰۴ (۵/۲۸۹‌میلیون تن) و سال ۲۰۰۵ (۱/۳۸۷‌میلیون تن) بیشتر است. تولید سال گذشته‌اندکی کمتر از تولید آسیا است که بیشترین میزان تولید در جهان را دارد و کل تولید جهانی در این سال به رقم ۳۲/۱‌میلیارد تن رسید.

صادرات آمریکای لاتین بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ حدود ۵۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد که تناژ آن به رقم ۹/۲۳۸‌میلیون تن رسیده است و میزان صادرات گندله آن ۵۲‌میلیون تن بود. برزیل عمده‌ترین صادرکننده (حدودا ۹۳‌درصد کل صادرات)، سپس ونزوئلا، پرو و شیلی قرار گرفته‌اند که تناژ آنان در حد قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

CVRD برزیل (میزان تولید سالیانه آن ۲۶۴‌میلیون تن در اواسط سال ۲۰۰۶) بیشترین تولید را در منطقه دارد که سرمایه‌گذاران داخلی و جهانی جدیدی را به خود جلب می‌کند.

شرکت جیندال هند اخیرا طی یک مناقصه بین‌المللی برنده طرح استخراج معدن بزرگ ال متون (El Mutun) بولیوی شده است. شرکت شوگانگ چین به زودی استخراج مجدد معدن Hiparsa و واحد گندله‌سازی آن را در آرژانتین آغاز خواهد کرد. یک تولیدکننده جدید برزیلی در نظر دارد با مشارکت خریداران چینی یا ژاپنی همکاری‌های خود را آغاز کند.

شرکت ریوتینتو برزیل به زودی یکی از معادنش در غرب کشور را به بهره‌برداری خواهد رساند و شرکت جدید MMX برای استخراج سه معدن جدید در برزیل سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

روند ادغام فولادسازی‌ها و شرکت‌های معدنی نیز در دست اقدام است. مثلا شرکت فولادسازی جرادو امسال تولید سنگ‌آهن خود را آغاز خواهد کرد و شرکت CSN نیز از سال آینده صادرات سنگ‌آهن خود را به مرحله اجرا در خواهد آورد.

در ونزوئلا شرکت FMO با سرعت آهسته‌ای به توسعه خود ادامه می‌دهد و هدفش پاسخگویی به نیازهای واحدهای فولادسازی داخلی است.

تولید جهانی سنگ جهان سال گذشته ۱۳/۱‌میلیارد تن بود که ۹/۵‌درصد بالاتر از سال ۲۰۰۴ است و این رشد همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که تولید فولاد در سال ۲۰۰۸ به رقم ۳/۱‌میلیارد تن برسد. بنا به گزارش CVRD این بدین معنی است که حمل‌ونقل دریایی سنگ‌آهن باید از ۶۷۰‌میلیون تن در سال ۲۰۰۵ به رقم ۸۱۵‌میلیون تن در سال ۲۰۰۸ برسد که بیش از ۲۴‌درصد افزایش دارد. این رقم یک رقم واقعی تجاری است نه رقم تقاضا که طبق نظریه مدیرعامل CVRD بسیار بیشتر از سطوح عرضه واقعی است.

افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری، توسعه بیشتر معادن سنگ‌آهن را ضروری کرده است که آن نیز در جای خود افزایش قیمت سنگ‌آهن را در ۲ سال اخیر توجیه کرده است. همان‌گونه که CVRD برزیل اشاره کرده است در نظر دارد ۳‌میلیارد دلار از کل ۶/۴‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود را در این سال به بهبود و توسعه تجارت سنگ‌آهن و امور زیربنایی مربوط بدان اختصاص دهد.

اثرات سرمایه‌گذاری‌های اخیر و توسعه ظرفیت‌ها به تدریج مشخص می‌شود. صادرات سنگ‌آهن برزیل به ۵/۱۱۵‌میلیون تن در نیمه اول امسال رسید که ۲/۹‌درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. در ماه ژوئن به تنهایی صادرات نسبت به ژوئن سال ۲۰۰۵ حدود ۸/۸‌درصد افزایش یافته و به ۹/۱۹‌میلیون تن رسیده است. فروش داخلی نیز ۱/۳۰‌درصد افزایش یافته و به رقم ۷۹/۳‌میلیون تن رسیده است. صادرات گندله سنگ‌آهن با ۳/۱۱‌درصد افزایش به ۰۷/۴‌میلیون تن رسیده است که نشان‌دهنده این است که تمام تولیدات جدید سریعا جذب بازار شده است.

