کرمانشاه : همدلی ، وحدت ، شوق توسعه

ابتکار رییس جمهور محترم در سفرهای مستمر به تمامی استان های کشور و آشنایی نزدیک با مسایل و مشکلات مردم و تلاش برای رفع آنها از جمله بدیهی ترین حرکاتی است که در تاریخ کشور و نظام شکوهمند اسلامی انجام شده است و با توجه به حضور فعال هیات محترم دولت در استان ها از طریق انجام سفرهای استانی و اتخاذ تصمیم براساس ظرفیت ها، قابلیت ها و منابع موجود هر استان، این امر در توسعه استان ها و توزیع عادلانه ثروت در سطح کشور نقش بسزایی ایفا نموده است. اعتماد روزافزون مردم به دولتمردان و ارتباط مطلوب مسوولین با شهروندان از دیگر دستاوردهای سفرهای استانی است که در این میان پویایی و تحرک نظام اداری و اهتمام مضاعف مسوولین نسبت به رفع مشکلات جاری مردم بر کسی پوشیده نیست.

در این مجال کوتاه نگاهی گذرا به تاثیرات مصوبات هیات محترم دولت و میزان اجرای آنها در سفرهای اول و دوم ریاست محترم جمهوری و هیات دولت به استان کرمانشاه خواهیم داشت.

دور اول سفر ۲۸/۹/۱۳۸۵

مجموع پروژه های این دوره ۹۷۷ پروژه بوده که در قالب ۱۶۶ بند تعریف شده است. (۱۵۳ مصوبه و ۱۳ توافق نامه) از این تعداد ۹۳۶ پروژه به اتمام رسیده و ۴۱ پروژه نیز در دست اقدام می باشد. بنابراین مصوبات دور اول در مجموع ۹۸/۹۶ درصد اجرایی گردیده است که در ذیل روند پیشرفت تعدادی از پروژه‌های مهم مصوب این سفر را مرور خواهیم کرد.

اهم پروژه های دور اول

الف- انرژی

۱- احداث پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه در روز (زمین و تاسیسات زیربنایی طرح تامین شده است و هم اکنون در مرحله تغییر سرمایه گذار و تامین اعتبار می باشد)

۲- اجرای خط دوم انتقال گاز صحنه- کرمانشاه (به بهره برداری رسیده است)

۳- اجرای خط انتقال گاز ایلام- اسلام‌آبادغرب و احداث خط انتقال اسلام‌آبادغرب- گیلانغرب (به بهره‌برداری رسیده است)

۴- اجرای خط انتقال گاز به قصرشیرین و سرپل ذهاب (۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رو به اتمام است)

۵- افزایش ظرفیت نیروگاه بیستون به ۲ برابر میزان فعلی که در حال حاضر ظرفیت نیروگاه ۶۴۰ مگاوات است که با اتمام طرح توسعه این مهم به ۳ برابر افزایش خواهد یافت( ۹۰ درصد پیشرفت داشته است که ۲ واحد آن تا کنون به بهره برداری رسیده و ۲ واحد دیگر تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید)

۶- احداث پست برق ۶۳ کیلووات ثلاث باباجانی به همراه انتقال از محل پست اورامانات به پست ثلاث باباجانی (به بهره‌برداری رسیده است)

ب- آب و کشاورزی

پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای اجرای ۶ سد در شهرستان های استان با توجه به اولویت ها و ظرفیت های موجود سدهای جامیشان (سنقر) ۱۷ درصد، کبوتر لانه (کنگاور) ۷ درصد و شرفشاه (قصرشیرین) ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنین مطالعات سد هواسان در شهرستان ثلاث باباجانی انجام و جهت اخذ ردیف اعتباری در حال پیگیری است. مطالعات فاز یک سد کل کش گیلانغرب انجام شده و در حال پیگیری است. با توجه به اینکه اهداف سد کیلانبر (روانسر) به تغذیه مصنوعی تغییر یافته انشاءا... در سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

ج- بهداشت و درمان

۱. تکمیل، تجهیز و بهره برداری از بیمارستان سرپل ذهاب (به بهره برداری رسیده است)

۲. تکمیل بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی پس از قریب ۳۰ سال (در حال حاضر آماده افتتاح می باشد)

۳. تکمیل بیمارستان سنقر (در شرف بهره برداری می باشد)

۴. تجهیز و تهیه امکانات و راه اندازی دانشکده دندانپزشکی (از سال گذشته پذیرش دانشجو داشته است)

۵. مطالعه و احداث بیمارستان های پاوه، اسلام آبادغرب و مراکز درمانی درجه یک در شهرستان های روانسر و دالاهو (در روانسر و دالاهو به بهره برداری رسیده و در مابقی موارد ۶۵ درصد پیشرفت دارد)

