توصیه‌هایی برای قبولی در معاینه فنی

در حالی که کارشناسان و مسوولان طی چند سال گذشته بارها به خالی بودن ظرفیت مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای تهران اشاره کرده و خواستار اجرای قانون و برخورد جدی نیروی انتظامی با خودروهای قانون‌شکن فاقد برگه معاینه فنی شده بودند، چندی پیش و در پی افزایش آلودگی هوای تهران فرمانده ناجا در دستوری این خواسته را پاسخ داد به شکلی که نه تنها طرح ویژه برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در پایتخت آغاز شد، بلکه به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی «معاینه فنی» یکی از مدارک شناسایی خودروها شد.

به گزارش ایسنا، برابر اعلام رییس پلیس راهور تهران بزرگ اجرای این طرح تاکنون ترافیک منطقه طرح ترافیک و زوج و فرد را حدود ۳۰درصد کاهش داده و به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه به مراکز را حدود ۵ برابر افزایش داده است، به شکلی که این ستاد مجبور شده است ساعت فعالیت مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروها را یکسره تا ساعت ۲۴ تمدید کند. همزمان با آغاز مرحله جدید برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که با توقیف یک روزه آنها با قفل چرخ در تهران آغاز شده است، ساعت ۲۴ چهارشنبه به سراغ مرکز معاینه فنی بیهقی رفتیم تا از نزدیک وضعیت را

جویا شویم. در حالی که بر اساس آمارها هفته گذشته از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸ حدود سه هزار دستگاه خودرو در این روز به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند، در روز مراجعه ما حدود ۸ هزار و ۸۳۶ دستگاه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۴ به این مراکز آمده بودند.

استقبال مردم برای دریافت برگه معاینه فنی به حدی بود که در زیر باران شدید به‌‌رغم پایان یافتن زمان اعلام شده برای مراجعه، همچنان بیش از ۵۰ دستگاه خودرو در نوبت بودند.

تعدادی از مراجعان با اذعان به اشتباه خود مبنی بر عدم مراجعه زودتر به مراکز معاینه فنی، زمانی که کارشناسان از خودروهای آنها تست می‌گرفتند و نتایج وضعیت ترمز، کمک‌فنر، آلودگی و ... خودرو آنها را اعلام می‌کردند، از عیوب خودرو خود بسیار متعجب می‌شدند! در این بین تعدادی از مراجعه‌کنندگان ضمن ابراز حمایت از برخورد پلیس با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی از صفوف ایجاد شده در مراکز انتقاد کرده و معتقد بودند، بهتر بود پیش از این طی یک برنامه زمان‌بندی خودروها اول فراخوان می‌شدند تا شاهد این ازدحام نباشیم. در این بین ناگهان چشممان به مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افتاد که در زیر باران به همراه دیگر پرسنل خود در حال بازدید بدنه خودروها بود.

مهندس وحید نوروزی، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران پس از بازدید آخرین خودرو به داخل سالن آمد و در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: میانگین مراجعات در ۹ ماهه گذشته روزانه هزار و ۲۰۰ خودرو بوده که هم اکنون به حدود ۶هزار دستگاه رسیده است.

وی با توصیه به شهروندان مبنی بر کنترل سلامت چراغ‌های روشنایی و خطر، چراغ‌های راهنما، عدم شکستگی شیشه، سلامت برف پاک‌کن‌ها، سلامت لاستیک (حداقل داشتن ۳ میلی‌متر عاج)، نداشتن مشهود دود آبی که عمدتا نشانه روغن سوزی است، سلامت کمربند ایمنی و عدم استفاده از بوق‌های غیر‌استاندارد و سلامت نسبی بدنه خودروی خود پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروها گفت: داشتن خط و خطوط در اطراف خودروها بلامانع بوده، اما استفاده از لامپ‌های رنگی غیراستاندارد و نصب هرگونه برچسب خصوصا دودی برروی چراغ‌های خطر عقب و شیشه جلو و خارج کردن ارتفاع خودرو از حد استاندارد که منجر به برهم خوردن تعادل دینامیکی خودرو می‌شود، ممنوع است.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به مالکان خودروهای کاربراتوری توصیه کرد: پیش از مراجعه به مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران نسبت به تعویض فیلتر هوا و شمع اقدام و با مراجعه به تعمیرگاه‌های معتبر نسبت سوخت به هوای موتور خود را در دور آرام موتور تنظیم کنند.

وی در خصوص خودروهای انژکتوری نیز گفت: چنانچه مالکان این خودروها احساس می‌کنند، میزان مصرف سوخت آنها بالاست حتما پیش از مراجعه به مراکز مکانیزه معاینه فنی به تعمیرگاه‌های خدمات پس از فروش خودروی خود مراجعه و با دستگاه‌های دیاک نسبت به عیب‌یابی موتور خود اقدام کنند. همچنین توصیه می‌شود کارآیی ترمزها، کمک فنرها و میزان بودن فرمان خودرو نیز مورد بازبینی قرار گیرد تا رانندگان در همان مراجعه اول موفق به اخذ برگه معاینه فنی شوند.

بر اساس آمارها انجام معاینه فنی تمامی خودروهای تهران ۲۳‌درصد از آلودگی هوای این کلانشهر می‌کاهد.