مرزهای رسمی ، همت مضاعف صادرکنندگان تحقق ارزآوری و کارآفرینی
رضا فرهادی دیر عامل بازرگانی فرهادی
استان کرمانشاه به عنوان مرکزیت غرب کشور با دارا بودن بیش از ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و دسترسی به هر دو بخش مرکزی و شمال و همسایگی با استانهای دیاله و سلیمانیه همچنین فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتر تا پایتخت عراق از موقعیت استراتژیک بالایی برخوردار است .

مزیت های فوق نشان از آن دارد که کرمانشاه می تواند و باید پایگاه اول صادرات به عراق و سایر کشورهای همسایه باشد.
به جهت معرفی توانمندیهای استان در این بخش و به منظور آشنایی با روند صادرات به کشورهای همسایه به سراغ یکی از شرکت‌های فعال و معتبر بازرگانی رفته ایم و مصاحبه ای اختصاصی با جناب آقای فرهادی مدیر عامل شرکت بازرگانی فرهادی انجام داده ایم که در ذیل می خوانید:
شرکت بازرگانی فرهادی با مدیریت رضا فرهادی در سال 1384 تاسیس گردید و فعالیت تجاری خود را ابتدا از صادرات مواد غذایی به کشور عراق آغاز نموده و با اعتقاد به کیفیت و بسته بندی مدرن ظرف مدت کوتاهی موفقیت های فراوانی در زمینه صادرات مواد غذایی به کشورهای عراق و ترکیه به دست آورد.
فرهادی گفت‌: شرکت بازرگانی فرهادی از همان ابتدا در یازده شهر کشور عراق نمایندگی های پخش عمده و مویرگی کالا راه اندازی نمود و بخش اعظمی از صادرات مواد غذایی استان را به خود اختصاص داد و کم کم دامنه فعالیت خود را از عراق و ترکیه به کشورهای هندوستان، افغانستان و چین گسترش داد.
وی افزود : این شرکت 3 نشان مواد غذایی برنج، رب گوجه فرنگی و چای با برند F.C که مخفف نام بازرگانی فرهادی است را روانه بازار این کشورها کرد. مدیر عامل شرکت بازرگانی فرهادی اظهار داشت: پس از عرضه کالاهای صادراتی توسط این شرکت و ارتقاء سطح کیفی آن دیری نپایید که دامنه فعالیت این شرکت بازرگانی از مرزهای قاره آسیا گذشت و روانه بازارهای اروپا و انگلستان گردید.وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی فرهادی پس از گذشت 3 سال دامنه فعالیت خود را از مواد غذایی به کالاهای دیگر هم چون مصالح ساختمانی، پتروشیمی و نفت گسترش داد و علاوه بر پخش مواد غذایی در کار خرید و فروش و سواپ مواد نفتی و پتروشیمی موفقیت‌های بسیار زیادی کسب نمود.
رضا فرهادی عنوان کرد: علاوه بر دفاتر این شرکت در ایران، بازرگانی فرهادی هم اکنون درکشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات، انگلستان و اروپا دفاتر بازرگانی متعدد دایر کرده است و در این کشورها مشغول فعالیت‌های تجاری می باشد و در حال راه‌اندازی دفاتر بازرگانی در دیگر کشورهای جهان نیز می باشد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی فرهادی هم اکنون یکی از شرکت های معتبر و شناخته شده تجاری در بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می‌شود،به طوری که این شرکت بازرگانی در زمانی بسیار کوتاه موفق شد با شرکت‌های تجاری معتبر جهان که در زمینه نفت و پتروشیمی فعالیت دارند قراردادهای تجاری بزرگی منعقد نماید و دامنه فعالیت خود را از طریق خطوط زمینی و دریایی ، بیش از پیش گسترش دهد.
در ادامه رضا فرهادی مدیر شرکت بازرگانی فرهادی، معضلات و مشکلاتی که تجار ایرانی اکنون با آن روبرو می باشند را اینگونه برشمرد: از دیدگاه و نقطه نظر اینجانب تجارت در تمامی کشورهای دنیا مشکلات و معضلات مخصوص به خود را دارد، البته این مشکلات در هر دو کشور مبدا و مقصد با توجه به موقعیت جغرافیایی- سیاست خارجی و قوانین جاری در آن کشورها متفاوت است. به عقیده من بخشی از مشکلاتی که ما تجار ایرانی و مخصوصا کرمانشاهی با آن مواجه هستیم، عدم برخورداری از امکانات مدرن تجارت به خصوص تجارت الکترونیک و متاسفانه عدم اعتقاد تجار و شرکت های حمل و نقل به تجارت مدرن و امروزی دنیا و همچنین عدم برخورداری از ابزار تجارت مدرن مانند گشایش اعتبارات اسنادی LC و غیره می‌باشد.
وی در ادامه افزود: عدم دسترسی آسان به راه های دریایی و هوایی و مواجه شدن با بوروکراسی اداری دست و پاگیر در قوانین جاری کشور ، پایین بودن کیفیت بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل زمینی از عمده مشکلات می باشد. فرهادی گفت: طبیعتاً ارتقا سطح کیفی این ابزار و قوانین مشمول مرور زمان خواهد بود و نمی توان توقع داشت که به فوریت بهبود یابد.
فرهادی گفت: در این راستا به معضلاتی که در کوتاه مدت می توان نسبت به رفع آنها با هماهنگی و همدلی مسوولان، تجار و نماینده‌های آنها در اتاق های بازرگانی کشور اقدام نمود اشاره می کنم.