۶. راه اندازی آنژیوگرافی و رادیوتراپی در بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان کرمانشاه (به بهره برداری رسیده است)

د- تربیت بدنی

۱- مطالعه و احداث دهکده المپیک (عملیات اجرایی آن آغاز شده است)

۲- راه اندازی استخر قهرمانی (۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد)

۳- احداث ۲۹ سالن ورزشی در سطح استان در هر یک از مراکز شهرستان ها ۲ سالن به تفکیک جهت استفاده برادران و خواهران ویک سالن در بخش بیستون (‌تمام سالن ها به بهره برداری رسیده‌اند)

۴- احداث ۲ مجموعه فرهنگی، ورزشی کارگران (در اسلام آبادغرب آماده افتتاح بوده و در شهرستان کرمانشاه ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

ه- حمل و نقل

۱. افزایش اعتبار راه آهن غرب کشور (در سال ۸۵ اعتبار این پروژه ملی ۱۴۰ میلیارد ریال بوده و در سالیان اخیر روند افزایش اعتبار این پروژه به گونه ای رشد داشته است که در سال ۸۹ این اعتبار به ۵۹۰ میلیارد ریال رسیده است.)

۲. مطالعه و اجرای راه های ارتباطی حمیل- کرمانشاه، جوانرود- ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب- پلدختر و همچنین سنقر و کلیایی- کامیاران (در مجموع به صورت میانگین ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته)

۳. مطالعه و اجرای طرح قطار شهری کرمانشاه (در سال جاری دارای ردیف اعتباری بوده و موافقت نامه اجرای طرح در دست مبادله است)

و- آموزش

۱. راه اندازی دانشگاه پیام نور در شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و صحنه (به بهره‌برداری رسیده اند)

۲. احداث ساختمان جدید آموزشی دانشگاه پیام نور در شهرستان کرمانشاه (به بهره برداری رسیده است)

۳. احداث ۲ آموزشکده فنی و مهندسی در شهرستان های سنقر و کنگاور (۷۵ درصد و در سنقر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد)

۴. احداث مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان های کرمانشاه، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر و پاوه (به بهره برداری رسیده اند)

دور دوم سفر ۹/۱۱/۱۳۸۷

مجموع پروژه های این دوره ۸۷۳ مورد بوده است که در قالب ۱۹۶ بند تعریف شده است. (۱۸۸ مصوبه و ۸ توافق نامه) از این تعداد ۲۸۶ پروژه به اتمام رسیده، ۴۰۳ پروژه در دست اقدام و مابقی در دست پیگیری است. بنابراین در مجموع مصوبات دور دوم به میزان ۴۸/۷۴ درصد اجرایی گردیده است که در ذیل روند پیشرفت تعدادی از پروژه های مهم این سفر را مرور خواهیم کرد.

اهم پروژه های دور دوم

الف- انرژی

۱.تسریع در اجرای خط ششم سراسری گاز از جنوب کشور به کرمانشاه برای تامین گاز مورد نیاز استان (در حال انجام می باشد)

۲.توسعه مرکز تحقیقات فنی و مهندسی نفت کرمانشاه و ایجاد واحد پایلوت چند منظوره وابسته به پژوهشگاه صنعت نفت (تفاهم نامه همکاری فی ما بین وزارت نفت و استانداری امضاء شده و در مرحله ابلاغ اعتبار و شروع عملیات اجرایی می‌باشد)

ب- آب و کشاورزی

۱. تامین بلندمدت آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان (۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد)

۲. تامین بلندمدت آب شرب شهر سنقر از سد شهدا (۵/۱۴ کیلومتر خط انتقال آن انجام شده است)

۳. مطالعه و اجرای سدهای جوانرود، سیاخور (اسلام آبادغرب)، هرسین و کاشنبه ماهیدشت (در‌ دست مطالعه می‌باشند)

۴. اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی ۳ و ۴ زیر دست و پایاب سدهای مخزنی

(تعهدات سال ۱۳۸۸ به صورت کامل انجام گرفته است و تعهدات سال ۱۳۸۹ در حال اجراست)

ج- بهداشت و درمان

۱. مطالعه و احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در کرمانشاه ( مجوز ماده ۳۲ اخذ شده و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ منظور خواهد شد)

۲. تجهیز بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی و سنقر (انجام شده است)

۳. احداث ۱۲۲ خانه بهداشت، مرکز بهداشت شهری و پایگاه بهداشتی روستایی ( عمده موارد به بهره برداری رسیده و مابقی در دست اجرا و تامین اعتبار می باشند)

