عوامل متعددی پیری سلول‌‌‌های پوست و در نتیجه ایجاد چروک را تسریع می‌کنند. این عوامل را می‌توان به دو دسته عومل داخلی و خارجی تقسیم کرد:
عوامل ژنتیکی یا واحد‌‌های وراثتی را عوامل داخلی می‌‌‌نامند. برخی نژادها دیرتر دچار چروک پوست می‌شوند. افزایش خطا‌‌های ژنتیکی در طول زمان همراه با افزایش سن، باعث تجمع اثرات تخریبی می‌شود و پیری در سلول‌ها بروز می‌کند. در زنان، عوامل هورمونی هم بر این موارد اضافه می‌شود و فرآیند پیری را تسریع می‌کند.

اختلالات ارثی در تولید کلاژن نیز منجر به چروک‌‌‌های زودرس می‌شوند. افراد عـصبی و اخـمو به‌عـلت اسـتفاده زیاد از عضلات صورت دچار چروک زود‌رس می‌شوند. افرادی که قـبلا چاق بوده ولی دچار لاغری می‌شوند به‌علت از دست دادن چربی زیرپوستی دچار افتادگی پوست می‌شوند و چروک به‌‌‌وجود می‌آید.
اما به عواملی که در خارج از محیط روی پوست تاثیر می‌‌‌گذارد عوامل خارجی می‌گویند که مهم‌ترین آنها اشعه ماورای‌بنفش آفتاب است.
نور خورشید، اگرچه مفید و حیات‌بخش است، اما دارای اثرات زیان‌باری نیز هست. پوست انسان عضوی حساس است و آسیب‌ها و صدمات وارده بر آن در اثر تابش نور خورشید پیری زودرس این عضو را به‌ دنبال دارد. آفتاب‌سوختگی، خشک و کدر شدن پوست، بروز ضایعات پیش‌سرطانی، پیدایش چروک ریز و درشت پوستی و حتی ابتلا به بدخیمی‌‌‌های پوستی از عوارض تابش پرتو فرابنفش نور خورشید است. امروزه با مصرف ضد آفتاب‌ها می‌توان تا حدودی از بروز این عوارض جلوگیری کرد.
سیگار هم از مخرب‌‌‌ترین عوامل پوست است. پوست سیگاری‌ها بیشتر از غیر سیگاری‌ها با همان نوع پوست، گرایش به چروک شدن دارد. آلودگی هوا یکی دیگر از عوامل
تخریب کننده پوست صورت است. آلوده‌کننده‌‌‌های هوا مخصوصا ازن، همیشه در این کار دخیل هستند. این باور وجود دارد که رادیکال‌‌‌های آزاد اکسیژن ، به غشا‌‌های سلولی آسیب می‌رسانند، حتی با مواد ژنتیکی فعل و انفعال داشته و پیری پوست را تسریع می‌‌‌کنند