وی اظهار داشت: همانطور که می دانید تجار هر کشور معرف شخصیت دیگر بازرگانان و کسبه آن کشور می باشندو بدیهی است در اکثر کشورهای جهان تجار دارای کارت‌های بازرگانی با درجه اعتبار مشخص می باشند که به کارت های بازرگانی طلایی، نقره ای و عادی یا یک و دو و سه معروف هستند و بازرگانان طرف قرارداد با این تجار به سهولت می توانند قبل از اتخاذ تصمیم برای انعقاد قراردادهای فی مابین از درجه اعتباری تاجر طرف قرارداد خود مطلع گردند، اما متاسفانه در کشور ما ملاک مشخصی برای اعتبار دارنده کارت بازرگانی وجود ندارد و دارندگان این کارت‌ها همگی از درجه اعتبار یکسانی برخوردار هستند که همین امر موجب سوء استفاده اشخاص بی‌صلاحیت شده است که گاهی به دلیل عدم اجرای تعهدات خود موجب بی اعتباری سایر تجار ایرانی و صاحبان واقعی صنایع می گردند.


فرهادی افزود: در مواردی هم شخص دریافت کننده کارت بازرگانی صرفا به قصد مزایای تعلق گرفته به بازرگانان اقدام به تحصیل کارت می کنند که خود معضلات عدیده ای در پی دارد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی فرهادی یکی دیگر از مشکلات پیش روی تجار را بوروکراسی اداری در قوانین جاری کشور مانند قوانین گمرکی و دریافت تسهیلات صادراتی دانست و گفت: به عنوان مثال صندوق ضمانت صادرات همان طور که از نامش پیداست صرفا برای پشتیبانی از صادرکننده تشکیل شده و وظیفه ذاتی آن شناسایی دقیق صادرکنندگان واقعی و ارائه خدمات به ایشان است و هیچ سندی معتبرتر از اظهارنامه صادراتی گمرکی در دست یک بازرگان نمی تواند نشانه صدور کالا توسط مشارالیه باشد، این در حالی است که صندوق مذکور گاهی با درخواست وثیقه‌های سنگین از نوع درجه یک و دو و با تشریفات اداری بسیار پیچیده و غیر متعارف صادرکننده را از دریافت این تسهیلات دلسرد می کند و موجب انصراف آن از صدور کالا یا روی آوردن به رویه های غیر منطقی و غیر معمول می شود.
وی تاکید کرد: انتظار یک صادرکننده که به حق از ایثارگران فعلی کشور محسوب می‌گردد از صندوق یاد شده و نهادهای مشابه آن ،یاری نمودن صادرکنندگان در انجام این رسالت مهم برای تحقق اهداف تعیین شده می باشد.
رضا فرهادی افزود: جوایز صادراتی تعلق گرفته به صادرکنندگان ایرانی نسبت به کشورهای رقیب ناچیز بوده و همین مبلغ ناچیز هم که ممکن است در مواردی موجبات تشویق و پشتیبانی یک صادرکننده را فراهم نماید، گاهی پس از دو سال از صدور کالا توسط بازرگانان هنوزهم به آنها پرداخت نشده است .
به عنوان نمونه بسیاری از بازرگانان کرمانشاهی و نیز خود من هنوز جایزه صادراتی سال ۱۳۸۷ را دریافت ننموده‌ایم.
وی تصریح کرد: البته به عقیده من مشکلات موجود نباید مانع پیشرفت صادرات توسط یک صادر کننده واقعی گردد و با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های فراوان استان کرمانشاه به لحاظ داشتن مرزهای رسمی ورود و خروج کالا به کشور عراق که درصد قابل توجهی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، می طلبد که ما تجار و به خصوص صادرکنندگان با همت و تلاش مضاعف موجبات ارزآوری و کارآفرینی برای هموطنان عزیزمان را فراهم نماییم.