۴. احداث اورژانس بیمارستان حضرت معصومه (س) (۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

د- تربیت بدنی

۱. احداث زورخانه مسابقاتی (در مرحله تامین اعتبار می باشد)

۲. احداث سالن ورزشی ۴ هزار نفری (در مرحله تامین اعتبار می باشد)

۳. احداث آکادمی ورزشی در کرمانشاه (در مرحله تامین اعتبار می باشد)

۴. احداث ۳۲ سالن ورزشی (از این تعداد ۱۶ سالن تامین اعتبار شده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند)

۵. احداث استخر سرپوشیده در روانسر و سرپل ذهاب (از بهمن ماه سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شده است)

ه- حمل و نقل

۱. تکمیل و بهره برداری راه آهن غرب کشور حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۰ ،قطعه اراک تا کرمانشاه (۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

۲. شروع عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه- خسروی با استفاده از سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی تا پایان سال ۱۳۹۲ (استعلامات لازم برای مشارکت سرمایه گذار خارجی فراهم شده است)

۳. اجرای باند دوم راه کامیاران- کرمانشاه (۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد)

۴. اجرای راه حمیل- کرمانشاه (۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد)

و- آموزش

۱. احداث ۱۰ باب هنرستان فنی و حرفه ای شبانه روزی (عملیات اجرایی ۴ هنرستان در سال جاری شروع شده است)

۲. تکمیل ۱۲ سالن ورزشی ویژه دانش آموزان مدارس (تمام موارد به بهره‌برداری رسیده است)

۳. احداث دانشکده نفت و پتروشیمی (مقدمات برگزاری مناقصه اجرای طرح فراهم شده است)

۴. احداث دانشکده فنی و مهندسی اسلام آبادغرب (مقدمات برگزاری مناقصه اجرای طرح فراهم شده است)

۵. احداث فاز اول دانشگاه صنعتی (در دست اقدام بوده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

۶. احداث ۲ ساختمان آموزشی دیگر دانشگاه پیام نور در شهرستان های کرمانشاه و صحنه ( در کرمانشاه ۸۰ درصد و در صحنه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

ز- صنعت و معدن

۱. اجرای ۲۸ طرح بزرگ صنعتی در قالب طرح های آمایش صنعتی وزارت صنایع و معادن با سرمایه گذاری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (طرح ها به وزارت صنایع ارسال گردیده و در مرحله اعطای تسهیلات از وزارت خانه و بانک صنعت و معدن می باشند)

۲. اجرای طرح تولید کاغذ در محل شرکت کاغذ غرب با اعتباری معادل ۳۴۴ میلیارد ریال (توسط وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی در دست پیگیری است)

۳. مطالعه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستان های قصرشیرین و کرمانشاه ( منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در مورخه ۲۸/۹/۱۳۸۹ به تصویب مجلس رسید و در مورد منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه مدارک لازم تحویل مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور شده که در حال بررسی است.)

چشم انداز سفر سوم

با توجه به اینکه ماهیت سفر سوم ریاست محترم جمهوری و هیات محترم دولت خدمتگزار؛ فرهنگی و اجتماعی بوده و هدف اصلی آن ارتقای فرهنگ، نشاط و تعالی جامعه است، امید می رود با انجام این سفر و مصوبات ارزشمند آن مشکلات اجتماعی جامعه کمتر و گام های موثری خصوصاً در بحث ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی استان کرمانشاه برداشته شود.

همچنین در بخش های اقتصادی درخواست تسهیلات ارزی و ریالی برای اجرای پروژه های کلان اشتغالزا و نیز درخواست اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های تولیدی و توسعه و تجهیز بازارچه های مرزی به منظور استفاده از موقعیت مرزی استان و حضور فعال در بازار عراق در دستور کار این سفر قرار دارد.

در بخش های عمرانی و زیربنایی پروژه‌های کلانی همچون احداث سدهای مخزنی، توسعه محورهای مواصلاتی و بزرگراه ها، تکمیل شبکه گاز رسانی، ساماندهی آبشوران، ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای استان، آبرسانی شهر کرمانشاه، کمک به بودجه عمرانی شهرداری ها و تکمیل زیرساخت های حمل و نقل هوایی و فرودگاه در مصوبات پیشنهادی سفر سوم مد نظر بوده است.

امید است با سومین حضور پر خیر و برکت هیات محترم دولت در استان شاهد تصویب مصوبات ارزشمند و مفید دیگری برای استان کرمانشاه بوده و نیز تسریع در انجام مصوبات باقی مانده از سفرهای اول و دوم را نیز شاهد باشیم هر چند برکات حضور ریاست محترم جمهور در استان بسیار فراتر از موارد مذکور می‌باشد.