سریع و وسیع

طرح‌های توسعه برزیل سریع و وسیع است. به عنوان مثال CVRD ظرفیت توسعه معدن کاراجاس را از ۷۰ به ۸۵‌میلیون تن در سال رسانیده و تا سال ۲۰۰۷ طرح توسعه جدید آن را به ۱۰۰‌میلیون تن در سال خواهد رساند.

۴ طرح توسعه دیگر در معادن جنوبی برزیل توسط CVRD در دست اجرا است و قرار است در سال ۲۰۰۷ـ۲۰۰۶ به بهره‌برداری برسد که ۵۰‌میلیون تن بیشتر به ظرفیت آن خواهد افزود. علاوه بر این سه واحد گندله‌سازی جدید با ظرفیت کل ۶/۲۱‌میلیون تن در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی خواهد شد.

کل تولید سنگ‌آهنCVRD از ۸/۲۳۳‌میلیون تن در سال ۲۰۰۵ به رقم تقریبی ۴/۲۶۴‌میلیون تن در سال ۲۰۰۶ و ۳۰۰‌میلیون تن در سال ۲۰۰۷ خواهد رسید. اما این رقم شامل تولید ۳۰‌میلیون تن در سال (که CVRD اخیرا آن را از تولیدکنندگان کوچک در برزیل خریده است تا پاسخگوی سفارشات دریافتی خود باشد)، نیست و اکثر معادن CVRD هنوز راه طولانی در پیش دارند. کل ذخایر شرکت به ۹/۶‌میلیارد تن سنگ‌آهن می‌رسد که بزرگترین ذخایر در جهان است. این شرکت در نظر دارد معادنی را نیز در سایر کشورهای آمریکای لاتین، استرالیا و آفریقا راه‌اندازی کند.

کارخانه فولادسازی CSN در این کشور دومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن محسوب شده و به زودی با سرمایه‌گذاری ۵/۱‌میلیارد دلاری در طرح‌های توسعه معادن این کشور که ظرفیت را از ۱۶ به ۵۰‌میلیون تن در اواسط سال ۲۰۱۰ خواهد رساند، بازار را قبضه خواهد کرد. قرار است طبق طرح‌های جدید، ۷ تا ۸‌میلیون تن سنگ‌آهن در اواخر سال ۲۰۰۶ صادر شود که تا اواخر سال ۲۰۰۷ به ۱۷‌میلیون تن برسد و در نهایت حداکثر ۳۰‌میلیون تن از بندر Sepetiba در استان ریودوژانیرو صادر خواهد شد.

علاوه‌بر مصرف در کارخانه فوق قرار است شرکت CSN، ۲ کارخانه ۵/۴‌میلیون تنی اسلب در جنوب برزیل ایجاد کند. همچنین مشتریان داخلی دیگری مانند کارخانه جرادو آکومیناس با ظرفیت ۳‌میلیون تن فولاد وجود دارد که طی سال ۲۰۰۷ ظرفیت آن به ۵/۴‌میلیون تن خواهد رسید. CSN در حال حاضر می‌خواهد ۲۰ـ۱۰‌درصد سهام کارخانه Casa de Pedra را فروخته تا سرمایه لازم برای طرح توسعه معادن سنگ‌آهن خود را جمع‌‌آوری کند.

از تحولات جالب و جدید دیگر در برزیل این است که اخیرا شرکت معدنی MMX که به CVRD کوچک معروف است سهام خود را در بازار بورس داخلی فروخته و با اجرای طرح‌های جدید خود به چهارمین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان تبدیل شده است. در حال حاضر شرکت MMX برزیل دارای سه پروژه معدنی است که ۷/۳۷‌میلیون تن سنگ‌آهن (از جمله ۷‌میلیون تن گندله برای صادرات تا سال ۲۰۱۱) تولید خواهد کرد. این پروژه‌ها در نظر دارند حدود ۲‌میلیون تن چدن و یک‌میلیون تن محصولات نیمه نهایی تولید کنند.

کشورها و شرکت‌های دیگری نیز در جهان شدیدا در زمینه تولید و استخراج سنگ‌آهن فعالیت داشته‌اند و طرح‌هایی در دست اجرا دارند که می‌توان به جیندال هند اشاره کرد که می‌خواهد معادنی را در بولیوی استخراج کند که ۴۰‌میلیارد تن ذخایر آن است.

یک شرکت خصوصی چینی در نظر دارد در آرژانتین برای استخراج معادن سنگ سرمایه‌گذاری کند. از کشورهای دیگر فعال در این زمینه در آمریکای جنوبی می‌توان به شیلی، ونزوئلا و پرو اشاره کرد.