گرانی غذایی به روایت بانک مرکزی
شلیل نسبت به ماه قبل 115 درصد گران شد
مریم علیزاده - اگرچه اخبار و گزارش‌های میدانی از وضعیت قیمت موادغذایی در روزهای منتهی به آغاز ماه مبارک رمضان حاکی از افزایش نرخ برخی مواد بود، اما برخی مسوولان سعی می‌کردند با تکذیب این اخبار این‌گونه القا کنند که هیچ اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است. در این گزارش نتایج تحقیقات بانک مرکزی از متوسط قیمت برخی از مواد پرمصرف خوراکی در تهران در هفته قبل از آغاز ماه مبارک آمده است تا قضاوت در این باره بر عهده خوانندگان بازارنامه گذاشته شود.

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت و شانه‌ای 2500 الی 34000ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخلی درجه یک کاهش جزئی ولی قیمت برنج وارداتی تایلندی و برنج داخلی درجه دو افزایش یافت. برنج وارداتی تایلندی و غیرتایلندی در میادین زیر نظر شهرداری عرضه نمی‌گردید. در گروه حبوب قیمت نخود و عدس افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه کاهش جزئی یافت. در خواروبارفروشی‌‌های مستقر در میادین زیر نظر شهرداری اقلام حبوب عرضه نمی‌گردید.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری تهران سیب زرد لبنان، پرتقال درجه یک، انجیر، آلو، شلیل، شبرنگ و لوبیا سبز عرضه نمی‌گردید، ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌فروختند. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب گلاب، آلو و گلابی کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه به ویژه پرتقال درجه یک و طالبی افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی پایین آمد و قیمت سایر اقلام این گروه به ویژه خیار و لوبیا سبز بالا رفت. در این هفته قیمت گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزایش ولی قیمت گوش گوسفند کاهش جزئی یافت. در هفته مورد بررسی، قیمت قند، شکر، چای خارجی و روغن نباتی جامد و مایع کاهش یافت. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه ۲/۱درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود. بهای تخم‌مرغ ۸/۶درصد افزایش داشت.
در گروه برنج، قیمت برنج وارداتی تایلندی و برنج داخلی درجه 2 به ترتیب 6/2درصد و 5/0درصد افزایش ولی بهای برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخلی درجه یک به ترتیب 6/0درصد و 7/0درصد کاهش یافت. در گروه حبوب بهای نخود 4/1درصد و عدس 4/0درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 2/0 تا 8/0درصد کاهش داشت.
در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب گلاب ۸/۰درصد، آلو ۹/۳درصد و گلابی ۲/۱۴درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۷/۰درصد تا ۸/۲۶درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی ۲/۱درصد و سیب‌زمینی ۳/۳درصد کاهش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۵/۰درصد تا ۱/۱۲درصد افزایش داشت. همچنین قیمت گوشت گوسفند ۱/۰درصد کاهش ولی بهای گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ به ترتیب ۸/۰درصد و ۷/۰درصد افزایش یافت.
در هفته مورد گزارش، بهای قند 6/0درصد، شکر 1/1درصد، چای خارجی و روغن نباتی جامد هر یک 1/0درصد و روغن نباتی مایع 3/0درصد کاهش داشت.